Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 144
0 medlemmer og 144 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-09-2009, 09:23
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by lbk Se indlæg
Rolf/nytdrev.dk mener at plast tandkrandsen er en overbelastningssikring, som dog ikke er omfattet af garantien
Nej, ikke en decideret overbelastningssikring - den skal som bekendt kunne genindkobles på visse applikationer lidt á la HFI-relæ i hytten.

Det jeg nævnte for dig i telefonen var, at såfremt plastkransen er knust, er det tegn på overbelastning af starteren - overbelastning med efterfølgende skade på en komponent eller forkert brug er ikke omfattet af en garanti. Eksemplet med en bil under garantiperioden, hvor ejeren laver en bule i skærmen. Denne skade bliver heller ikke dækket af garantien.

Garantien på vore produkter - og sikkert også fra andre leverandører - dækker i mod fabrikationsfejl eller ved defekt under almindeligt brug.

Det er ikke første gang at en starter i jeres båd river tandkransen - årsagen til dette skal findes.

nytdrev.dk sælger mange startere i løbet af hver sæson. Siden etableringen af nytdrev.dk i vinteren 2007, har vi kun ombyttet 3 startere indenfor garantiperioden. 2 af starterne blev ombyttet selv om det efterfølgende viste sig, at de havde været druknet i saltvand. Den sidste starter var defekt pga. startrelæet.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-09-2009, 21:47
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Thumbs up

Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Nej, ikke en decideret overbelastningssikring - den skal som bekendt kunne genindkobles på visse applikationer lidt á la HFI-relæ i hytten.

Det jeg nævnte for dig i telefonen var, at såfremt plastkransen er knust, er det tegn på overbelastning af starteren - overbelastning med efterfølgende skade på en komponent eller forkert brug er ikke omfattet af en garanti. Eksemplet med en bil under garantiperioden, hvor ejeren laver en bule i skærmen. Denne skade bliver heller ikke dækket af garantien.

Garantien på vore produkter - og sikkert også fra andre leverandører - dækker i mod fabrikationsfejl eller ved defekt under almindeligt brug.

Det er ikke første gang at en starter i jeres båd river tandkransen - årsagen til dette skal findes.

nytdrev.dk sælger mange startere i løbet af hver sæson. Siden etableringen af nytdrev.dk i vinteren 2007, har vi kun ombyttet 3 startere indenfor garantiperioden. 2 af starterne blev ombyttet selv om det efterfølgende viste sig, at de havde været druknet i saltvand. Den sidste starter var defekt pga. startrelæet.
Ja der er gået 2 startere defekt i vores ejertid, men med 15 måneder imellem og vi har ikke noget sammenfald i hændelse, så måske må vi leve med uvished

Jeg ved ikke hvorfor starteren er bygget med et plast reduktionsgear, som tydeligvis er det svageste led i starteren. Måske er det bevidst for at undgå overophedning??
Motoren har på intet tidspunkt været blokeret af en væskeprop; men der kan måske have været løbet benzin ned i en af cylinderne, som kan have givet mere belastning på starteren??
Hvis det ellers ikke gentager sig, er jeg mest interesseret i at få fat i 2 stk. plast tand kranse som resvedele, så har vi menlig 2 komplette startere på reservedelslager.

Den nye starter har jeg korrosionsbeskyttet med nogle lag klarlak, da den sidste korroderede volsomt i løbet af 5 måneder.

Den nye timetæller står på 8,5 timer; hvoraf de fleste nok er anvendt i garagen.

Men nu kommer der forhåbentlig noget godt efterårsvejr, så vi får nogle gode ture på vandet før vinter.
Attached Images
File Type: jpg Ny starter monteret.jpg (273.5 KB, 3 views)
File Type: jpg Ny starter korrosionsbeskyttet af klarlak.jpg (233.6 KB, 3 views)
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-09-2009, 08:44
Nicolajs Marine Service
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er stadig på jagt efter de kranse, men det er svært. Tror ikke den er lavet i plastik for at undgå overophedning, for så havde stumpen været lettere at skaffe. Og Benzin kan hellere ikke være skyld i den gør det. Inten er noget galt som cirkulere med der inde eller også er der fejl i starteren ( kransen ).

Men jagten går videre
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-09-2009, 16:22
Nicolajs Marine Service
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der findes 2 typer Svinghjul, et på 14" og et på 12 3/4" - Man kan montere begge startere på, men den ene vil som tallene viser ikke passe ordenligt. Kunne det tænkes du havde fat i den forkerte?

Din starter skal have 11Tænder
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-09-2009, 18:34
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Nicolajs Marine Service Se indlæg
Der findes 2 typer Svinghjul, et på 14" og et på 12 3/4" - Man kan montere begge startere på, men den ene vil som tallene viser ikke passe ordenligt. Kunne det tænkes du havde fat i den forkerte?

Din starter skal have 11Tænder
14" svinghjul = 2 lange monteringsbolte / forskudt boltmønster.

12 3/4" svinghjul = 1 kort og 1 lang monteringsbolt / lige boltmønster.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 02-09-2009, 19:43
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
14" svinghjul = 2 lange monteringsbolte / forskudt boltmønster.

12 3/4" svinghjul = 1 kort og 1 lang monteringsbolt / lige boltmønster.
Det forstod jeg ikke?

Men kan svinghjulet identificeres ved hjælp af disse billeder fra i vinter, hvor vi adskilte
Attached Images
File Type: jpg IMG_1991.JPG (271.9 KB, 6 views)
File Type: jpg IMG_1992.JPG (404.9 KB, 7 views)
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
Reply With Quote
  #7  
Gammel 02-09-2009, 19:53
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by lbk Se indlæg
Det forstod jeg ikke?

Men kan svinghjulet identificeres ved hjælp af disse billeder fra i vinter, hvor vi adskilte
Monteres starteren med:

1 kort og 1 lang monteringsbolt, er svinghjulet 12 3/4"

2 lange monteringsbolte, er svinghjulet 14"
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 02-09-2009, 18:35
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by Nicolajs Marine Service Se indlæg
Der findes 2 typer Svinghjul, et på 14" og et på 12 3/4" - Man kan montere begge startere på, men den ene vil som tallene viser ikke passe ordenligt. Kunne det tænkes du havde fat i den forkerte?

Din starter skal have 11Tænder
Jeps, starteren har 11 tænder; men diameteren på svinghjulet har jeg vist ikke mulighed for at måle. Er det tilstrækkeligt at måle svinghjulsskjoldet?
Umiddelbart tror jeg at svinghjulet er det originale, da det sad meget fast, da vi demonterede sidste vinter.
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
drev igen Casper T Drevet 46 24-01-2010 19:16
Igen igen. Albjerg Off topic 3 10-10-2009 12:15
Jeg kom til det igen ChristianX Spørgsmål til køb og vurdering af båd 6 01-09-2009 15:37
Så gik det galt igen. lynæs Træbåde 13 23-05-2009 11:59
Ny båd :P igen ChristianX Spørgsmål til køb og vurdering af båd 6 11-08-2008 20:25

» Statistikker
Medlemmer: 126,110
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Franchesca
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden