| 
	
		
			
				| » Online brugere: 482 |  
| 0 medlemmer og 482 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 09:19
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
				
				Kompressionstest
			 
 Jeg har købt en kompressionstester, så jeg kan måle Dollarprinsessens tilstand i motoren. Der er ikke olieforbrug, motoren trækker fint og ingen yderligere skavanker at spore. 
Blot en interesse i at se, hvor slidt motoren er - 17 år rundede Dollarprinsessen i 2009 og indtil videre uden motorreparationer. Lidt spøjst at se lakken på alle bolte og møtrikker er som den dag i 1992, da hun blev søsat første gang.
 
Hvad med jer andre ? Har I lavet kompressionstest på motoren for nylig eller overvejer det ? Det kunne være interessant at se, hvem der har motoren med bedst kompression på...     
I øvrigt kan nytdrev.dk levere kompressionstester til GM og Ford motorer. Tilbudspris, kr. 399,- incl. moms og levering.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 11:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 391
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvad er reglerne ved kompressionstest?
 Skal kompression blot være ens på alle stempler, eller er der et minimum som man bør/skal opnå?
 
				__________________Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....
 
 
 Båd: Sea Ray
 Årgang: 1990
 Fod: 20
 Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
 Drev: Alpha One - generation 1
 
 
 Båd: Cheetah
 Årgang: 1991
 fod: 19
 motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 13:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Acceptabelt vil være, hvis der er ca. 10% forskel på hver enkel cylinder. 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 14:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 391
					      |  |  
	
	| 
                  
		men der er ikke et minimum, som man bør kunne måle sig frem til? man måler i bar ikk? 
				__________________Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....
 
 
 Båd: Sea Ray
 Årgang: 1990
 Fod: 20
 Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
 Drev: Alpha One - generation 1
 
 
 Båd: Cheetah
 Årgang: 1991
 fod: 19
 motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 14:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by KS1  men der er ikke et minimum, som man bør kunne måle sig frem til? man måler i bar ikk? |  Minimumsværdien er opgivet i instruktionsbogen eller service manualen for den pågældende motor. |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 17:34
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: 8860 Ulstrup 
						Indlæg: 381
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ingen kompressionstest nødvendig på min dieselmotor, 'testede' den forleden. 
Efter en nat med nattefrost, og næsten en uge siden sidste start, startede jeg den uden at forvarme. 
Den slog igang med det samme.    
Mvh |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 18:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Norvik20"  Ingen kompressionstest nødvendig på min dieselmotor, 'testede' den forleden. 
Efter en nat med nattefrost, og næsten en uge siden sidste start, startede jeg den uden at forvarme. 
Den slog igang med det samme.    
Mvh |  Det var af ren nysgerrighed, at en kompressionstest kunne være interessant.
 
Kompressionstest med kold og varm motor, giver ofte stof til eftertanke....
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 18:29
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: 8860 Ulstrup 
						Indlæg: 381
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  Det var af ren nysgerrighed, at en kompressionstest kunne være interessant.
 Kompressionstest med kold og varm motor, giver ofte stof til eftertanke....
 |  Jeps, jeg ved det godt. 
Brugte bare lige lejligheden til lidt 'pral'.   
Syntes det er godt gået, min golf som også er en diesel, skal helst forvarmes selv efter bare 12timer siden sidste start, og selv på en varm sommerdag.
 
Mvh |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 18:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Træskibsnostalgiker |  | 
					Tilmeldelsesdato: Feb 2009 Bopæl: Bogense 
						Indlæg: 375
					      |  |  
	
	| 
                  
		Nu skal man jo lige huske på at, en dårlig test, kan gi' mange søvnløse nætter. 
				__________________Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 18:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by lynæs  Nu skal man jo lige huske på at, en dårlig test, kan gi' mange søvnløse nætter. |  Ja, det er rigtigt, men Gammel Dansk gør godt, som de siger i reklamerne...    
På med manometeret og lad os få nogle facts.....    nytdrev.dk har uden tvivl gode priser på renoveringssæt til motoren, hvis en motor er i behov for renovering 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 21:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: hobro 
						Indlæg: 142
					      |  |  
	
	| 
                  
		motor suzuki df70 4takt årgang 2004 4 cyl.cyl 1 4bar
 cyl 2 4bar
 cyl 3 5bar
 cyl 4 5bar.
 manualen siger minimun 12 bar.
 
 alle stemple ringe sad fast.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 21:20
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Nordsjælland 
						Indlæg: 935
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hva lå din så på rolf? 
Det skal sige at det manometer, man bruger også kan købes på mange auto værksteder har købt et til 79,- virker fint,
 
OM det måler rigtig eller ej er samligningen af cylinderne stadig gyldig,
 
Men hva ligger din på af tryk rolf, og jeg ville sige inden for 10PSI mere så begynder der at ske ting, 
				__________________ 
				Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260 
Kawasaki 750SX jetski 1992 
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997 
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST" 
Tidliger både, 
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser 
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser 
Suzumar 260 med en 9,9 johnson 
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk 
20 43 99 58
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-10-2009, 21:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Et billede siger mere end mange ord - den "7. cylinder" er 4.eren taget om. 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-10-2009, 06:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Anders kr  Hva lå din så på rolf? 
Det skal sige at det manometer, man bruger også kan købes på mange auto værksteder har købt et til 79,- virker fint,
 
OM det måler rigtig eller ej er samligningen af cylinderne stadig gyldig,
 
Men hva ligger din på af tryk rolf, og jeg ville sige inden for 10PSI mere så begynder der at ske ting,  |  Så langt er jeg ikke nået endnu - inden vinterkonserveringen får jeg sikkert tid.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-10-2009, 12:59
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Solrød 
						Indlæg: 1,117
					      |  |  
	
	| 
                  
		Så har jeg fået testet 2 af de ialt 5 påhængsmotore.Nr. 1 Mariner 25hk 2 cyll. (koldtest) Øverste cyl = 110 psi. Nederste cyl = 110 psi.
 (Varmtest) Øverste = 110psi. Nederste 110
 
 Nr. 2 Johnson 5hk 1 cyl. (koldtest) 140psi. Varmtest 140psi
 
 Jeg har brugt en Kompressionstester fra Biltema, som koster 169kr, ligner til forveksling lidt den Nytdrev har
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-10-2009, 13:19
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Træskibsnostalgiker |  | 
					Tilmeldelsesdato: Feb 2009 Bopæl: Bogense 
						Indlæg: 375
					      |  |  
	
	| 
                  
		Og hvad kan man så uddrage af det ? 
				__________________Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-10-2009, 13:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	intetCitér: 
	
		| 
					Originally Posted by lynæs  Og hvad kan man så uddrage af det ? |   hvis ikke man har de rigtige data og ved hvad motorene skal  have   
og at den 2 cyl er lige meget/lidt slidt på cylinderne
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				17-10-2009, 14:11
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ChristianX   Jeg har brugt en Kompressionstester fra Biltema, som koster 169kr, ligner til forveksling lidt den Nytdrev har |  Vi har kompressionstester fra Performance Tool - den fra Biltema er sikkert mindst lige så god.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-10-2009, 19:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Århus 
						Indlæg: 208
					      |  |  
	
	| 
                  
		HUSK NU at Afmontere føde spændingen på jeres tændspole inden i tester da den ellers let kan brænde af. |  
	
	| 
			
			 
			
				17-10-2009, 20:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by HB aarhus s  HUSK NU at Afmontere føde spændingen på jeres tændspole inden i tester da den ellers let kan brænde af. |  Ja man bør "kortslutte" direkte på starter under test 
der er jo heller ikke nogen god grund til at skylde benzin ind ved testen  
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
		|  |  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,213 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, razmesSteda |  |