| 
	
		
			
				| » Online brugere: 401 |  
| 0 medlemmer og 401 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 08:26
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
				
				Hvilken motor ?
			 
 Hej forum.
 Har en aq130 (b20) og et penta drev.
 
 Motoren har været under vand og skal derfor udskiftes.
 Men vilken motor passer på drevet (bortset fra b20 som sidder i ) ?
 
 Ville gerne have en diesel i men ved godt det er et stort arbejde at lave det om.
 Men der må da være andre motore der passer på.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 09:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
				 motor 
 
                  
		Vil du skifte til diesel er der nok ikke nogen vej uden om at skifte hele drivlingen,men hvad med at bare renovere din b20 har den været under vand længe eller bare ikke blevet "tømt" ?
 
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 09:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
                  
		Den stod med vand i ca.1md(måske 2) , jeg købte båden som den var og tømte motor for vand og fyldte den med olie med det samme.
 Når man åbner ned til topdæksel ser den fin ud uden rust.
 
 Men jeg vil være ked af at ofre en masse penge på den hvis så den ikke bliver helt ok aligevel.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 09:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
				
				b20
			 
 
                  
		En b20 kan alle mek. reb. kender du ikke er som kunne se på den måske afmont.topstykke for at se om det er værd at begynde på det er jo ikke sikkert det er så slemt hvis det hele bliver renset husk også kaburator  og strømfordeler 
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 09:59
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
                  
		Alt der heder karb-tænding samt div kan jeg selv klare men har aldrig selv pillet toppen af (men en gang skal jo være den første).
 Men ellers må jeg jo se om jeg kan finde en b20 fra en bil og så flytte dele over , bare lidt surt for man ved jo aldrig hvordan sådan en motor er blevet behandlet.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 10:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvad er det for en båd du har ? 
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have en diesel i, Det ville jeg også overveje seriøst hvis det var mig.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detai...nceid=59064582 
Måske dette var noget, så kan du jo sælge det gamle drev.
 
OBS. Jeg har intet at gøre med den viste motor.
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 10:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja den var da værd at overveje-men ser noget tung ud.....
 Og båden er en skagerak 21... skal nok få lagt lidt billeder op af den på et tidspunkt :-)
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 11:09
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by boerling  Alt der heder karb-tænding samt div kan jeg selv klare men har aldrig selv pillet toppen af (men en gang skal jo være den første).
 Men ellers må jeg jo se om jeg kan finde en b20 fra en bil og så flytte dele over , bare lidt surt for man ved jo aldrig hvordan sådan en motor er blevet behandlet.
 |  Det er jo ikke svært at tage topstykket af noget andet er det at sætte det på igen    
men følger man vejledning for til spænding og har renset fladerne godt er det ikke svært
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 11:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
 
                  
		Det er jo lige det..........
 Men en god momentnøgle kan jo nok hjælpe lidt på det... :-)
 
 Men tak for jeres svar ind til videre...
 
 Skiller skidet ad og så må vi jo se hvordan det ser ud
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-03-2009, 14:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		jeg har haft en AQ115  B20 motor det er en dejlig simpel motor at arbejde med. blokken på min var ikke helt magen til bil udgaven for der var ingen cirkulationspumpe på min  blokken var hel glat og lukket foran.   
jeg havde problemer med strømfordeleren på et tidspunkt og tog en tur til huggeren løsnede et par bolte og trak en komplet fordeler op  og den passede til min maskine så der var ingen forskel  
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				16-03-2009, 06:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja de fleste dele med undtagelse af kølesystem passer jo fra bilmotoren.
 Aq115 er vel osse en b18 ikke ? der er blokken jo ikke helt identisk med b20.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-03-2009, 08:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by boerling  Ja de fleste dele med undtagelse af kølesystem passer jo fra bilmotoren.
 Aq115 er vel osse en b18 ikke ? der er blokken jo ikke helt identisk med b20.
 |  nej AQ115 er en B20 blok   den blev lavet som AQ115  AQ130  og AQ 150 
men AQ 150 havde vist en anden topstykke 
du kan se på siden af motoren der står det støbt hvad blok du har
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
				 Sidst redigeret af goffy; 16-03-2009 kl. 08:50.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				22-03-2009, 11:58
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
                  
		Så er jeg kommet igang med at pille maskinen ud....men....det undre mig at der ikke er nogen motor ophæng???? kan ikke se der nogensinde har været nogen.
 kan det passe at den er lavet uden og "bare" hænger i skjoldet ?
 |  
	
	| 
			
			 
			
				22-03-2009, 12:10
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		jeps  min AQ115 hang også kun i skjoldet som slutter i en stor ring der er spændt ind i en gummimuffe på drevet. Dejlig nem når der skal skiftes olie for der er masser af plads under motoren.   
PS. da jeg skiftede maskine måtte vi opgive at skille det ad og skar det hele i stykker så du skal nok tage boltene i skjoldet.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				22-03-2009, 12:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
                  
		oki..
 har taget alle boltene i skjoldet men det hænger stadig godt sammen (slange til udstødning.....) hvordan piller jeg lige den af ? kan ikke trække motor bagud så længe den sidder der  måske skære slangen og montere en ny ?
 |  
	
	| 
			
			 
			
				22-03-2009, 12:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		jeg havde en drev 100 monteret på min og ved drev 100 er udstødningen ført ud seperat.hvilken drev har du ?
 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				22-03-2009, 12:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		prøv lige om ikke der er hjælp på denne side http://www.volvo.com/volvopenta/denm...on_engines.htm 
du kan finde instruktionsbøger der 
du behøver ikke at skrive motornr. bare at det er drev /benzin og hvor mange HK
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				22-03-2009, 12:50
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
                  
		tror nok det hedder 270  udstødning går ud gennem drevet og er forbundet til manifolden med et stykke slange. |  
	
	| 
			
			 
			
				22-03-2009, 12:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by boerling  tror nok det hedder 270  udstødning går ud gennem drevet og er forbundet til manifolden med et stykke slange. |  den skal du have løsnet i en af enderne så skulle motoren kunne trækkes frem i båden.  pas på for den er tung  du skal have den klodset op og samtidig med du trækker skal du prøve at løfte lidt i forenden af motoren. 
har du afmonteret drevet for akslen fra drevet går jo 5-8 cm ind i motoren  hvis ikke,  så skal motoren  flyttes tilsvarende frem før den er fri.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				22-03-2009, 13:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: mors 
						Indlæg: 16
					      |  |  
	
	| 
                  
		slange er løsnet i begge ender men sidder urokkeligt fast....(derfor jeg ville skære den)
 Har naturligvis en talje i motor og der er rigeligt frigang i motorrum til at den kan trækkes nok frem.,
 |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,215 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Boschvjq |  |