|  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				16-03-2014, 19:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 Bopæl: 9370 
						Indlæg: 135
					      |  |  
	
	| 
				
				Polering af skrue !
			 
 Jeg plejer at gøre meget ud af at polere min skrue inden båden søsættes, det giver mindst 3 knob ekstra. Det er dog et rigtigt træls arbejde,  så jeg er på udkig efter en lettere måde at gøre det på. Hvordan gør i ?ER der nogen der kender en "flapdisc", den må kunne bruges på en polermaskine, men hvor grov skal den være til en messingskrue ?  Gode ideer efterlyses.
 Hilsen Ole
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-03-2014, 21:57
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		3 knob lyder af meget.... 
Jeg gør mindst muligt ved skruerne, nøjes med at skrabe dem rene for ruer. Ved den gamle båd blev der færre og færre år for år.
 
Eftersigende er det bedste hvis de har et lag ir på, for det forhindrer ruerme i at sætte sig fast....
 
Ir fåes i øvrigt bedst ved at urinere på dem, hvis man skulle have lyst til at svinge lidt rundt med sjoveren nede på havnen   |  
	
	| 
			
			 
			
				17-03-2014, 17:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 Bopæl: 9370 
						Indlæg: 135
					      |  |  
	
	| 
 
                  
		Det kan godt være at jeg kun har fortalt en del af sandheden. Når båden bliver søsat om foråret går den let 23 knob, men om efteråret kommer jeg ikke over 20 knob, og det er selvfølgelig ikke kun på grund af skruen, men jeg er sikke på at den har en stor del af skylden.Jeg mener at en højglanspoleret skrue både yder bedre og bruger minde brændstof. (og så ser det altså bare godt ud - så kan fiskene glæde sig over det)
 Hilsen Ole
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-03-2014, 18:52
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg tror på det    3knob ,så jeg polere også propel. 
Den får først et lllangt bad i oxalsyre ,så kalk og ruger er væk
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-03-2014, 19:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 Bopæl: 9370 
						Indlæg: 135
					      |  |  
	
	| 
 
                  
		Hurraaaaaa en der tror på mig ! ! ! ! Hvilken opløsning af oxalsyre bruger du ?? |  
	
	| 
			
			 
			
				17-03-2014, 23:03
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
                  
		det afhænger af din tålmodighed ,min blev sat på prøve .opløsningen var svag og bøtten var tom.
 som jeg husker det brugte jeg forrige gang samme opløsning som
 der anbefales til at fjerne brune pletter på gelcoat.
 
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2014, 18:42
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		Såvidt jeg ved så er Kims propel af rustfri stål. Men her er der tale om en af messing.
 Rustfri stål er let at gøre rent med afkalker. Jeg bruger "Kalk'Væk stærk flydende afkalker" fra det lokale supermarked og det virker fremragende. Men jeg tør ikke bruge det på messing.
 
 Nogen som jeg har talt med sværger til at man skal pudse en messing propel i Brasso. Det skulle hjælpe med at holde den fri fra rurer. Men om det virkelig er rigtigt tvivler jeg lidt på.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2014, 19:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		Husk nu for guds skyld at skylle propellen ren bagafter..!!
 Var det ikke Strøyer der kom galt afsted med noget kalkfjerner, eller husker jeg forkert??
 
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-03-2014, 19:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		3 knob ekstra med en glat propel under normale danske forhold, vil give en brændstofbesparelse på en forbrændingsmotor med en virkningsgrad på 42% i omegnen af 28% med et variabelt omdrejningstal imellem 1500 - 1900 omdr.min. forudsat, at der er en nominel belastning på gearet, hvor udvekslingen er 2:1 ved ikke under 3 bar atmosfærisk tryk med lukket motorklap...
 Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 00:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
                  
		Der kan man bare se en en troende mere.De 3 bar opnås bedst ved at vende strømen til motorrum`s udlufteren
 
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 07:56
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Campion 165(seb)  Husk nu for guds skyld at skylle propellen ren bagafter..!!
 Var det ikke Strøyer der kom galt afsted med noget kalkfjerner, eller husker jeg forkert??
 |  :-) 
Jo det var Harpic toiletrens, jeg glemte at få skyllet propellen (rustfri) i et halvt døgn, så var der pigtærringer i :-(
 
Mht. Om det giver noget at polere propellen ved jeg ikke om det kan give 3 knob. 
Men jeg ved at bare 8-10 ruer på en ellers ren propel, kan tage farten fra 21 knob til 13 på en 31 fods nimbus med 200 hk og skrueaksel. 
Jeg tror at der er stor forskel på hvad man får ud af det, lad os sige at det er på en halvplaner med en maskine der ligger i underkanten effektmessigt, så kan den lille forskel på poleret og ikke poleret sikkert koste 5 knob, fordi den ikke kommer op af vandet. 
Men hvis samme båd har 300 hk er forskellen ikke at mærke. 
Jeg plejer ikke at polere min propel, men maler den. 
Så i år bliver den poleret, så må vi se hvad der sker udover at jeg nok skal et par ture i suppen for at rengøre den :-)
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 08:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg maler min rustfrie propel med Jotun Aqualine VK i år! Det har jeg i flere år brugt på mit drev uden en eneste rue! |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 11:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Rolf T  3 knob ekstra med en glat propel under normale danske forhold, vil give en brændstofbesparelse på en forbrændingsmotor med en virkningsgrad på 42% i omegnen af 28% med et variabelt omdrejningstal imellem 1500 - 1900 omdr.min. forudsat, at der er en nominel belastning på gearet, hvor udvekslingen er 2:1 ved ikke under 3 bar atmosfærisk tryk med lukket motorklap...
 Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
 |  Det er jeg ikke helt enig i, ved hurtig hovedregning ser det umiddelbart ud til du ikke har korrigeret for 1. søndag i advent    
- hvilket selvfølgelig kun har indflydelse hvis man sejler hele året rundt !!!
				__________________/Martin
 
 En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
 
 _______________________________________
 Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
 
 Once you go black - you'll never go back !!
 _______________________________________
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 11:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Gast |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Sjælland 
						Indlæg: 287
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Rolf T   under 3 bar atmosfærisk tryk 
 Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
 |  For øvrigt svarer 3 bar på pittorøret til ca 50 knob, det er vist kun på motorvejen "prinsessen" har været deroppe   
				__________________LarsH
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 14:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Jeg plejer ikke at polere min propel, men maler den.Så i år bliver den poleret, så må vi se hvad der sker udover at jeg nok skal et par ture i suppen for at rengøre den :-)
 |  Jeg plejer at  male den med kobberfedt.
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 17:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Campion 165(seb)  Husk nu for guds skyld at skylle propellen ren bagafter..!!
 |  Ja, syren skal skyldes af når man er færdig med rengøring. Godt at du påpeger det.
 
Med kalkfjerner tager det kun få minutter at få en rustfri stål propel til se ud som ny igen. |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 18:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Jeg plejer at  male den med kobberfedt. |  Husk at kobberfedt må ikke komme i nærheden af aluminium
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 18:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Good point.Det er vigtigt at få med, til dem med alupropeller.
 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-03-2014, 18:32
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Campion 165(seb)  Husk nu for guds skyld at skylle propellen ren bagafter..!! |  Stave kan jeg heller ikke…?!!  
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,168 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FcarPhore |  |