» Online brugere: 144 |
0 medlemmer og 144 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

01-09-2009, 09:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
|
|
Citér:
Originally Posted by lbk
Rolf/nytdrev.dk mener at plast tandkrandsen er en overbelastningssikring, som dog ikke er omfattet af garantien
|
Nej, ikke en decideret overbelastningssikring - den skal som bekendt kunne genindkobles på visse applikationer lidt á la HFI-relæ i hytten.
Det jeg nævnte for dig i telefonen var, at såfremt plastkransen er knust, er det tegn på overbelastning af starteren - overbelastning med efterfølgende skade på en komponent eller forkert brug er ikke omfattet af en garanti. Eksemplet med en bil under garantiperioden, hvor ejeren laver en bule i skærmen. Denne skade bliver heller ikke dækket af garantien.
Garantien på vore produkter - og sikkert også fra andre leverandører - dækker i mod fabrikationsfejl eller ved defekt under almindeligt brug.
Det er ikke første gang at en starter i jeres båd river tandkransen - årsagen til dette skal findes.
nytdrev.dk sælger mange startere i løbet af hver sæson. Siden etableringen af nytdrev.dk i vinteren 2007, har vi kun ombyttet 3 startere indenfor garantiperioden. 2 af starterne blev ombyttet selv om det efterfølgende viste sig, at de havde været druknet i saltvand. Den sidste starter var defekt pga. startrelæet.

01-09-2009, 21:47
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Nej, ikke en decideret overbelastningssikring - den skal som bekendt kunne genindkobles på visse applikationer lidt á la HFI-relæ i hytten.
Det jeg nævnte for dig i telefonen var, at såfremt plastkransen er knust, er det tegn på overbelastning af starteren - overbelastning med efterfølgende skade på en komponent eller forkert brug er ikke omfattet af en garanti. Eksemplet med en bil under garantiperioden, hvor ejeren laver en bule i skærmen. Denne skade bliver heller ikke dækket af garantien.
Garantien på vore produkter - og sikkert også fra andre leverandører - dækker i mod fabrikationsfejl eller ved defekt under almindeligt brug.
Det er ikke første gang at en starter i jeres båd river tandkransen - årsagen til dette skal findes.
nytdrev.dk sælger mange startere i løbet af hver sæson. Siden etableringen af nytdrev.dk i vinteren 2007, har vi kun ombyttet 3 startere indenfor garantiperioden. 2 af starterne blev ombyttet selv om det efterfølgende viste sig, at de havde været druknet i saltvand. Den sidste starter var defekt pga. startrelæet.
|
Ja der er gået 2 startere defekt i vores ejertid, men med 15 måneder imellem og vi har ikke noget sammenfald i hændelse, så måske må vi leve med uvished
Jeg ved ikke hvorfor starteren er bygget med et plast reduktionsgear, som tydeligvis er det svageste led i starteren. Måske er det bevidst for at undgå overophedning??
Motoren har på intet tidspunkt været blokeret af en væskeprop; men der kan måske have været løbet benzin ned i en af cylinderne, som kan have givet mere belastning på starteren??
Hvis det ellers ikke gentager sig, er jeg mest interesseret i at få fat i 2 stk. plast tand kranse som resvedele, så har vi menlig 2 komplette startere på reservedelslager.
Den nye starter har jeg korrosionsbeskyttet med nogle lag klarlak, da den sidste korroderede volsomt i løbet af 5 måneder.
Den nye timetæller står på 8,5 timer; hvoraf de fleste nok er anvendt i garagen.
Men nu kommer der forhåbentlig noget godt efterårsvejr, så vi får nogle gode ture på vandet før vinter. 

02-09-2009, 08:44
|
|
Er stadig på jagt efter de kranse, men det er svært. Tror ikke den er lavet i plastik for at undgå overophedning, for så havde stumpen været lettere at skaffe. Og Benzin kan hellere ikke være skyld i den gør det. Inten er noget galt som cirkulere med der inde eller også er der fejl i starteren ( kransen ).
Men jagten går videre 
|

02-09-2009, 16:22
|
|
Der findes 2 typer Svinghjul, et på 14" og et på 12 3/4" - Man kan montere begge startere på, men den ene vil som tallene viser ikke passe ordenligt. Kunne det tænkes du havde fat i den forkerte?
Din starter skal have 11Tænder
|

02-09-2009, 18:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by Nicolajs Marine Service
Der findes 2 typer Svinghjul, et på 14" og et på 12 3/4" - Man kan montere begge startere på, men den ene vil som tallene viser ikke passe ordenligt. Kunne det tænkes du havde fat i den forkerte?
|
14" svinghjul = 2 lange monteringsbolte / forskudt boltmønster.
12 3/4" svinghjul = 1 kort og 1 lang monteringsbolt / lige boltmønster.

02-09-2009, 19:43
|
Amfibiedyr
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
14" svinghjul = 2 lange monteringsbolte / forskudt boltmønster.
12 3/4" svinghjul = 1 kort og 1 lang monteringsbolt / lige boltmønster.
|
Det forstod jeg ikke?
Men kan svinghjulet identificeres ved hjælp af disse billeder fra i vinter, hvor vi adskilte

02-09-2009, 19:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by lbk
Det forstod jeg ikke?
Men kan svinghjulet identificeres ved hjælp af disse billeder fra i vinter, hvor vi adskilte
|
Monteres starteren med:
1 kort og 1 lang monteringsbolt, er svinghjulet 12 3/4"
2 lange monteringsbolte, er svinghjulet 14"

02-09-2009, 18:35
|
Amfibiedyr
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by Nicolajs Marine Service
|
Jeps, starteren har 11 tænder; men diameteren på svinghjulet har jeg vist ikke mulighed for at måle. Er det tilstrækkeligt at måle svinghjulsskjoldet?
Umiddelbart tror jeg at svinghjulet er det originale, da det sad meget fast, da vi demonterede sidste vinter. 
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg