|
» Online brugere: 409 |
| 0 medlemmer og 409 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
|
Se afstemningsresultat: Hvornår slutter/sluttede 2009 sæsonen for dig?
|
|
Midt september
|
  
|
1 |
3.13% |
|
Slut september
|
  
|
5 |
15.63% |
|
Start oktober
|
  
|
6 |
18.75% |
|
Midt oktober
|
  
|
9 |
28.13% |
|
Slut oktober
|
  
|
3 |
9.38% |
|
Start november
|
  
|
2 |
6.25% |
|
Midt novemeber
|
  
|
2 |
6.25% |
|
Slutter.? jeg sejler selvfølgelig hele året.
|
  
|
4 |
12.50% |
 |

28-09-2009, 13:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Jeg mener naturligvis 17 motortimer. Men nej det er ikke ret meget.!
Lidt omsonst at man skal hive 6½ liter motorolie og 1½ liter drevolie ud af den, samt skifte diverse filtre 
|
Er der en god grund til at man "skal" skifte olie og filtre hvert år? Jeg gør det i år p.g.a renovering, men ellers havde jeg ikke tænkt mig at skifte årligt, med mindre jeg kan komme op og sejle 100 timer eller mere.....
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

28-09-2009, 13:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Er der en god grund til at man "skal" skifte olie og filtre hvert år? Jeg gør det i år p.g.a renovering, men ellers havde jeg ikke tænkt mig at skifte årligt, med mindre jeg kan komme op og sejle 100 timer eller mere.....
|
Et alm. olieskift + filter på min 4.3 liters V6´er kan gøres for følgende:
Motorolie, kr. 398,- ( 2 dunke á 3.78 liter - motoren tager ca. 5 liter )
Oliefilter, kr. 99
Brændstoffilter, kr. 99,-
Drevolie, kr. 198,- ( 2 dunke )
Total, kr. 794,-
Du kan uden tvivl sejle flere sæsoner på samme olie uden problemer, men jeg har det bedst med at der er ren olie på hele drivlinien hver sæson.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

28-09-2009, 15:33
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
|
|
At sejle 100 timer eller mere  Håber vi vel alle på,også duer det jo ikke at skal have båden op midt i morskaben og skifte olie 
Jeg skifter olie på drev og motor hver vinter,regner med at skulde op sidst i Oktober
__________________
Hilsen Kim 
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe 
Yamaha v8 drev
|

29-09-2009, 09:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
To syltetøjsglas med indhold der viser:
1) Aftappet drevolie fra mit OMC Cobra drev. Drevolien har sejlet ca. 40 timer og har aldrig været skiftet på drevet før. Drevolien er mørkegrøn, grumset, uigennemsigtig mv.
2) Ny drevolie. Lysgrøn farve, gennemsigtig og klar.
Drevolien er Mercruiser High Performance.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

29-09-2009, 09:35
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
der er stor forskel på den olie og så efter kun 40 timer !
det bliver spændende at se mit olie for timerne er på den anden side af 200
da jeg havde båden i bedding i juni måned var olien som ny. motoren fik selvfølgelig skiftet olie/filter og tændrør ved sæson start. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

29-09-2009, 10:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
der er stor forskel på den olie og så efter kun 40 timer !
det bliver spændende at se mit olie for timerne er på den anden side af 200
da jeg havde båden i bedding i juni måned var olien som ny. motoren fik selvfølgelig skiftet olie/filter og tændrør ved sæson start. 
|
Uden at kende dit sejlmønster tror jeg at årsagen til mit grumsede olie skal findes i, at min båd stort set altid planer under sejlads, hvilket betyder, at drevet bliver varmt under drift - den øverste del af drevet er ude af vandet.
Ved stille cruise, hvor båden ikke planer, er drevet kølet hele tiden.
Men underligt, at der på så få drifttimer er synlig forskel på ny og brugt olie.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

29-09-2009, 12:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
min lille 3,0 er ikke nok til at varme en SX drev op 
jeg har prøvet at lægge hånden på drevet efter 2 timers sejlads med 13-14 knob og den er kun lunken 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
Similar Threads
|
| Emne |
Emne forfatter |
Forum |
Svar |
Sidste indlæg |
|
Student 2009:)
|
nicolajjetrider |
Off topic |
20 |
24-06-2009 17:55 |
|
sommerferie 2009
|
goffy |
Billeder fra træf/ture på vandet |
27 |
22-05-2009 11:17 |
|
Bådudstilling 2009.
|
Miss Mancini |
Off topic |
6 |
30-10-2008 22:01 |
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,159
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, ZELawrence |
|