Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 350
0 medlemmer og 350 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-04-2010, 14:08
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Talking Olie

Olien er anbefalet af westspeed ,Bo som jeg har handlet meget ved gennem årene...
Pennzoil Advanced protection, der står ikke noget om full eller ikke... men der er for 600 kr olie.... men 73 kmt med 160 hk, og 1000 kg båd er da okay, kunne være fedt med en 260 hk kværn
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-04-2010, 14:11
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
På vej hjem fra bork havn...
Attached Images
File Type: jpg 12042010218.jpg (816.1 KB, 8 views)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-04-2010, 20:15
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Selv på min gamle R6 AQ170 er der oliekøler.....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-04-2010, 21:32
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Red face OKi..:)

Tror også der er på de fleste motore, det skader ihvertfald ikke... men skal spare op til udstn manifolde i alu..... før jeg er sejl klar igen hmm.......når det måske i år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-04-2010, 23:35
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
Tror også der er på de fleste motore, det skader ihvertfald ikke...
Det er min opfattelse at Mercury Mercruiser kun har oliekøler på deres big block V8 motorer, men jeg er ikke sikker. Da jeg ikke har gennemgået samtlige af Mercury Mercruisers motorer, så jeg kan sagtens tage fejl.

Som sagt har jeg ikke kunnet finde en oliekølere på min (min er dog ikke fra Mercury Mercruiser, men fra Mercury Racing), og jeg fik min mistanke bekræftet på en anden på OSO som har en tilsvarende motor som min egen.

Kan du ikke fortælle hvilke motorer du mener det sidder på, siden du siger at det er monteret på de fleste motorer ?

Sålænge at oliekøleren er termostatstyret kan det ikke skade, ellers kan det skade da du kan risikere at motoren aldrig bliver varm nok til at fugt kan fordampe hvis du køler olien for meget.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-04-2010, 23:58
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
...

Kan ikke forstå din motor ikke har oliekøler, motore der sidder i et mere eller mindre lukket rum, skal sku køles af, de får ikke fart vind som bil motore gør, og extrem varme slår altså motore ihjel, i længden hvis ikke de blir kølet.....det kommer også meget an på om man kører med halv eller hel system ... nogle motore er helt saltvands kølet, og der tror jeg ikke der er nogen problem, da der bare kommer 1000 liter vis havvand og koler, men mit kølevand bliver kølet via veksler, og jeg kører kun med 150-165 hk, på min smallblock 305 cui, da jeg ikke har overskud af heste, så arbejder min motor på højtryk for at følge med... med 260 eller mere hypper har man sku lidt at gøre godt med.... brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-04-2010, 00:04
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Og igen min motor er ikke mercruiser, men en smallblock chevrolet (BIL) Motor, fra 77`.... marine motore er vist stærkere bygget end bil motore....
Jeg er ikke professor på marine motorer ,men når man sætter olie kølere på servostyringer på både kan jeg kun forstille mig der er oliekølere på de fleste indbordsmotorer i nyere både
Reply With Quote
  #8  
Gammel 26-04-2010, 00:09
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?
Den er saltvandskølet, men selv på smallblock V8 Mercury MerCruiser motorer med ferskvandskøling kan jeg ikke se en oliekøler, heller ikke deres 6,2 liters som yder 320 HK.

Som sagt er jeg ikke 100% sikker, men jeg kan ikke se en oliekøler på deres diagrammer.

Det eneste jeg kan få øje på er servoolie køler og brændstofkøler (cool-fuel).

Jeg var da selv meget overrrasket at der ikke er på min. Jeg var faktisk helt sikker på at der var, da jeg havde oliekølere på begge mine tidligere big blocks. EDIT: Men det jeg fandt ud af var at der generelt ikke er oliekølere på smallblocks.

Er der nogen her som har en nyere Mercury Mercruiser motor (undtaget er big blocks som jeg ved har oliekøler), som med sikkerhed ved de har en fabriksmonteret oliekøler ?

Sidst redigeret af BrianL; 26-04-2010 kl. 01:18.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 26-04-2010, 00:27
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
jeg kører kun med 150-165 hk, på min smallblock 305 cui, da jeg ikke har overskud af heste, så arbejder min motor på højtryk for at følge med... med 260 eller mere hypper har man sku lidt at gøre godt med.... brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?
Din motor arbejder kun hårdt hvis du har en for stor propel på. Og en 260 HK har det kun let hvis den sejler med en for lille propel.

Det er kun hvis du sejler på planingsgrænsen med en stor båd og for lille motor at jeg kan forstå hvad du siger.

Jeg tror at hvis du har for høj olie temperatur, så er der noget galt med dit setup, og jeg tror at hvis du løser dit grundlæggende temperatur problem, så har du ikke brug for en oliekøler. Men sålænge den er termostatreguleret skader det jo ikke, men der er ikke grund grund til at montere udstyr hvis det ikke er nødvendigt.

Den kunne stadig være interessandt at høre hvad din motors olietemperatur er ? Hvis du ikke har en måler på, så brug en af de løse målere og så pege på oliefilteret ?

Hvad er din kølevandstemperatur ?
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,269
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, RaymondPaync
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:30.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden