|
 |

22-04-2010, 10:16
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb)
Lad mig sige det sådan - jeg kigger ALDRIG efter om en båd er CE-mærket. Det er for mig fuldstændig ligegyldigt. 
|
Er det fordi du altid køber både som er ældre end 1996 ?
Hvis det er tilfældet så er vel heller ikke det noget problem.
Hvis du køber nyere både end 1996, så kan der jo opstå et bøvl hvis du sælger den igen, men den risiko er du måske villig til at løbe ?
|

22-04-2010, 10:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
|
|
Det er såmænd ikke fordi jeg altid køber både der er præ 96' men mere fordi jeg ikke skænker det en tanke.
Jeg kan vel heller ikke blive hængt op på at en båd ikke er CE-godkendt - jeg mener, det er jo ikke mig der er importøren af den??
Ja, jeg ved det faktisk ikke præcist   
__________________
/ Seb
Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha
Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
|

22-04-2010, 13:39
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb)
Jeg kan vel heller ikke blive hængt op på at en båd ikke er CE-godkendt - jeg mener, det er jo ikke mig der er importøren af den??
|
Det skal du så bevise, og hvis du efterfølgende ikke kan få fat i importøren når de står og banker på din dør, hvad mon så der sker ? Jeg ved det faktisk ikke.
Jeg synes at de CE regler er irriterende, men jeg vil ikke købe en båd som er efter 1996 uden at den enten er CE mærket eller selv få den CE mærket. Jeg gider ikke at have bøvl efter at have solgt en båd.
|

22-04-2010, 11:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Er det fordi du altid køber både som er ældre end 1996 ?
Hvis det er tilfældet så er vel heller ikke det noget problem.
Hvis du køber nyere både end 1996, så kan der jo opstå et bøvl hvis du sælger den igen, men den risiko er du måske villig til at løbe ?
|
Ce-mærket/godkendelsen er for både der er bygget efter 16. juni 1998 jeg ligger nu heller ikke meget vægt på den Ce-mærke.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

22-04-2010, 16:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Ce-mærket/godkendelsen er for både der er bygget efter 16. juni 1998 jeg ligger nu heller ikke meget vægt på den Ce-mærke.
|
Er der ikke den tilføjelse at CE godkendelsen gælder for både der er bygget ELLER IMPORTERET til EU, efter 16 juni 1998? Det indtryk har jeg fået.
Altså hvis jeg i dag importerer en båd fra USA der er bygget i 1992, så skal den også CE mærkes?
Dog kan det jo nærmest være urimelige krav at stille. At skulle godkende en båd efter regler der ikke engang var skrevet, da båden blev bygget.
Og når der så samtidig sejler identiske både rundt i europa, der ikke skal CE mærkes, af den simple årsag, at de altid har været inden for EU's grænser, så giver det ikke meget mening.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

22-04-2010, 17:15
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Altså hvis jeg i dag importerer en båd fra USA der er bygget i 1992, så skal den også CE mærkes?
|
Svaret er Ja. Total sindsygt, men sådan er reglerne.
Hvis det samme var gældende for biler så var det jo umuligt at hente brugte biler hjem og få dem indregistreret. Men heldigvis gælder kun de synsregler som var gældende for den pågældende årgang biler.
|

12-07-2010, 23:29
|
|
Er reglere omkring CE godkendelse ikke sådan, at er en bestemt bådtype/model CE godkendt gælder denne godkendelse for alle tilsvarende både af det fabrikat og model ?
Sådan er det jo med biler og MC, når en fabrikat´s nye model er blevet type godkendt gælder det for alle tilsvarende modeller af denne fabrikant.
Er reglerne tilsvarende må det da kunne findes frem til en allerede CE godkendt båd du kan bruge CE godkendelsen fra...
Bare et gæt fra min side 
|

13-07-2010, 07:20
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: midt jylland
Indlæg: 90
|
|
Citér:
Originally Posted by Chribs
Er reglere omkring CE godkendelse ikke sådan, at er en bestemt bådtype/model CE godkendt gælder denne godkendelse for alle tilsvarende både af det fabrikat og model ?
Sådan er det jo med biler og MC, når en fabrikat´s nye model er blevet type godkendt gælder det for alle tilsvarende modeller af denne fabrikant.
Er reglerne tilsvarende må det da kunne findes frem til en allerede CE godkendt båd du kan bruge CE godkendelsen fra...
Bare et gæt fra min side 
|
det du siger med bil mc er ikke rigtigt, hvis du impoterer fra usa skal du bruge en data erklæring på det pågældende køretøj/stel nr. og det er kun impotøren der kan lave den
|

13-07-2010, 10:02
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by Chribs
Er reglere omkring CE godkendelse ikke sådan, at er en bestemt bådtype/model CE godkendt gælder denne godkendelse for alle tilsvarende både af det fabrikat og model ?
Sådan er det jo med biler og MC, når en fabrikat´s nye model er blevet type godkendt gælder det for alle tilsvarende modeller af denne fabrikant.
Er reglerne tilsvarende må det da kunne findes frem til en allerede CE godkendt båd du kan bruge CE godkendelsen fra...
Bare et gæt fra min side 
|
Nej sådan er reglerne ikke.
En båd skal være ce-godkendt for at kunne sælges i EU.
Det hjælper på godkendelsesproceduren at modellen allerede er CE-godkendt. Det gør arbejdet nememre for det certificerende organ (Certiffied body) som står for godkendelsen. Står du med en båd som ikke er godkendt så skal den specifikke båd godkendes uagtet og den ligger en magen til ved siden af i havnen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

13-07-2010, 22:18
|
|
Det gør det jo unægtelig noget vanskligere kan jeg se...
Angående bil og mc, jeg mener stadigvæk at har en importør først fået en model godkendt gælder den alle tilsvarende modeller selvom den type godkendelse er lavet tilbage i tresserne eller halvfjerserne.
Jeg har handlet med biler tilbage i firserne, og der importerede vi masser af biler, bla. klassiske dollargrin fra Usa, og efter den var synet og godkendt i en synshal kørte man blot til Horsens toldkammer og fik den vuderet med hensyn til den afgift man skulle erlægge til staten, og jeg er ret sikker på de regler gælder den dag i dag...
Der galt den regel at modellen blot skulle være type godkendt (det var lige meget den var fra Usa), ellers skulle man selv få lavet en typegodkendelse som ville gøre prisen astronomisk da feks. teknologisk institut skulle involveres.
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,014
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, samdezCaw |
|