| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-05-2009, 13:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Mercruiser 4.3L MPI går ud i frigear
			 
			 
			
		
		
                  
		Har en ny 4.3L MPI, der går ud en gang imellem, når man går fra eks fremadgående til frigear. Den går ned i omdrejninger og op igen til alm tomgang, men nogen gange dør den helt. 
 
Motoren starter med det samme bagefter når tændingen drejes. 
 
Det er sket 2-3 gange idag på 3 timer, med wakeboard (dvs rigtig meget gear/frigear). 
 
Nogen ideer?, kan der stilles på noget eller skal der en computer på? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-05-2009, 13:21
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Sønderjylland 
					
					
						Indlæg: 230
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  NarkoKrig
					 
				 
				Har en ny 4.3L MPI, der går ud en gang imellem, når man går fra eks fremadgående til frigear. Den går ned i omdrejninger og op igen til alm tomgang, men nogen gange dør den helt. 
 
Motoren starter med det samme bagefter når tændingen drejes. 
 
Det er sket 2-3 gange idag på 3 timer, med wakeboard (dvs rigtig meget gear/frigear). 
 
Nogen ideer?, kan der stilles på noget eller skal der en computer på? 
			
		 | 
	 
	 
 
Sjovt, jeg har helt præcis det samme problem på min 3.0'er (også kun et år gammel). Den havde det ikke sidste sommer, og jeg er ret sikker på at det er kommet efter der er lavet service på båden! 
 
Jeg lytter lige med    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-05-2009, 14:22
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Apr 2009 
					Bopæl: Fredericia 
					
					
						Indlæg: 91
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Kablet går stramt..
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		.. det er et normalt problem på alle mercruisere. 
Gearskiftet fungerer ved at der går et kabel fra gearboksen til en vippearm i motorrummet, den vippearm har en swits som afbryder tændingen. Fra vippearmen går der et kabel ud til drevet og skifter så gearet derude. Grunden til at svitsen er der, er for at du kan få den i frigear, det kan man normalt ikke når motoren er i gear, hvis ikke man lige afbryder trækket kortvarigt, det gøres ved at modstanden i kablet når du trækker til frigear lige kortvarigt afbryder tændingen og med det samme den er i frigear skal fjederen på vippearmen trække kablet tilbage fra drevet og motor forbliver derved iigang.  
, kablet der går fra motoren ud til drevet skal gå enorm let, hvis det går bare en anelse for stramt, er switsen der sidder på motoren aktiveret for længe og så dør motoren. Det er vigtigt at smøre kablet godt både i motorrummet, men i særdeleshed også nede ved drevet. Så skal man helst have motorbenet trimmet ned når det ikke er i brug, ellers sætter kablet sig i den forkerte stilling og den går igen stramt.  
 
Det vil også være sådan, at så længe båden står på land, kan du tit sagtens sætte den i og ud af gear uden den går i stå, det er igen fordi der på land ikke er modstand på propellen. 
 
Nå men lyn løsningen her og nu er: med slukket motor og benet nede, "motioner" kablet, det gør du ved at skifte fra frem til frigear til bak frem og tilbage måske ca 100 gange, så er det tit at det kører igen, så er fedtet løsnet lidt op igen. Det har jeg tit selv haft held med.  
 
Håber dette kan være en hjælp til selv at få skidtet til at sejle pålideligt igen. 
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-05-2009, 14:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Sønderjylland 
					
					
						Indlæg: 230
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Searider
					 
				 
				.. det er et normalt problem på alle mercruisere. 
Gearskiftet fungerer ved at der går et kabel fra gearboksen til en vippearm i motorrummet, den vippearm har en swits som afbryder tændingen. Fra vippearmen går der et kabel ud til drevet og skifter så gearet derude. Grunden til at svitsen er der, er for at du kan få den i frigear, det kan man normalt ikke når motoren er i gear, hvis ikke man lige afbryder trækket kortvarigt, det gøres ved at modstanden i kablet når du trækker til frigear lige kortvarigt afbryder tændingen og med det samme den er i frigear skal fjederen på vippearmen trække kablet tilbage fra drevet og motor forbliver derved iigang.  
, kablet der går fra motoren ud til drevet skal gå enorm let, hvis det går bare en anelse for stramt, er switsen der sidder på motoren aktiveret for længe og så dør motoren. Det er vigtigt at smøre kablet godt både i motorrummet, men i særdeleshed også nede ved drevet. Så skal man helst have motorbenet trimmet ned når det ikke er i brug, ellers sætter kablet sig i den forkerte stilling og den går igen stramt.  
 
Det vil også være sådan, at så længe båden står på land, kan du tit sagtens sætte den i og ud af gear uden den går i stå, det er igen fordi der på land ikke er modstand på propellen. 
 
Nå men lyn løsningen her og nu er: med slukket motor og benet nede, "motioner" kablet, det gør du ved at skifte fra frem til frigear til bak frem og tilbage måske ca 100 gange, så er det tit at det kører igen, så er fedtet løsnet lidt op igen. Det har jeg tit selv haft held med.  
 
Håber dette kan være en hjælp til selv at få skidtet til at sejle pålideligt igen. 
			
		 | 
	 
	 
 Det passer med at jeg har fået skiftet den vippearm i vinters og den sikkert kun er justeret "på land" og uden tryg på bagefter.  
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-05-2009, 15:25
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Øst-Sjælland 
					
					
						Indlæg: 1,861
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Som skrevet ovenfor, går det en anelse stramt så det dødtløb med switchen, den skal nemlig kun slå fra i mindre end et brøkdel af et sekund. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist   
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
 www.shipcare.dk - følg os også på facebook   
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-05-2009, 16:03
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Tak ;)
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Det må jeg lige prøve. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2009, 07:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		I denne forbindelse, vil jeg lige reklamere lidt for Volvo Penta :-, egentlig også Mercruiser Bravo) (ja, for den sags skyld også OMC Stringer med elektrisk gearskifte, hehe) 
 
Motorerne som er koblet sammen med disse drev, skal ikke afbrydes i tændingen, for at drevet kan trækkes i frigear. 
 
Konuskoblingen i Volvo's drev (og Mercruiser Bravo) hiver man blot i frigear. Mekanikken er lavet sådan, at der kun skal et lille "puf" til, før koblingen slipper. 
 
OMC Stringer, elektrisk skiftet, går også ganske let ud af gear, når strømmen afbrydes. Der sidder en kraftig spiral, som griber omkring et nav, ved hjælp af en elektromagnet, når den får strøm. Det er den måde den holdes i gear. Når strømmen forsvinder, giver den slip. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2009, 08:25
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det må være mit næste drev så   
Nu må vi se om det bliver i løbet af ugen..... gik på grund igår, (20mph) så er sq spændt på hvad der skal rives ud af pengeposen, trimmet er ihvertfald beskadiet. Men var igår aftes, så kunne intet se. Skal derned efter arbejde og græde snot. Var ellers det lækreste vand til wakeboard, og fik mig en fantastisk tur, indtil føreren tog turen ind over 40cm afmærket område......
 
Man er godt nok hjælpeløs når man hænger i en line bagefter og prøver at råbe af lungernes fulde kraft.
 
Men den kunne da sejle ind efter jeg fik drevet tiltet op og skubbet fri. Men kan ikke tiltes helt ned.
 
Så Stenteq vi ses nok snart.... SNØFT  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2009, 09:57
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Av av av. 
Normalt ville jeg jo skrige på billeder, hvis jeg da ikke vidst hvor smertefuldt det kan være at tage bilelder af et smadret drev.. !   
Det er nu Rolf skal på banen    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2009, 10:22
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Lars T
					 
				 
				Av av av. 
Normalt ville jeg jo skrige på billeder, hvis jeg da ikke vidst hvor smertefuldt det kan være at tage bilelder af et smadret drev.. !   
Det er nu Rolf skal på banen    
			
		 | 
	 
	 
 Der skal nok komme billeder, men det var i aftes da det var blevet næsten mørkt før vi kom i havn. Båden kommer ikke op før jeg enten har skaffet en trailer eller fået min egen bygget færdig og synet. Men skal ned efter arbejde og se på skaderne...... Og ja det gør ondt, men hey der skete i det mindste ingen personskader det er sq det vigtigste. 
Det værste er næsten føreren, er så ked af det. Jeg er ikke sur på personen overhoved, som sagt det er bare penge. Ikke at jeg har dem, men det havde været langt mere forfærdeligt hvis det havde været et brat stop på en sten eller andet hvor folk var kommet til skade. Det er da ærgeligt, men sådan er det når man har det sjovt... shit happens.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2009, 10:22
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Øst-Sjælland 
					
					
						Indlæg: 1,861
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Her på det sidste er jeg blevet gode venner med afmontering og montering af drev så du siger bare til  
Billeder   
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist   
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
 www.shipcare.dk - følg os også på facebook   
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2009, 10:25
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  nicolajjetrider
					 
				 
				Her på det sidste er jeg blevet gode venner med afmontering og montering af drev så du siger bare til  
Billeder   
			
		 | 
	 
	 
 
Takker nico
 
Det kan meget vel komme på tale    har dog haft det afmonteret og monteret igen, men kunne nok godt bruge lidt mekaniker assistance, men nu må vi se    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,261 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NateHagena | 
	 
			
		
	 
 
			 |