| 
	
		
			
				| » Online brugere: 357 |  
| 0 medlemmer og 357 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				25-02-2013, 23:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: bogense 
						Indlæg: 133
					      |  |  
	
	| 
				
				i/o vs påhæng vedligehold KOM GERNE MED PRISER
			 
 altid når man snakker om fordele og ulemper ved det ene frem for det andet, er et af punkterne altid at der er dyrere service/vedligeholdelse på i/o
 på en alm 2 takt outboard er der jo stort set kun
 impeller/pumpehus, gearolie, brændstoffilter, tændrør
 
 på i/o skifter man af og til bælge og knæ/manifold har jeg læst mig frem til og der må også være noget tandrem+ div andre ting...
 
 men hvor ofte og hvad koster det kontra udenbords
 
 grunden er at jeg kigger efter en bowrider, og dem er der ikke mange af med udenbords uden det er en gammel bayliner
 |  
	
	| 
			
			 
			
				26-02-2013, 07:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Et interessant spørgsmål som mange ofte stiller.
 Uden at have regnet på det grundigt, så må der være større vedligeholdelsesomkostninger forbundet med et I/O system, hvis der sammenlignes med samme årgang I/O & O/B, størrelse osv.
 
 O/B systemet har den fordel, at der som ofte kan konverteres til et andet motormærke uden alt for store ombygningsomkostninger. Det kan som sagtens også lade sig gøre med e I/O system, men det plejer altid at koste mere end beregnet.
 
 Det er korrekt at de nyere bowrider speedbåde stort set alle er med I/O system, og det skyldes måske prisniveauet på komplette drivlinier fra Volvo Penta og Mercruiser - de sælges meget billigt til bådværfter. Jeg ved at Volvo Penta dieselmotorer til sejlbåde pt. er den billigste motorløsning til bådværfterne og derfor tilbydes det som standard løsning med opgradering til Yanmar, Nanni mfl.
 
 Jeg sværger hverken til det ene eller det andet motorsystem, men tilsyneladende er det for mange bådejere væsentligt nemmere at servicere og vedligeholde I/O kontra O/B, hvilket for mange også er et vigtigt parameter.
 
 I/O motorer fra Volvo Penta eller Mercruiser ( benzinmotorer ) er alle sammen med forkammerkæde, og dermed er der ingen serviceintervaller for udskiftning af denne enhed, som der er med en tandrem på en O/B.
 
 Service- og vedligeholdelsesomkostninger skal vurderes ud fra motor- og drevtype, og kan ikke oplyses konkret uden at kende disse faktorer.
 
 Det skal nævnes, at Volvo Penta benzinmotorer har et højere reservedelsindeks end f.eks. Mercruiser, men tilgengæld er der på mange af de populære reservedele også en højere kvalitetsstandard end hos Mercruiser ( originale dele ) - det er min erfaring.
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 
				 Sidst redigeret af Miss Mancini; 26-02-2013 kl. 07:29.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-03-2013, 21:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Tja det er jo meget en smagsag om man er til indebords eller udenbords..Jeg vil vove den påstand at udenbords er nemmere at servicere ( ihvert fald 2 taktere/DFI'er) og måske også en anelse billigere end indenbords. Men ellers tror jeg mere det handler om bådens størrelse, altså ens behov.
 
 Det er klart at udenbrods larmere lidt mere, men de optager ikke så meget plads.
 
 en stor ulempe ved indenbords er bl.a. faren ved benzindampe - ha altid det i baghovedet.!
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-03-2013, 21:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Sep 2011 Bopæl: Jylland 
						Indlæg: 81
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Tja det er jo meget en smagsag om man er til indebords eller udenbords..Jeg vil vove den påstand at udenbords er nemmere at servicere ( ihvert fald 2 taktere/DFI'er) og måske også en anelse billigere end indenbords. Men ellers tror jeg mere det handler om bådens størrelse, altså ens behov.
 
 Det er klart at udenbrods larmere lidt mere, men de optager ikke så meget plads.
 
 en stor ulempe ved indenbords er bl.a. faren ved benzindampe - ha altid det i baghovedet.!
 |  Meget enig i at I/B kontra O/B i høj grad er et spørgsmål om smag og behag. Jeg har prøvet begge dele og må konstatere at der ikke er den store forskel hvad det koster at holde kørende, så længe vi taler om noget der er nyt eller kun få år gammelt. Men når alderen begynder at trykke er I/B dyrest og ved udskiftning langt mere komplekst og dyrt end O/B. 
Med hensyn til støj og rystelser, så er O/B klart at foretrække! Har haft lukkede kabinebåde med både I/B og O/B, og den med O/B var fantastisk støjsvag og vibrationsfri! 
At dømme på de nyheder der for tiden præsenteres på diverse bådmesser, så kommer der flere lidt større både til med O/B motore. 
Mit valg idag ville være: 
I/B med dieselmotor og fast skrueaksel 
O/B i alle andre tilfælder hvis muligt. 
Personligt er jeg utryg ved I/B med benzinmotor, men det er nok bare mig.
			
			
			
			
				  |  
	
	| 
			
			 
			
				09-03-2013, 01:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2011 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 217
					      |  |  
	
	| 
                  
		En anden fordel med den en Outboard frem for en Inboard er vægten. Hvis det er en trailer båd er der jo 100-150kg vægtforskel for samme performance. Og det kan jo godt være ret dyrt hvis det betyder at skellet lige står ml. eks en 1300 vs. 1500 kg trailer, eller ens bil lige præcis ikke må trække båden incl. trailer. 
 Der ud over så fylder en outboard ikke "inde" i båden. Så en 18 fod OB vil formentligt føles lidt større end en 18 fod IB.
 
 Så der er mange ting der taler for og imod begge dele.....
 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-03-2013, 15:20
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Så mangler vi bare en udenbordsmotor som kører på diesel, så er det ved at være helt perfekt  
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-03-2013, 16:24
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2012 Bopæl: Nordjylland 
						Indlæg: 106
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Albjerg  Så mangler vi bare en udenbordsmotor som kører på diesel, så er det ved at være helt perfekt   |  Sidst jeg var på Hanstholm havn lå der et skib fra es-vagt, de havde en rib stående på dækket med 2 36 hk diesel påhængsmotorer monteret. Det var nogle ordentlige skrumler i forhold til at de kun var på 36 hk. Jeg kan selvfølgelig ikke huske mærket, bed bare mærke i at der stod 36 og diesel på motorskjoldet.
				__________________Albatross 26 årg 1976
 Perkins 4/108
 Fast aksel
 
 Waveline gummiræser
 4 hk mariner
 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-03-2013, 16:42
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Mand1979  Sidst jeg var på Hanstholm havn lå der et skib fra es-vagt, de havde en rib stående på dækket med 2 36 hk diesel påhængsmotorer monteret. Det var nogle ordentlige skrumler i forhold til at de kun var på 36 hk. Jeg kan selvfølgelig ikke huske mærket, bed bare mærke i at der stod 36 og diesel på motorskjoldet. |  Yanmar har lavet 36 hk diesel påhængsmotor. 
og Evinrude gør dælme også http://www.evinrude.com/en-US/engine...i_fuel_engines
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
				 Sidst redigeret af goffy; 13-03-2013 kl. 16:53.
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,196 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Briantoows |  |