Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 1,233
1 medlemmer og 1,232 gæster
GiacomoAmoumsMon
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #19  
Gammel 12-04-2011, 23:34
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Det lyder som noget jeg ved noget om det her

Som andre skriver, vil det bedste råd være lidt afhængig af hvad du vil med båden. Er det en båd du gerne vil beholde i mange år, eller kunne det ligeså godt være en anden?

1. Købe en ny drivlinie til båden (dvs. motor, transom og drev)
Du har ret. Det koster det samme som en brugt båd. Det er en mulighed hvis du har besluttet dig for at beholde båden længe. Det er den løsning jeg selv har valgt. Glem alt om gensalgsværdi, og at få pengene hjem. Men nu er der også andet i bådlivet end gensalgsværdi. Nogle har deres båd holdende i hal det meste af året for ellers vil den jo komme til at se brugt ud og så bliver man måske dårlig over det. Dvs. hvis det er livet for dig at gøre lukrative bådhandler, er dette bare en idé du skal hoppe langt ude om. Jeg tror ikke på den der med at det bliver problemfrit og at der ikke bliver noget i mange år. Men der bliver nok færre. Du skal jo nok jævnligt have den serviceret, stempler i bogen, osv. osv. Det skal skam nok løbe op alligevel.
Når Stenteq Marine anbefaler dig at købe en ny motor, er det selvfølgelig dels fordi han gerne vil sælge dig en ny motor. Det er jo fair nok - det er han business.
Men jeg tror i lige så høj grad at det hænger sammen med at det er hans erfaring når han ser sådan en motor som din. Han laver jo masser af motorer hele sæsonen, så det er jo ikke fordi alle får den samme sang.
Jeg talte faktisk med ham om et så sent som i går, og jeg tror at han kan lægge 2 og 2 sammen når han ser en saltvandskølet motor med den type problemer. Han VED hvordan det vil forløbe.

2. Købe en anden brugt båd
Du sælger den du har så godt som muligt, og så køber du en anden brugt. Det er nok en OK løsning, også økonomisk set. Men du ved så ikke hvordan den nye motor har det. Og hvordan vil du sørge for at du "helt sikkert" køber en båd med en motor der er i god stand? Jeg er i mine 3 år i branchen ikke stødt på den person der vil kunne lave denne vurdering. Da jeg selv købte katten i sækken havde jeg skam en fyr med, der i manges øjne var mere end almindelig kvalificeret til den slags vurderinger. Men det lykkedes altså ikke at spotte at det var en dynge lort. Summa summarum: Det vil blive et sats (igen), men måske kan du lave et kvalificeret sats og mindske risikoen på forskellig vis.
Jeg går ud fra du ikke har lyst til endnu en kat i sækken, vel?

3. Købe en brugt motor
Tja, det er lidt som den med den brugte båd. Det er også en brugt motor, og det er samme sats med mindre du vil punge ud til en forhandler der har garanti. Hvis jeg var dig ville jeg kunne hoppe på den her, hvis jeg virkelig kunne blive overbevist om at det var en motor i top-stand. Og hvem kan give dig den overbevisning?

4. Købe en longblock eller en delpakkeløsning
Se f.eks. michiganmotorz.com der sælger både longblocks og pakker, der indeholder mere eller mindre komplette motorer alt efter hvor mange sunde komponenter du har fra den gamle motor.
Nå, men det er altsammen meget fint, og jeg var også selv ved at købe sådan noget. Også fordi jeg har virkelig mange nye dimser på min motor, og de er jo som sådan sunde nok og ville fungere fremragende i mange år.
Men: Du skal selv vurdere præcis hvad du skal købe hjem. Og når du får det hjem - hvem skal så montere det? Det er meget nemt at sige :"Få dog hentet en longblock hjem". Ja, men den monterer jo ikke sig selv.
Jeg ringede så rundt til diverse båd-mekanikere og de ville ikke montere det med mindre de selv havde solgt mig delene, og så begyndte den fidus at fordufte.
Du kan selvfølgelig forhøre dig om hvad de skal have for det når de også selv leverer delene. Det kunne være spændende at høre. Jeg droppede idéen, da den allerede lugtede af "for mange penge". Der vil da nok altid være en mekaniker der vil tilbyde dig at lave den. Men hvis det er en i branchen, dvs. en der har med bådmotorer at gøre, er de ofte også selv forhandlere af delene. Og hvis du vælger en "alternativ", tja !!!
Ret skal være ret. Jeg har set nogle annoncer fra nogle i bådbranchen som tilbyder at montere en motor du selv kommer med. Så de findes.
Du skal jo også tænke på, at du har været igennem meget bøvl, og hvor meget mere bøvl gider du?
Hvor meget er bøvl værd ift. de penge du kan spare?
Det er noget andet hvis du som f.eks. Horizonblue kan selv, og faktisk synes det er det du vil bruge din tid på. Så er det jo win-win. Det er hobby og det bliver billigt (vi er mange misundelige - you bastard).

Som sagt har selv lige været igennem samme tur som dig, så spørg endelig løs om overvejelser, beregninger, muligheder m.m.
Hvis du vil holde det udenfor offentligheden, kan du altid sende mig en PM.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 119,258
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, GiacomoAmoumsMon
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:18.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden