| 
	
		
			
				| » Online brugere: 368 |  
| 0 medlemmer og 368 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 05:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Junior admin |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Fyn 
						Indlæg: 705
					      |  |  
	
	| 
				
				Propel
			 
 Her kommer lige et rigtigt newbi spørgsmål..... 
Findes det et sted hvor man kan bliver klogere på propeller? Eller er der en her der vil forklare sammenhænget imellem stigning, antal blade, fart, hurtig planning og benzinforbrug    
Og nogen der har et bud på hvilken propel der standart sidder på min.... (MerCruiser 135hk)
				__________________Jan Rasmussen
 40 74 04 25
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 08:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
 
                  
		Det burde stå trykt på siden mellem bladene eller bagerst på navet,de andre spørgsmål afhænger af bådtype.Har du spørgsmål om din båd skal vi bruge flere oplysninger:Vægt,topfart,motorOmdr. 
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 16:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Junior admin |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Fyn 
						Indlæg: 705
					      |  |  
	
	| 
                  
		Her kommer lidt mere info:
 Max. omdrejninger 4400-4800 omd
 
 Længde 528 cm
 
 Bredde 228 cm
 
 Vægt 950 kg
 
 Topfart ca. 40 knob
 
				__________________Jan Rasmussen
 40 74 04 25
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 19:10
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		jeg kan anbefale mercruisers propeller kalkulator - den finder du her:http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do 
Der sidder formentligt en standard Black Max alupropeller med 21`stigning på din båd
 
Du skal lave en provesejlads og notere max omdrejningstal ved fuld gas - og gerne en fart (målt med gps) så kam man ud fra det rådgive dig
 
Derudover skal du overveje hvad du primært vil bruge din båd til (vandsport - ture - topfart etc.) da enhver propeller er et kompromi mellem forskellige egenskaber.
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 19:33
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Junior admin |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Fyn 
						Indlæg: 705
					      |  |  
	
	| 
                  
		Tak.... jeg kommer tilbage til denne tråd.. 
				__________________Jan Rasmussen
 40 74 04 25
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 19:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hej Jan, 
din propel er en Alpha 4 (4 bladet) propel med en forventet stigning på 19".. Stigningen er trykt ind i siden af propellen. Der skulle meget geren står noget a la 18497-A65 19P..
 
Det med propellere er en decideret videnskab, men desværre ikke rene fakta som videnskab ofte søger. 
Det hele er meget afhængigt af hvad du leder efter.? 
topfart, accelration, høj crusingfart, lav planingsfart, god benzin økonomi - problemet ligger så at i får at vælge det ene af de nævnte "kategorier" fravælger mange alle de andre.. Så det vil altid være et stor kompromis...
 
Det man bør gør med mindre man ønske at have flere propellere, er at efinere brugen af ens båd. 
Er man ofte mange i både eller få? sejler man meget med vandsport? sejler man aldrig vandsport? sejler man ofte med fuld gas/aldrig med fuld gas?
 
Definere hvad din båd primært/oftest bruges til?  
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 20:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Junior admin |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Fyn 
						Indlæg: 705
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg havde på fornemmelsen at jeg stak mit hoved ind i en hvepserede    
Men jeg sejler "næsten" aldrig fuld gas.... men kommer til bruge den en del til wake...
 
Så jeg væbner mig med lidt tålmodighed, og prøver mig lidt frem....
				__________________Jan Rasmussen
 40 74 04 25
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 20:30
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Lars - en mercruiser 181/3,0 motor kobles normalt sammen med et Alpha 1 gen 2 med udveksling 2,0 : 1 og udrustes på en 950 kg båd med en Black Max 21`(som er en standard 3 bladet alu propel)
 Hvad får dig til at "tro" det er en 4 bladet? årh jo - billedet  viser jo det er en 4 bladet - og så passer de 19`jo godt - men båden er formentligt født med en black max 3 bladet 21
 
 
 
 
 Og Jor - du skal prøve et par forskellige propellere og mærke forskellen - før du køber en
 
 Propellere kan handles på fx e-bay i USA til langt under 1/2 af prisen i Danmark - og det incl fragt told moms mv.
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 20:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Esben - tja det sprøgsmål svarede du vidst selv på     Mange producenter er begyndt at sætte Alpha 4'en eller en vengeance på, til både med moderat motorisering og under 1500kg.
 
Jan - en hvepserede tildels ja, men så er det heller ikke værre.. 
Hvis du trailer båden kan du snildt have to eller flere props.. 
Hvis du skal bruge den til vandsport som sjældent topfart, vil jeg anbefale dig en High Five (5 bladet) i 21" - du syntes sikkert at båden er hurtigt ude af vandet med den nuværende propel, men en High Five vil gøre det markant hurtigere - du vil kunne mærke en forskel..
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 20:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Junior admin |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Fyn 
						Indlæg: 705
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Hvis du skal bruge den til vandsport som sjældent topfart, vil jeg anbefale dig en High Five (5 bladet) i 21" - du syntes sikkert at båden er hurtigt ude af vandet med den nuværende propel, men en High Five vil gøre det markant hurtigere - du vil kunne mærke en forskel.. |  Det er lige præcist mit problem... jeg syntes godt den kunne komme lidt hurtigere ud af vandet.....    
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Hvis du trailer båden kan du snildt have to eller flere props.. |  Hvis det da ikke lige var for prisen.....  
				__________________Jan Rasmussen
 40 74 04 25
 
				 Sidst redigeret af JOR; 02-09-2008 kl. 20:46.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 20:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvis dne skal være hurtigere ud af vandet = High five..du kan få en sprit ny hjem fra USA til ca. 3½-4.000,- ved hoveddøren
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 21:55
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Junior admin |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Fyn 
						Indlæg: 705
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er JO helt klart en anden pris en end den jeg havde på nethindenen....   
Tak for Jeres svar  
				__________________Jan Rasmussen
 40 74 04 25
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 22:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jor - mercruiser`s danske priser er vildt opskruede.
 Selv køber jeg alt til motoren i USA enten på e-bay eller hos "don" som er en bådhandler i USA jeg har handlet meget med - et eksempel:
 En Mercruiser Enertia propell skal Mercruiser i DK have 7600 kr for
 Køber du den via fx e-bay eller nævnte Don så koster den incl forsendelse moms told etc ca 3500 kr - altså under halv pris
 
 Jeg hjælper dig gerne med at handle via e-bay eller hos min amerikanske kontakt Don hvis du ønsker det
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 22:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Junior admin |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Fyn 
						Indlæg: 705
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er jo helt vildt...   
Jeg takker mange gange...... Jeg var selv overrasket over min sidste investering (en Garmin GPS 420s købt via ebay.de i USA), at prisforskellen var så stor. Men også positiv overrasket over, at afgiften "kun" var 506 DKK, for et køb på ca. 3.700 DKK..
  
Så jeg lover at komme tilbage når der skal investeres i ny propel  
				__________________Jan Rasmussen
 40 74 04 25
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2008, 22:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		moms og told betales af fakturapris+fragt - husk det 
Jo lavere fakturapris desto lavere told/moms 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-09-2008, 10:00
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Der er også denne lettere brugte.. 
HAr skal du så "kun" påregne fragt - husk at se billeder inden du køber.
http://cgi.ebay.co.uk/Mercury-High-F...d=p3286.c0.m14
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-09-2008, 20:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Junior admin |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Fyn 
						Indlæg: 705
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T   |  Har lige forsøgt at byde på den..... men kunne ikke, da han ikke sender udenfor UK.....
  
Selvom han oplyste mig om forsendelse omkostningerne..  
				__________________Jan Rasmussen
 40 74 04 25
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-09-2008, 21:24
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		LOL sikke en koldbøtte - så må du bare på den igen - der er masser af propellere på e-bay  
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
		|  Similar Threads |  
	| Emne | Emne forfatter | Forum | Svar | Sidste indlæg |  
	| propel 23" | Casper T | Salg af udstyr | 5 | 19-12-2009 10:36 |  
	| Propel! | Mr_Matthew00 | Drev og propeller | 21 | 21-09-2009 15:41 |  
	| Kavitation på propel | mohabba | Drev og propeller | 12 | 16-09-2009 19:22 |  
	| Ny propel | zornig | Drev og propeller | 8 | 19-08-2009 17:40 |  
	| propel test | Casper T | Motor | 3 | 22-04-2009 14:54 |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,211 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Marionbar |  |