Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Markedet > Salg > Salg af motor

Salg af motor Vær så præcis i din beskrivelse som muligt. Vedhæft billeder for hurtigere salg

» Online brugere: 173
0 medlemmer og 173 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-01-2010, 09:46
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Virkelig sejt sæt! Går stadig og drømmer om en 3-4 liters diesel med Turbo i båden

H-Blue hvornår skal vi igang med sådan en mercer motor?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #2  
Gammel 02-01-2010, 12:44
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Virkelig sejt sæt! Går stadig og drømmer om en 3-4 liters diesel med Turbo i båden

H-Blue hvornår skal vi igang med sådan en mercer motor?
Ohh, ja. I den sidste tid er jeg godtnok begyndt at droppe tankerne om to stk V6'ere til fordel for to styk Mercedes OM 603 (6 cyl 113 hk)

Båden bliver ikke nogen raket med det sæt, men den skulle nok kunne komme op at plane og gå 20 knob, uden motorerne er ved at skilles ad. Det er jo egentlig det man for det meste har brug for.

Den gamle benzin OMC'ere havde jo 120 hk. 113 diesel hk trækker nok mindst lige så godt. SX drevene er også bedre til at flytte noget vand, i forhold til de gamle elektriske OMC'ere.

Jeg havde overvejet OM 606 (6 cyl 24V 136 hk), men er gået lidt væk fra dem. Af den simple årsag, at uanset hvilken motor man vælger, SKAL der turbo på, før der bliver noget der rykker.

Og jeg vil hellere have et par OM 603 med Turbo, end en OM 606 med turbo. 603'eren er en mere simpel motor og ikke så kostbar/vanskelig at anskaffe.

Så planen er:

Find to stk OM 603'ere i Tyskland med max 200.000 km på klokken. (så burde det ikke være nødvendig at lukke dem op og hovedrenovere)

Marinisere dem (manifold, varmeveksler, rørføring + div) med den bagtanke at det samme mariniseringsudstyr skal kunne bruges på en turbomotor.

Så sejler vi (år 20XX)

Er den bovlam ad helvede til, find et par turbomotorer og byt mariniseringen over på dem + lav det sidste rørføring.

Voila!, så har vi en raket (måske)

Der var i øvrigt en sjuk, som ringede her til formiddag og fortalte at han stod ved en hugger og kiggede på en hel Mercedes med en 603 motor i, som kunne købes for 3500. Det var billigt, men den havde gået 50000000000000000000 km.

I Tyskland er der ofte motorer som har gået omkring 200.000 eller mindre, det er mere interessant.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-01-2010, 13:07
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, marinisering af Mercedes-Benz diesler med Bowman varmeveksler, manifold og køler, vil være oplagt.

Helt enig i kilometertallet for hyrevognsmotorer - det er som ofte skyhøjt.

Der findes flere udenlandske firmaer der sælger toprenoverede MB diesler lige fra de små 4 cylindrede til de store V12 industridiesler.

Turbo er jeg ikke så begejstret for på bådmotorer. I min tid som lastvognsmekaniker oplevede jeg tit motorhavarier pga. turboen. Som ofte udløser et motorhavari pga. eksploderet turbo en renovering af motoren.

I Tyskland kan man være heldig at finde en W124 dieselmotor med lavt kilometertal - produceret i perioden 1985 til 1994 - men lavt kilometerantal på mange år, kan også være skidt for en motor.

Jeg ville uden tvivl pakke motoren om, hvis jeg valgte at købe en brugt til båden.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-01-2010, 16:05
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Så vidt jeg lige kan finde frem til, laver Bowman ikke en Kombi køler (varmeveksler & udstødningsmanifold i samme enhed) til 603 motoren. Ærgeligt, for det er ellers en skide god ide og det sparer plads.

Den som sidder på de motorer fra MarineDiesel Arndt i Tyskland, laver de selv. Den kan købes for lidt over 1000 Euro.

Min plan var at svejse en manifold selv, og så tage en varmeveksler fra en Mercruiser 3,7L 4 cyl (den 4" udgave). Den har nogle dejlige universale studser, mens en V8 veksler næsten altid har studser, der er uhensigtsmæssige, medmindre den skal sidde på en V8'er.

Der bliver slagtet en del 3,7 Mercruisere, den kan være lidt vanskelig at have med at gøre, men veksleren er jo fin nok.

Jeg vil lave den selv, så den kan forberedes for at turboen måske kan sidde midt på manifolden, i stedet for helt bagude. Så er den lidt væk fra noget den kan brænde.

Jeg er egentlig ikke så bekymret for en turbo i båden. Men vil nok vælge en marineturbo fra en Volvo Penta motor. Havde overvejet en kompressor i stedet for, så er man fri for at tænke på varmen, men synes at de er hammerdyre.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-01-2010, 16:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Jeg er egentlig ikke så bekymret for en turbo i båden. Men vil nok vælge en marineturbo fra en Volvo Penta motor. Havde overvejet en kompressor i stedet for, så er man fri for at tænke på varmen, men synes at de er hammerdyre.
Firmaet H.Daubjerg i Brøndby laver turboer til OEM - måske du kunne lave et short-cut og købe en marineturbo hos dem fremfor Volvo Penta, som jo ikke just er kendt for rentable reservedelspriser.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-01-2010, 16:37
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
er glad for du har gået over i den båd med bil maskiner i skibet

Nu spørger jeg bare fordi jeg har tilbragt en hel dag i en bil med den motor, hvad med en Kia Carnival 2.9Crdi, ku den motor ikke bruges? 144hk, den slæver sku godt
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-01-2010, 18:08
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
er glad for du har gået over i den båd med bil maskiner i skibet

Nu spørger jeg bare fordi jeg har tilbragt en hel dag i en bil med den motor, hvad med en Kia Carnival 2.9Crdi, ku den motor ikke bruges? 144hk, den slæver sku godt
Jo, de nye dieselmotorer generelt er velegnede som marinemotorer, helvedes moment og ingen vægt. Det eneste jeg er lidt bekymret for, er alt det elektroniske halløj der skal til, før de moderne dieselmaskiner kan køre.

Når man har flået motoren ud af bilen og har hevet en masse stik og slanger fra hinanden, kan man få noget strikket sammen igen, der virker?

Et komplet diagram over diverse ledninger og slanger er selvfølgelig en hjælp.

En gammel dieselhakker som Mercedes'en har kun ganske få ledninger, det er ikke nødvendigt med noget diagram, for det giver stort sig selv hvordan det skal kobles. Desuden er jeg mere tryg ved en ældre motor. Er der diesel på den, så kører den.

Nyere motorer har en masse stikforbindelser, til følere, dyser osv. Dårlige forbindelser/defekte følere her betyder problemer.

Jeg er måske nok lidt gammeldags på det område. På et eller andet tidspunkt er man jo nød til at overgive sig til den nye teknologi.

Ved bare at Volvo har haft en del knas med deres D-serie.

I tilfældet hvor man skal have to motorer, er faren selvfølgelig ikke så stor, det skulle da være usandsynligt om begge maskiner brækker ned, på samme tid.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,099
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DonaldPek
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden