| 
	
		
			
				| » Online brugere: 371 |  
| 0 medlemmer og 371 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				17-08-2014, 07:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
				
				Aq41
			 
 Jeg har været ude og se på en båd fra 1991 med 2 x Volvo  qa41 som har et time tal på 1669timer og 1698 timer hvorfor mon denne for skæld ,og er det motorer som kan holde mange år fremover ? som sælger påstår    
Drev er næste spørsmål ,her ved jeg ikke hvad de heder måske nogen kan hjælpe ud fra dette foto
  http://fenderen.dk/gallery/showimage...&cutoffdate=-1
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-08-2014, 09:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Motorerne har ry for pålidelighed, men skal naturligvis serviceres, vedligeholdes og behandles korrekt, hvis de skal holde mange år i fremtiden.
 Drev er det velkendte og solide Volvo Penta 290 duoprop med konuskobling.
 Vanvittig stærkt, men det samme gælder for dem som med motorerne ang. driftsikkerhed.
 
 Kan ikke umiddelbart forklare forskellen på timetallet.
 
 Eneste ulempe er, at VP motorer og drev kan være lidt pebrede i reservedelspriser og tilgængeligheden af alternative reservedelsudbydere kan være blokeret grundet patentrettigheder hos Volvo Penta.
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-08-2014, 10:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		41 serien er den bedste dieselmotor Volvo har lavet, til lystbåde. Ikke en masse elektronik der kan gå i stykker, men alligevel en rimeligt trækkraft. Jeg kender flere der ikke kunne drømme om at sejle med anden dieselmotor.
 Drevet er ligeså en robust enhed. Det har to mindre ting, som man skal være opmærksom på. Styrehjælmen bliver med tiden slidt, i div bøsninger og det medfører slør. Bakgearslåsen bliver slidt, eller gror til med ruer og det medfører at drevet hopper op af vandet, i bakgear.
 
 Altså, drev og motor kan altid ødelægges ved dårlig vedligehold og forkert betjening, men som udgangspunkt er AQAD41/DP det bedste brugte diesel setup der findes.
 
 De første årgange 41 motorer ryger voldsomt, når de koldstartes. Altså virkelig en sort røgsky. Det er dem som hedder AQAD41-A. Model 1991 gør det ikke, mener at den hedder B.
 
 ca 1700 timer lyder måske af meget. De færreste saltvandskølede benzinmotorer lever så længe....... Men jeg vil nu ikke være så bekymret. Hvis de ellers er nemme at starte og ikke ryger blåt, samt virker til at have kræfter endnu, så kan de fortsat køre mange timer.
 
 Forskellen i timetallet skyldes formentlig at tidligere ejere ind imellem har været i sparehumør og blot sejlet på en motor. Det går fint an, hvis man ikke har travlt.
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-08-2014, 14:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja sparehumør kan vel komme over en, sælger mente at forbruget ligger på ca.3L per sømil, vægten er på ca. 6T tør. 
Både motore og drev ser da også pæne ud ude fra    bortset fra den ene generator er noget rusten
 
tak for svar    
"Styrehjælmen bliver med tiden slidt" 
 båden står på land ,kan jeg mærke på drevet om der er slid ,og hvordan .
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-08-2014, 17:04
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja, tag fat i drevet og ryk det fra side til side, det er tydeligt at se, hvis der er slør i styrehjælmen. Hvis det ikke rokker sig, så er det ikke fordi det er slør frit, så sidder drevet fast i det vandrør som det drejer over. 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,210 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Snazknophon |  |