| 
	
		
			
				| » Online brugere: 374 |  
| 0 medlemmer og 374 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				18-12-2011, 22:04
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
				
				Hvilken bundmaling bruger I?
			 
 Hej
 Om 3 måneder er det forår, og en ny sæson kan starte. Jeg har som bekendt et projekt med at  slibe bunden ned til gelcoat og starte forfra med primer.
 
 Jeg kommer til at sejle op til ca. 30-35 knob og har planlagt at bruge Hempel Hard Racing White oven på Hempel Light Primer. Men giver det for meget "bøvl" i forhold til vedligehold?
 
 Hvilken maling bruger I, og hvorfor bruger I netop denne maling?
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-12-2011, 08:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg bruger International Trilux. Det havde den forrige ejer brugt, og jeg er virkelig tilfreds med det. Bunden har ingen ruer. Kun lidt et meget fint lag snask nogle steder. Jeg har ellers kun erfaring med Mille fra Hempel. Det er en selvpolerende maling, der ikke opbygger lag. Men den egner sig ikke til sådan en racer som min.
 Hvis jeg skulle skifte til noget andet end Trilux, ville jeg nok undersøge hvad der er mindst vedligeholdelse ved. Jeg behøver ikke de sidste marginaler på topfarten.
 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-12-2011, 08:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har gode erfaringer med Jotun NonStop VK som er selvpolerende, dvs. man opbygger ikke tykke lag år efter år som man gør med hårde bundmalinger! Den er godkendt til alle hastigheder (det er der ingen andre selvpolerende der er!) 
Efter en sæson i vandet var der ikke en eneste rue på bunden, kun lidt slam og alger som var lige til at vaske af.
 
Iøvrigt har Jotun også den fordel at den kan tåle at stå på land i optil 9 mdr. efter påføring, dvs. man kan (hvis man vil) male båden i efteråret når man tager båden op, så den er klar til søsætning i foråret! Der kan Hempel og International kun stå på land i optil 3 mdr. mener jeg det er!
 
Se Jotun's produktark her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...Hr9zD-bv-tPNnw 
Har tidligere prøvet forskellige bundmalinger fra Hempel og International og jeg må sige at jeg bedste resultat har jeg fået med Jotun! |  
	
	| 
			
			 
			
				19-12-2011, 10:33
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har brugt Hard Racing, men er ikke voldsomt imponeret. Der er ikke meget begroning, men ruer og muslinger trives i bedste velgående på mit drev. Samtidig skaller malingen af mange steder erter at båden er blevet taget op. 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-12-2011, 16:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvad er forskellen på NonStop VK og NonStop Low CU? 
 Er det samme produkt som har fået nyt navn?
 
 Nogen som vil købe 2,5 liter Hard Racing White?
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-12-2011, 17:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Aalborg 
						Indlæg: 399
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg bruger International´s Cruiser. det er en selvpolerende bundmaling, som er fremstillet til max. 35 knob. Jeg er yderst tilfreds med denne bundmaling. Fordelen er, at det ikke opbygges tykke lag, da der slides lidt af, hver gang du sejler. 
				__________________"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
 
 Skibsbyggeren.
 
 Albin 25
 Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
 
 Powles 36 Fly
 2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
 Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
 
 XPE 4950
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-12-2011, 19:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har i længere tid brugt International Trilux, da det også kan bruges på drevet. Har været godt tilfreds. Med lidt god vilje, kan det holde i to sæsoner. 
Men hvad med dette produkt?
 
http://www.coppercoat.dk/index.html 
De lover jo som sædvanlig guld og grønne skove, holdbarhed 10 år.
  
Kunne måske godt fristes til at behandle Flyfishen med dette, når den kommer dertil.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-12-2011, 20:56
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by MortenBP  Hvad er forskellen på NonStop VK og NonStop Low CU? 
 Er det samme produkt som har fået nyt navn?
 
 Nogen som vil købe 2,5 liter Hard Racing White?
 |  
NonStop VK er en videreudvikling af NonStop Low CU. |  
	
	| 
			
			 
			
				26-04-2012, 22:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
				
				Bundmaling - planende både
			 
 
                  
		Vil godt lige tage denne tråd op igen.Jeg står meget snart med en ren bund, da jeg er gået i gang med at skrabe den gamle maling af. Det giver mig muligheden for at vælge en anden type maling. Har brugt Trilux indtil nu, med stor tilfredshed. Men den har den ulempe at den kræver meget arbejde. Der bygges lag op hvert år, og det bør slibes hver gang. Hvis vi kun taler om malinger der egner sig til planende både, er der nogenlunde dette udvalg. Hvad ville I gøre, hvis det primært handler om at begrænse vedligeholdelsen?
 
 International Trilux
 International VC17
 Hempel Hard Racing
 Jotun Racing
 
 og så et par stykker der er på vippen. De påstår i hvert fald at de er til hurtige både, men holder det?
 
 Jotun NonStop
 International Cruising
 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				26-04-2012, 23:09
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Vc 17Det er på centuryen og virker bare, og rækker langt jeg bruger ca 1 liter til 27 fod 2,5 m bred.
 Coronetten skal have det samme næste år når den er skrabet i bund.
 En fed farve at søsætte, men bliver til en pæn koksgrå/sort efter et par uger, ikke en rue.
 Har brugt en blød lavfart bundmaling på agterspejlet hvor vandet står stille.
 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 
				 Sidst redigeret af Strøyer; 26-04-2012 kl. 23:18.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 07:58
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Kan kun gentage mine erfaringer med Jontun NonStop VK: 
Jeg har gode erfaringer med Jotun NonStop VK som er selvpolerende, dvs. man opbygger ikke tykke lag år efter år som man gør med hårde bundmalinger! Den er godkendt til alle hastigheder (det er der ingen andre selvpolerende der er!)
 
Efter en sæson i vandet var der ikke en eneste rue på bunden, kun lidt slam og alger som var lige til at vaske af.
 
Iøvrigt har Jotun også den fordel at den kan tåle at stå på land i optil 9 mdr. efter påføring, dvs. man kan (hvis man vil) male båden i efteråret når man tager båden op, så den er klar til søsætning i foråret! Der kan Hempel og International kun stå på land i optil 3 mdr. mener jeg det er!
 
Se Jotun's produktark her: http://www.jotun.com/jotun/paints/20...16.11.2011.pdf 
Rigtig godt tilbud på Jotun her:
http://www.shipshop.dk/jotun_nonstop...g-p-68241.html 
Har tidligere prøvet forskellige bundmalinger fra Hempel og International og jeg må sige at jeg bedste resultat har jeg fået med Jotun!
 
Så er der kommet en som hedder International Micron Extra EU som skulle kunne holde flere sæsoner - måske den var et kig værd...
			
			
			
			
				  |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 08:03
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 Bopæl: København 
						Indlæg: 114
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by thg  Kan kun gentage mine erfaringer med Jontun NonStop VK: 
Jeg har gode erfaringer med Jotun NonStop VK som er selvpolerende, dvs. man opbygger ikke tykke lag år efter år som man gør med hårde bundmalinger! Den er godkendt til alle hastigheder (det er der ingen andre selvpolerende der er!)
 
Efter en sæson i vandet var der ikke en eneste rue på bunden, kun lidt slam og alger som var lige til at vaske af.
 
Iøvrigt har Jotun også den fordel at den kan tåle at stå på land i optil 9 mdr. efter påføring, dvs. man kan (hvis man vil) male båden i efteråret når man tager båden op, så den er klar til søsætning i foråret! Der kan Hempel og International kun stå på land i optil 3 mdr. mener jeg det er!
 
Se Jotun's produktark her: http://www.jotun.com/jotun/paints/20...16.11.2011.pdf 
Rigtig godt tilbud på Jotun her:
http://www.shipshop.dk/jotun_nonstop...g-p-68241.html 
Har tidligere prøvet forskellige bundmalinger fra Hempel og International og jeg må sige at jeg bedste resultat har jeg fået med Jotun!
 
Så er der kommet en som hedder International Micron Extra EU som skulle kunne holde flere sæsoner - måske den var et kig værd... |  Jeg prøver Jontun NonStop VK i år efter at have læst dine anbefalinger, er spændt på at se resultatet når den skal op igen  
				__________________Lars
 
 
 Båd: Maxum 1900 SC2
 Motor: Mercruiser 4,3 MPI
 Drev: Alpha one gen II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 08:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Vc 17Det er på centuryen og virker bare, og rækker langt jeg bruger ca 1 liter til 27 fod 2,5 m bred.
 |  Helt enig. 
 
Jeg har brugt VC17M i mange år og er super tilfreds. Bygger ikke lag op, der skal ikke slibes før påføring, rækker meget langt, tører hurtigt, holder bunden ren og er meget glat (i forhold til andre bundmalinger). |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 08:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Thg: hvad har du gjort ved bunden da du pillede båden op. Kun vasket eller har også skulle skrabe og slibe? 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 08:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Thg: hvad har du gjort ved bunden da du pillede båden op. Kun vasket eller har også skulle skrabe og slibe? |  Vasket den af med en alm. autobørste med vand i blandet dette produkt: http://www.watski.dk/f/ONE100-GELCOA...S-15-L-2915261 
Brugte kun dette produkt fordi jeg havde det stående, tror nu nok det havde været fint med alm. marineshampoo - der var absolut ingen ruer eller andet - kun lidt slam og alger lige til at skrubbe af - dog med lidt hårdere tryk i vandlinien! |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 09:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har fulgt THGs anbefaling og valgt Nonstop VK. Nu har jeg ikke prøvet det i praksis endnu, men blot tanken om, at jeg ikke foreløbigt skal igennem hele processen med at skrabe, slibe, prime hvert forår, men istedet blot skal vaske/højtryksspule og male bunden en enkelt gang, når båden bliver taget op i efteråret, gør at jeg er glad for valget. Næste forår skal båden blot poleres, og så er det i vandet med den :-) |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 10:32
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Til sådan en 22 fods båd som min skal man vel op på 4 x 2,5 liter primer hvis den skal have 4-5 gange ? Går der virkelig så meget til?
 Ps: mht. Vc17 bygger den vel lag op ligesom de alm hårde malinger. Det er bare tyndere lag.
 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 10:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg brugte 7,5 liter Jotun Anti Pest på mine 20 fod, så det er nok ikke helt ved siden af.
 Husk handsker! Epoxy er ikke sundt for huden. Et godt åndedrætsværn er også en god ide. Jeg fik først købt et, da jeg var næsten færdig, men blev overrasket over forskellen selvom jeg var ude i den fri luft.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 10:50
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Båden skal jo som udgangspunkt kun have primer 1 gang i bådens levetid og ja der går ret meget til 4-5 lag. Jeg gav min 4 lag Jotun AntiPest og havde indkøbt 1x 2,5 liter pr. lag - der var dog 0,5-0,8 liter i overskud ved hvert lag! |  
	
	| 
			
			 
			
				27-04-2012, 14:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Ps: mht. Vc17 bygger den vel lag op ligesom de alm hårde malinger. Det er bare tyndere lag. |  
Det er jo tyndt som vand, så lagene er supertynde.
 
Jeg har brugt det siden midten af firserne og har endnu ikke set en båd malet med VC17M hvor man kan kan tale om en malingtykkelse der er nævneværdig. 
 
Jeg tror selvpolerende bundmalinger bygger tykkere lag op end VC17M, med mindre der sejles/vaskes så meget at alt maling der er blevet påført bliver slidt af. |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,217 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FrankHails |  |