Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 257
1 medlemmer og 256 gæster
Johnnyxsotte
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-05-2009, 20:16
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg vil undlade at fortælle omkring Cobra drevet, men blot nævne, at Ford motorer kan være svære at skaffe udstødningssystemer til specielt 351" modellen - denne motor findes bl.a i vedhæftede båd fra BG.

Edit:
Mercruiser eller Volvo Penta i nyere regi må være vejen frem - tiden er ved at rende ud for OMC drivlinie selvom båden er tiltrækkende.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 13-05-2009, 08:41
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg er helt enig i Rolfs replik

Tiden er rendt ud for OMC stearndrive hvis det er en båd du skal bruge til noget - og der kan findes billige Mercruiser drev mv. overalt find et gen2 drev (fra efter 1991) så er du garderet med dele langt tid fremover

Rolf har nogle forbindelser til brugte og nye drev du kan jo prøve at høre ham - og Horizonblue har vist også nogle forbindelser indenfor brugte stearndrives (og ved alt om Volvo SX / OMC drevene) så ham kan du også høre
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #3  
Gammel 13-05-2009, 08:47
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jo tak, men jeg er ikke interesseret i at skulle bøvle rundt med at skifte motor og drev. Nu har jeg kigget på en Campion med en Volvo V8 og Duoprop http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7220 Det skulle vel så være ok istedet. Men hvor gammel og hvor pålidelig er den type motor så?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 13-05-2009, 14:34
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Jo tak, men jeg er ikke interesseret i at skulle bøvle rundt med at skifte motor og drev. Nu har jeg kigget på en Campion med en Volvo V8 og Duoprop http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7220 Det skulle vel så være ok istedet. Men hvor gammel og hvor pålidelig er den type motor så?
Tja ja jo, bådens pris på 65000,- kr. er i overkanten - båden er ikke sejlklar ( det er i øvrigt det sælger selv efterlyser... ). Der skal puttes en del kroner og tid i båden før den kan betragtes som værende sejlklar medmindre man kan affinde sig med den nuværende stand.

Positivt er at motoren er ferskvandskølet, men det er næppe monteret fra fabrikken af - det ligner et eftermonteret system. Alene det faktum, KAN blive en dyr omgang, hvis motoren har sejlet i saltvand i flere år.

Standen på båd er under middel - kig evt. i motorrummet.

Drevet er det velkendte 290´er drev, der er kendt for at være slidstærkt, men evt. reservedele til drevet er kendt for høje priser - der findes ingen uoriginale reservedele til drevet udover en bundprop og pakning..
Selvom drevet er slidstærkt kan det sagtens havarere specielt i de forkerte hænder. Når jeg vurderer bådens stand ind- og udvendigt tyder det ikke på, at der er brugt mange ressourcer og økonomi på at servicere drivlinien.

Edit: Båden er i behov for renovering og samling - drivlinien er tvivlsom specielt med ferskvandskøling der næppe er monteret fra fabrikken af - bådens pris står ikke mål med hvad der sælges.

Find en anden båd.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 13-05-2009, 19:50
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Tak for analysen. Vi har besluttet at lægge låg på bådkøbet denne sommer,og så venter vi til vi er bedre forberedt (penge i lommen ) Men tak for den gode support hele vejen rundt.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-06-2009, 07:15
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Nåh og så alligevel....

Det bliver måske alligevel til en anden båd i løbet af sommeren, hvis jeg kan komme af med min / sætte den i bytte..... Nu er jeg så løbet ind i en 150 hk's Volvo 2,3 L. Det har jeg aldrig hørt om før - hvad er nu det??? http://www.dba.dk/asp/soegning/detai...nceId=60447614
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-06-2009, 08:10
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg mener det er en af de sidste hvor volvo brugte samme motorer som i deres biler. jeg havde en aq115 som er en b20 blok (4cyl.) og den du linker til er en b23 blok (4cyl) også fra bilverdenen. din nuværende er jo en b30 (6cyl)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,518
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, kristinajo9
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:21.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden