|
» Online brugere: 341 |
| 0 medlemmer og 341 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

02-06-2009, 19:35
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
har da taget turen et par gange - sørg for fint vejr og dagslys på rejsen
Sj rev skal du kende/vide om da det er et langt rev - når du runder Sj Rev ville jeg følge molsliniens rute over til århus
Husk sikkerhedsudstyr søkort VHF etc - en GPS kortplotter med relavante søkort er et ekstra plus - men før de blev opfundet lykkedes det mig faktisk at finde fra odden til århus aligevel 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-06-2009, 11:02
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
|
|
Tak for tippet: Jeg tager lige ned på marinaen og køber et par søkort. Jeg har ikke kortplotter ombord, men en god gammel gps og et magnetisk kompas. Jeg regner ikke med, at turen langs nordsiden af Sjælland kan volde de store problemer, men det er jo godt at være forberedt. Det er mest ruten fra odden og så til Århus jeg lurer lidt på, men synes nu, at hele strækket en noget af en udfordring :-)
|

03-06-2009, 11:21
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Forsøg at følge mols liniens rute - den er den korteste og der er dybt nok hele vejen - og husk at tage tidligt afsted så du har dagslys - så er den tur intet problem - og der er altid en molsfærge indenfor VHF rækkevidde hvis der sker noget (det gør der ikke)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-06-2009, 15:25
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Jeg vandt sgu' engang et dykkerur i Bådmagasinet for at fortælle dem hvad en lille håndholdt GPS kan bruges til. De havde selv skrevet en artikel om emnet, hvoraf det tydeligt fremgik at de stod og navigerede ved et spisebord på land, og ikke i en LAkrydser i blæsevejr, de mente man bare skulle aflæse navigatoren og så gå ud i kanterne og finde stedet ved at afsætte en streg fra begge kanter. I bølger og et kort, som i en mindre båd som regel er foldet et par gange? Det ville jeg sgu' godt se praktiseret.
Jeg beskrev min metode, som kort fortalt går ud på at man i alle sine kort afsætter et par eller flere Waypoints , som man benævner med kortnr.+ wpnr. de indsættes i navigatoren med samme navn. Man kan nu med goto eller anden kommando afh. af nav. få at vide hvor langt du er fra punktet og i hvilken retning det ligger. Med en gradvinkel
eller ved hjælp af en kompasrose på kortet finder du let retningen og en forudindstillet passer udsætter disatancen. og der er hverken misvisning eller andet at regne med.
Det var så et ur værd. Områdets karakter er bestemmende for den nødvendige nøjagtighed, der er jo ingen grund til at finnavigere, hvis der er timers åbent vand foran.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

03-06-2009, 17:14
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Genlæste lige indlæg, hvad skal du i nærheden af revet og Odden for at komme til Århus.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

03-06-2009, 17:47
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
|
|
Lynæs: Tillykke med dit dykkerur :-) Tusind tak for tipset. Jeg har skrevet mig det bag øret og lavet en liste over de søkort jeg skal have købt.
Jeg er nødt til at runde revet for at komme ned til Kalundborg, hvor vi skal stoppe op inden vi krydser sundet. Derudover vil jeg ikke for langt ud, men så vidt det er muligt sejle langs kystlinien, så jeg har landkending. Jeg er ikke en total navigationsspasser, men vil gerne være på den sikre side.
|

03-06-2009, 17:48
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
|
|
ENN: God idé med at følge molsruten. Den er også rimeligt godt afmærket..
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,269
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, RaymondPaync |
|