Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Sejlbåden og Rigning

Sejlbåden og Rigning Sejlbådens område

» Online brugere: 319
0 medlemmer og 319 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-09-2009, 13:26
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Jeg bruger karabinhager til fenderne, jeg forstår ikke helt Goffy, at du siger de ikke skal hænge det samme sted hvergang, det skal mine da ??
nogle gange skal de hænge oppe ved fenderlisten og andre gange næsten nede ved vandet.
[B]HVAD GØR DU HVIS DU SKAL HAVE EN BÅD PÅ SIDEN SOM IKKE HAR SAMME
HØJDE I FRIBORDEN SOM DIG ??
[/B]
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-09-2009, 14:21
Nicolajs Marine Service
Gæst
 
Indlæg: n/a
En fender bør hænge og strutte, dette betyder at de skal vile lidt på fenderlisten så de ikke rammer fribordet, for så bliver fribordet ikke mat. så kommer fenderen kun ind og rør fribordet når båden bliver presset mod et skib eller andet. Dobbetlhalvstik med lås ( dobbelthalvstik om egen part ) virker hver gang.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-09-2009, 14:55
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Nicolajs Marine Service Se indlæg
En fender bør hænge og strutte, dette betyder at de skal vile lidt på fenderlisten så de ikke rammer fribordet, for så bliver fribordet ikke mat. så kommer fenderen kun ind og rør fribordet når båden bliver presset mod et skib eller andet. Dobbetlhalvstik med lås ( dobbelthalvstik om egen part ) virker hver gang.
Nicolaj: hvad gør du hvis den båd der skal på siden af dig, har en fribord 30-40cm lavere end dig, for han ryger da under din fender
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-09-2009, 20:29
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Råbåndsknob

Jeg har 4-kantede pudefendere, med to løse ender på. De bliver "jawet" igennem et par øjer og så et råbåndsknob.

Den bagerste fender sidder rigtig godt, den forreste er knap så god, fordi skrovet skråner ind. Men alligevel tager den fra, selvom båden ligger op af et lodret bolværk, hvis fenderen er så højt som den kan komme. Det er de øverste 2 cm som derved rører ved skrovet.
Attached Images
File Type: jpg Billede 579 006.jpg (244.0 KB, 6 views)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-09-2009, 21:11
Nicolajs Marine Service
Gæst
 
Indlæg: n/a
så sænker man fenderen
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-09-2009, 23:02
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Peter,
der må jeg nok give Guffy ret! Ligge du f.eks. langskibs ved en bro, eller uden på en anden båd, så er det vigtigt at du kan regulere længden på dine fendersnore


nååå....jamen det er jo ualmindelig enkelt, for det gør jeg nemlig ikke....

Jeg har selvfølgelig langt langs en bro, men mit skib er udformet så fenderne altid skal være på fenderlisten, og der er de. Jeg har endnu ikke været udsat for at det ikke har passet, heller ikke de gange hvor vandstanden har ændret sig op til 50 cm...

Og jeg sejler hellere til en anden havn, end jeg gider at ligge udenpå en anden båd, for det er simpelthen for træls....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-09-2009, 23:53
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg har ingen forstand på knob og knuder overhovedet! ;o) Og måden jeg fortøjede på i starten var 'knude på knude' systemet. Det virkede og var til at løsne igen, men så forfærdeligt ud..
Så en dag jeg var alene på havnen eksperimenterede jeg med nogle forskellige knuder, og fandt på denne. Den tager kun få sekunder at binde og binde op.

Jeg lægger tovet dobbelt og kommer det igennem hullet i midten af 'fortøjnings-dimzen', -kan sgu ikke lige huske hva den hedder, sorry. Lægger så tov-løkken omkring begge ender og trækker tovet fast på ganske alm. vis. Derefter lægger jeg et stykke af den løse ende af tovet dobbelt, lang nok til at jeg kan slå en knude, og slår så knuden omkring den del af tovet som fortøjer båden.
Når den skal bindes op, trækker jeg bare i den løse ende af tovet.
Den fungerer, og det ser pænt ud. c",)

Var lige ved at glemme fenderene. De er monteret permanent, og bare bundet med 'alm.' knuder.
Mvh
Attached Images
File Type: jpg 0089 (640x480).jpg (77.7 KB, 3 views)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-09-2009, 10:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
[QUOTE=Peter508;17118]Hej Peter,
der må jeg nok give Guffy ret! Ligge du f.eks. langskibs ved en bro, eller uden på en anden båd, så er det vigtigt at du kan regulere længden på dine fendersnore


nååå....jamen det er jo ualmindelig enkelt, for det gør jeg nemlig ikke....

Jeg har selvfølgelig langt langs en bro, men mit skib er udformet så fenderne altid skal være på fenderlisten, og der er de. Jeg har endnu ikke været udsat for at det ikke har passet, heller ikke de gange hvor vandstanden har ændret sig op til 50 cm...

det må være en flyde bro !! så ændrer forholdet båd/bro sig jo ikke

Nu har vi jo 1,5 mtr forskel på vandstanden 2 gange i døgnet og resultatet af det er at ved højvande er broen måske kun 30 cm over vandet og den næste dag er den 150 cm over vandet.
vi er nogle stykker som tit sejler sammen og vi har ikke været så forudseene
at købe både af samme størrelse.
vi vælger ikke havn efter om det passer med snoren i fenderen, vi har været så smarte at købe lidt ekstra snor og kan derfor ligge i alle havne
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Quicksilver 270 - landgangsbro - fendere Peter508 Salg af båd 1 11-08-2009 23:22

» Statistikker
Medlemmer: 129,263
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Michaelwag
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden