| 
	
		
			
				| » Online brugere: 392 |  
| 0 medlemmer og 392 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				16-05-2009, 21:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| Så er båden i Aalborg......  MEN.... 
Den gik skidegodt (30knob)  og hele tiden med opsyn på kølingen. 
MEN.. det gik sgu stærkt den blev varm og der stod en fæl hørm og os op fra maskinrummet.. 
Den (nye rustfri,var nok for blød) rørsplit der holder remhjulet på søvandspumpen var knækket og den havde smidt remhjulet.. 
Ringede efter en svoger der kom i hans rib. med lidt værktøj og lavede en nød rep. 
Så nåede vi næsten til Aalborg, og blev slæbt ind resten af vejen  
Da jeg så havde reppet søvandspumpen skulle det jo testes  
Det gik fint indtil vi var på vej ind imellem pælene   så døde den og kan ikke starte   
Så jeg regner med at skulle bruge lidt tid på den i morgen 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-05-2009, 21:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Så er båden i Aalborg......  MEN.... 
Den gik skidegodt (30knob)  og hele tiden med opsyn på kølingen. 
MEN.. det gik sgu stærkt den blev varm og der stod en fæl hørm og os op fra maskinrummet.. 
Den (nye rustfri,var nok for blød) rørsplit der holder remhjulet på søvandspumpen var knækket og den havde smidt remhjulet.. 
Ringede efter en svoger der kom i hans rib. med lidt værktøj og lavede en nød rep. 
Så nåede vi næsten til Aalborg, og blev slæbt ind resten af vejen  
Da jeg så havde reppet søvandspumpen skulle det jo testes  
Det gik fint indtil vi var på vej ind imellem pælene   så døde den og kan ikke starte   
Så jeg regner med at skulle bruge lidt tid på den i morgen  |  ØV  det er sgu træls at starte sæsonen på den måde    
konen syntes jeg skulle bruge denne weekend på havearbejde   KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE HAVEN
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				17-05-2009, 19:33
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
				
				Pumpe
			 
 
                  
		Et lille spørgsmål:
 Du har søvandspumpen på motoren, det er et plus, så er man fri for at skille drevet ad, for at komme til den.
 Men er det et Alpha One drev du har? I så fald, hvad er der gjort ved pumpen ude i drevet?
 Er impelleren fjernet?
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-05-2009, 19:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af. 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-05-2009, 20:00
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Nja de har nok bare fjernet impelleren og mladet bundpladen og pumpehuset sidde tilbage 
På Gen2 holder pumpens bundplade pakdåsen øverst i underhuset fast - så fjerner man pumpen og bundpladen helt så er underhuset utæt
  
Pakdåsen er nr 51 på tegningen den fastholdes af pumpens bund/ankerplade nr 5
 
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				17-05-2009, 20:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeps. og mit underhus er et Gen2  så det er blevet skiftet engang i 2004 hvor der kom et nyrenoveret drev på. 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-05-2009, 20:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af. |  Det vil sige, at der er boret et hul i bunden af båden, som pumpen kan suge vand op igennem?
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-05-2009, 20:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og  1 1/4" kuglehane.   Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)
 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-05-2009, 21:09
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og  1 1/4" kuglehane.   Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)
 |  Det er ikke nogen dum ide. Tidligere var jeg meget modstander af at save et hul i båden, for at få vand ind. Men det er egentlig meget bedre med en stor studs i bunden og så et kort stykke slange op til pumpen, gerne et søvandsfilter imellem, i stedet for at vandet skal igennem snørklede rør, huse og slanger.
 
Jeg har overvejet at gøre det samme på projektbåden, men er lidt betænkelig ved det, da der er køleribber i vandkanalen i SX drevet, formentlig for at hjælpe gearkassen af med noget varme.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		
		 Hybrid Mode |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,217 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FrankHails |  |