Noget helt andet - en kommentar til Softice.
Reglerne er helt klare, fortolkningen måske nok lidt mere 'floffy'. Og jeg er helt klart tilhænger af, at man tager certifikatet, inden man anskaffer sig en VHF.
MEN Lyngby Radios opgave er ikke at lege politibetjente overfor, om man har certifikatet (og det er stort set ordret, hvad læreren sagde derude). Den slags har vi det sejlende politi til.
Du kan også godt få et MMSI-nummer og kaldesignal til din radiostation, uden at fremvise VHF-certifikat (hvilket jeg synes er forkert). Og MMSI-nummeret er alfa og omega for, om du overhovedet kan bruge DSC-funktionerne (bl.a. den røde nød-knap) til nogetsomhelst. Registreringen koster lige over 700 kr. hos Søfartsstyrelsen (engangsbeløb).
Groft sagt er kaldesignalet radioens nummerplade, SRC-certifikatet dit kørekort til den.
Lyngby Radio hjælper alle, der kalder om assistance, certifikat, MMSI, kaldesignal fuldstændig underordnet. Deres opgave er at yde assistance, intet andet. Men kommer havnepolitiet på besøg, og du har en radio i båden og intet certifikat, falder der en bøde.
Men jeg har ikke lyst til, at vores maritime VHF-bånd, som er vores sikkerhedsline til land og hjælp, bliver invaderet af en hord af sejlere, som ikke gider tage certifikatet og derfor måske uvidende blokerer kanal 16 med chit-chat, den dag jeg har brug for assistance.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven

Men det var lokummet, som brændte
Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Sidst redigeret af albino; 04-04-2012 kl. 23:18.