|  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				30-01-2014, 09:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Her er lidt hjælp til turen    
Sakset fra Baylinerfan.dk   http://baylinerfan.dk/download/benzin.pdf
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				30-01-2014, 18:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nicolajjetrider   |  Er desværre ikke helt opdateret. 
Var i Assens i sommers og der var der kun diesel og ca. 400 meter til den lokale OK tank. 
Juelsminde har også fået tankanlæg med både benzin og diesel. 
Har personligt ikke noget imod at pendle lidt frem og tilbage med en dunk. Det gjorde vi i Assens. Tankede 125 liter til en rigtig god pris og der var citycykler på havnen man kunne låne. Ellers koster specielt benzin ofte kassen på havneanlæggene. Eneste undtagelse er nok Juelsminde og Fåborg, der er priserne rimelige.
 
Men ellers fin oversigt.
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 
				 Sidst redigeret af kjaerlarsen; 30-01-2014 kl. 18:51.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				30-01-2014, 19:17
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Kolding passer heller ikke..
 I sydhavnen er der både diesel og benzin, og bassinet er dejlig bredt ved standeren, så det er nemt at have med at gøre :-)
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-02-2014, 21:09
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		[QUOTE=Ulman;44835]Hejsa
 Jeg er ved at undersøge muligheden for en sommerferie i de danske farvande. Har aldrig gjort sådan en tur og har ikke et erfaring med at beregne et realistisk forbrug.
 
 jeg kan hjælpe med lidt tal fra logbogen sidst vi tog turen til Roskilde.
 
 Start
 Kolding .............trip står på 274 sømil  og vi tanker 150 liter
 Juelsminde ........trip står på 300 sømil
 Sejerø................trip står på 341 sømil
 Lynæs................trip står på 381 sømil  og vi tanker 95 liter
 Frederikssund.....trip står på 393 sømil
 kattinge vig........trip står på 404 sømil
 Vedderlev...........trip står på 409 sømil
 Roskilde.............trip står på 411  sømil
 herlev,Gershøj
 og Uglekrogen.....trip står på 430 sømil
 Lynæs................trip står på 452 sømil  og tanker 130 liter
 Sejerø................trip står på 491
 Kerteminde.........trip står på 525 sømil  og tanket 90 liter
 Juelsminde..........trip står på 561 sømil
 Kolding...............trip står på 595 sømil
 
 sejlet ca. 321 sømil og tanket ca 465 liter, det giver en gennemsnit på 1,45 l/sømil
 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				02-02-2014, 21:11
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Helt forrygende Goffy.Den kan jeg godt bruge.
 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-02-2014, 21:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		jeg har også nogle ca. timer mellem havnene.
 Kolding......Juelsminde............3 timer 35 min
 Juelsminde.............sejerø.......5 timer 20 min
 Sejerø...................Lynæs.......3 timer 20 min
 Lynæs.............Frederikssund...2 timer 5 min
 Frederikssund....Kattinge vig....1 time 50 min
 Vedderlev.........Roskilde..........0 timer 50 min
 Ulvekrogen........Lynæs............2 timer 20 min
 Lynæs..............Sejerø.............3 timer 50 min
 Sejerø .............Kerteminde .....4 timer 55 min
 Kerteminde.......Juelsminde ......3 timer 25 min
 Juelsminde .......Kolding ...........4 timer 20 min
 
 som du kan se af tallene så har vi ikke sejlet med samme fart hver gang
 turen fra Lynæs til sejerø startede kl.22.00 og foregik i mørke i noget lorte vejr vi ville faktisk have været direkte til Kerteminde :-(
 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 06:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 Bopæl: Nordjylland 
						Indlæg: 106
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg bliver lige pludselig mega glad for min lille perkins diesel, når jeg ser de tal Goffy har regnet sig frem til. Jeg brugte omkring 65-70 ltr brændstof, på ca samme antal sømil.
 Ved godt hans motor er større, brændstoffet er benzin og båden er meget hurtigere, men ca 400 ltr til forskel synes jeg er nogen af en "slant"
 
				__________________Albatross 26 årg 1976
 Perkins 4/108
 Fast aksel
 
 Waveline gummiræser
 4 hk mariner
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 12:50
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		Goffy, apropos dine tider, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at Ulman har en altså en planende Sea Ray motorbåd, og ikke går for sejl :-) 
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 13:32
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Clasg  Goffy, apropos dine tider, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at Ulman har en altså en planende Sea Ray motorbåd, og ikke går for sejl :-) |  ha ha...  nu er vi nogle der kan lide at sejle og nyder det der er mellem havnene      hvor andre stresser afsted og ikke kan komme hurtig nok i havn,  hmm.. hvorfor køber de ikke bare en autocamper   
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 17:19
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Mand1979  Jeg bliver lige pludselig mega glad for min lille perkins diesel, når jeg ser de tal Goffy har regnet sig frem til. Jeg brugte omkring 65-70 ltr brændstof, på ca samme antal sømil.
 Ved godt hans motor er større, brændstoffet er benzin og båden er meget hurtigere, men ca 400 ltr til forskel synes jeg er nogen af en "slant"
 |  Tja, det kan være rigtigt. 
 Man når penge hænger på træerne, som de gør for Goffy og mig, er det jo ikke noget problem  
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 17:47
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Jeg undrede mig også lidt over Goffys forbrug....
 
 Jeg tror vi ligger med nogenlunde samme hastighed ca 7 knob....men den fart brugte min Wiking 1 ltr. pr. sømil.
 
 Det er en lidt større båd, til gengæld med en diesel maskine, men kan det gøre at forbruget er så meget mindre ?
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 18:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 Bopæl: Nordjylland 
						Indlæg: 106
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Peter508  Jeg undrede mig også lidt over Goffys forbrug....
 
 Jeg tror vi ligger med nogenlunde samme hastighed ca 7 knob....men den fart brugte min Wiking 1 ltr. pr. sømil.
 
 Det er en lidt større båd, til gengæld med en diesel maskine, men kan det gøre at forbruget er så meget mindre ?
 |  Jeg er da sikker på at Goffy`s tal passer, men jeg blev godtnok overrasket over hans forbrug.  
Er klar over at det ikke er helt gratis at sejle med de lidt større benzin motorer.
 
Måske man kunne få en stikling fra deres pengetræ;-)
				__________________Albatross 26 årg 1976
 Perkins 4/108
 Fast aksel
 
 Waveline gummiræser
 4 hk mariner
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 18:10
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Ikke at jeg har helt vild meget statistik endnu, da vi kun har sejlet i den i en måned.... 
Men i den måned med varierende hastigheder ( vi testede og sejlede en del med 20 knob ) dog nok mest omkring de 7 knob.
 
Der brugte vi i snit 13 liter i timen i vores nye skude. Den vejer så 8500 kilo, har en noget større flade i vandet og med 2 maskiner, som jo så også er diesel....
 
Jeg tør slet ikke tænke på forbruget, hvis vi havde benzin maskiner...   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 18:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 Bopæl: Nordjylland 
						Indlæg: 106
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Peter508  Ikke at jeg har helt vild meget statistik endnu, da vi kun har sejlet i den i en måned.... 
Men i den måned med varierende hastigheder ( vi testede og sejlede en del med 20 knob ) dog nok mest omkring de 7 knob.
 
Der brugte vi i snit 13 liter i timen i vores nye skude. Den vejer så 8500 kilo, har en noget større flade i vandet og med 2 maskiner, som jo så også er diesel....
 
Jeg tør slet ikke tænke på forbruget, hvis vi havde benzin maskiner...   |  Nej det var da også en grim tanke:-)
				__________________Albatross 26 årg 1976
 Perkins 4/108
 Fast aksel
 
 Waveline gummiræser
 4 hk mariner
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 20:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Mand1979  Jeg er da sikker på at Goffy`s tal passer, men jeg blev godtnok overrasket over hans forbrug. Er klar over at det ikke er helt gratis at sejle med de lidt større benzin motorer.
 
 Måske man kunne få en stikling fra deres pengetræ;-)
 |  Forbruget kan godt være lidt mindre men ikke meget. ifølge logbogen så sejlede jeg 50 sømil i de hjemlige farvande inden der blev tanket igen.  
 Mit gennemsnitlige årsforbrug plejer at ligge på 1,3-1,4 liter pr. sømil 
 
har målt med flowmåler og er kommet frem til følgende ca. tal  
 ved 7 knob  ca. 8,5 liter/timen   2000 rpm. 
 ved 13 knob ca. 16 liter/timen    3000 rpm.   
og de tal passer også næsten med mit årlige gennemsnit. 
går jeg over 3300-3400 rpm. stiger forbruget meeeget og tror da nok jeg kan få den til at snuppe 25 liter/timen   
min båd er en halvplaner og derfor lidt tung i vandet + den vejer knap 3 tons    
Kunne godt bruge et pengetræ men aner ikke hvor den kan købes.
 
ps. jeg fandt disse tal vedr en 3,0 mercruiser/Volvo   
omdr_______forbrug i timen 
750________2.3 liter  
1000_______3.0 liter 
1500_______4.5 liter 
2000_______9.1 liter 
2500______11.0 liter 
3000______14.8 liter 
3500______19.2 liter 
4000______25.4 liter 
4500______32.9 liter
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
				 Sidst redigeret af goffy; 03-02-2014 kl. 20:52.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-02-2014, 20:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Mand1979  Jeg bliver lige pludselig mega glad for min lille perkins diesel, når jeg ser de tal Goffy har regnet sig frem til. Jeg brugte omkring 65-70 ltr brændstof, på ca samme antal sømil.
 Ved godt hans motor er større, brændstoffet er benzin og båden er meget hurtigere, men ca 400 ltr til forskel synes jeg er nogen af en "slant"
 |  hvis du sejler med 7 knob skal du bruge 45-46 timer for den samme distance  
tror du underdriver dine tal lidt, med mindre din båd sejler 7 knob med din Perkins i tomgang. 1,5-1,6 liter i timen til en 4 cyl. diesel er ikke meget.  
en realistisk bud for en 48 hk Perkins vil være ca 3 liter i timen, hvad der er ønske tænkning for mig.
       
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
				 Sidst redigeret af goffy; 03-02-2014 kl. 20:48.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				04-02-2014, 00:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 Bopæl: Nordjylland 
						Indlæg: 106
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy   |  Nu fik du mig til at ta ned i båden for at se om den distance jeg havde oplyst nu også passede:-) Det passede ikke helt, men det var tæt på. Jeg fyldte tankene og nulstillede triptælleren inden afgang. Af en eller anden grund tæller den i km og ikke sømil. 534 km stod den på, hvis vi runder op bliver det til 288 sømil.
 
Enten tæller plotteren ikke helt rigtigt, eller også har jeg ikke været omhyggelig nok med at få tankene fyldt helt op (til det render over) ved hjemkomst? 
 
7 knob kan vi nok klare med de rpm jeg kører med (2000 rpm) En stor del af turen gennem limfjorden endda 8 knob;-)
 
Har ikke regnet præsist på mit forbrug, bare sådan cirka, blev bare vildt chokeret over hvad du kunne køre igennem:-) Men det er nok slet ikke så slemt alligevel.
 
Til en ny sæson vil jeg nulstille begge plottere inden "sommertogtet" for synes nu selv det er lidt et mysterie. Hvem ved, måske har jeg slet ikke sejlet så langt som jeg tror;-)
 
Det bliver jeg nødt til at vende tilbage med, når engang sommeren igen er over os.
				__________________Albatross 26 årg 1976
 Perkins 4/108
 Fast aksel
 
 Waveline gummiræser
 4 hk mariner
 
				 Sidst redigeret af Mand1979; 04-02-2014 kl. 00:58.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				06-02-2014, 08:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ulman, jeg fandt denne test som giver et fingerpeg om forbruget på motorbåde i vores størrelse. God læselyst :-)
 
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,168 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FcarPhore |  |