| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-05-2010, 16:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Nuuk, Grønland 
					
					
						Indlæg: 103
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Eftermont. af lukket kølesystem
			 
			 
			
		
		
                  
		Jeg overvejer at importere en Bayliner 285, 2006 med en Mercruiser 5,7, mpi uden lukket kølesystem. 
Båden har kun sejlet på Lake Lanier i Georgia og skal have gået 300 timer.
 
Kan man, uden videre, eftermontere et komplet, lukket kølesystem på en sådan motor? 
Kan man ligefrem forvente at øge motorens ydelse med det lukkede system?
 http://newimages.yachtworld.com/1/9/...?1222104239000 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Bayliner 285, 2003 
5.7 Mag Mpi
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				03-05-2010, 17:39
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		det er kun en fordel at montere ferskvandskøling også selvom motoren har gået 300 timer uanset om det er salt eller ferskvand.  
jeg tvivler på ydelsen bliver hævet, hvis den gør så er det nok minimalt. 
fordelen ved ferskvandskøling er at event. tæring stoppes og motoren kommer op i normal drifttemperatur og det kan måske live en minimal forbedring  i forbruget.   
ved mange ferskvandssystemer følger der en termostat med som du skal smide af h..... (kun ca 60gr)  til og bruge en der passer til en drifttemperatur på ca 90gr.   
Rolf må kunne svare på om der skal ændres på mpi pga. den højere temperatur. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2010, 01:58
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Nuuk, Grønland 
					
					
						Indlæg: 103
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ja, jeg tænkte selv lidt på det med MPI´en og eftermont. af lukket system. 
 
Jeg finder mange af den bådmodel som sejler i de store søer og feks Hudson River (udover diverse passagerfly) og de fleste har søvandskøling. Jeg falder også over nogen med lukket køling. 
 
Er der overhovedet grund til at forvente noget bedre når de sejler i ferskvand med åbent system? 
 
De nyere Bayliner 2855/285 kommer med Mercruiser 5,7 mpi og de lidt ældrere kommer med 7,4 mpi. Ofte har mange af dem med 7,4 gået ikke mere end 300 timer. Såfremt at de begge er i lige god stand, hvilken er så at foretrække, alt taget i betragtning? 
 
Det er vel at foretrække at finde en med originalt lukket system? 
 
På nogle af billederne kan jeg se at der er skroggennemføring til kølesystemet, hvad for løsninger har det? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Bayliner 285, 2003 
5.7 Mag Mpi
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2010, 09:18
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		En 2855/285 er en stor skude, så jeg ville antage den har brug for moment og kræfter - og gerne overskud. 
Jeg ville kikke efter en 7,4'er med en hele dle mere moment men kun lidt flere heste end 5.7'eren. og så vil jeg mener at det er vigtigt den den er med Duoprop/Bravo III drev. 
Kan du få en med lukket kølesystem så snup den, personligt ville jeg ikke være afskrækket af en uden, men det ville da være at foretrække specielt nu da udvalget i følge dig selv, er stort   
PS - Tror ikke den Boeing havde lukket kølesystem    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2010, 12:14
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Nuuk, Grønland 
					
					
						Indlæg: 103
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Tak for svarene. 
 
Hvis man eftermonterer lukket kølesystem så skal man også forvente at man skal skifte ECU? Det bidrager vel også betragteligt til udgiften.? 
 
Det er sgu nok bare at se efter en med originalt lukket system. 
 
Når 7,4´eren har mere moment, betyder det så at man skal bruge større propel end 5,7'eren? Det burde vel give højere fart? Jeg synes bare ikke at den fart der opgives på bådene med 7,4 afviger fra dem med 5,7. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Bayliner 285, 2003 
5.7 Mag Mpi
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2010, 13:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  mohabba
					 
				 
				Når 7,4´eren har mere moment, betyder det så at man skal bruge større propel end 5,7'eren? Det burde vel give højere fart? Jeg synes bare ikke at den fart der opgives på bådene med 7,4 afviger fra dem med 5,7. 
			
		 | 
	 
	 
 Jeg er normalt tilhænger af så kraftig/stor motor så muligt.  
Men jeg har hørt fra cruiser ejere af Bayliner 28 fods at de foretrækker 350 MAG MPI udgaven med 300 HK, i forhold til den 310 HK 7.4 liter MPI model.  
Den 5,7 liters er væsentlig mere brændstoføkonomisk og produceres stadigvæk.  
Jeg tror heller ikke at 7,4 liters motoren findes i en CE godkendt udgave som overholder de nye forureningskrav, hvilket besværliggør import og efterfølgende CE godkendelse. Men jeg er ikke sikker på dette.  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2010, 13:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  mohabba
					 
				 
				Tak for svarene. 
 
Hvis man eftermonterer lukket kølesystem så skal man også forvente at man skal skifte ECU? Det bidrager vel også betragteligt til udgiften.? 
 
Det er sgu nok bare at se efter en med originalt lukket system.
  
			
		 | 
	 
	 
 Hvis du køber et originalt lukket system, så mener jeg at ECM ombytning er med i prisen, men det er kun noget jeg har hørt. Jeg er ikke sikker på det.
 
Hvis du køber et uoriginalt så ved jeg ikke hvad som gælder. Det må Rolf kunne svare på ?  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				04-05-2010, 14:14
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Nuuk, Grønland 
					
					
						Indlæg: 103
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Tak for svaret. 
 
Da den skal til Grønland, kræves der ikke CE, da Grønland ligger uden for EU. Der er heller ingen afgift ; ) så det er kun fragten jeg skal forholde mig til. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Bayliner 285, 2003 
5.7 Mag Mpi
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-05-2010, 16:30
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Nuuk, Grønland 
					
					
						Indlæg: 103
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ved eftermontage af et lukket kølesystem og evt. kemisk rensning, er det så muligt at montere et kølevandsfilter, på det lukkede system, som kan opfange evt. fragmenter således at de ikke sætter sig i varmeveksleren? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Bayliner 285, 2003 
5.7 Mag Mpi
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-05-2010, 19:50
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  mohabba
					 
				 
				Ved eftermontage af et lukket kølesystem og evt. kemisk rensning, er det så muligt at montere et kølevandsfilter, på det lukkede system, som kan opfange evt. fragmenter således at de ikke sætter sig i varmeveksleren? 
			
		 | 
	 
	 
 når du skal til at montere det lukkede kølesysten skal du bare sørge for at gennemskylle blokken godt, så burde der ikke være noget der sætter sig i veksleren. Har aldrig hørt om filter på det lukkede system heller ikke på bilmotorer    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,261 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NateHagena | 
	 
			
		
	 
 
			 |