|
 |
|

20-06-2010, 19:29
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hej Jesper,
velkommen til.
Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.
Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

20-06-2010, 19:42
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hej Jesper,
velkommen til.
Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.
Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?
|
Mange Tak for velkomsten :-)
Jeg er godt med på at stål er stærkere end ALU, men som MEGET UHELDIG nybagt bådejer er der et par ting jeg ikke helt forstår..
Her kommer hele historien..
Jeg får min nye brugte båd hjem og sejler i 1½ time ca. før jeg løber på en sten som kvæster min stål prop med 5-6 mm. hele vejen rundt i kanten på alle 3 blade.
Mega sur og ærgelig sejler jeg båden hjem og hiver den op dagen efter og konstatere at det ikke kun er propellen som er skadet med akslen er også skæv.. øv øv..
og det er så her at jeg ikke kan forstå hvorfor man bruger stål.. havde jeg haft en alu prop på så var chancen for at min aksel var blevet skæv meget lille da stenen vel bare havde ødelagt en ALU propel noget mere.. og så derved havde sparet mig for en dyr regning fra mekanikkeren på en ny aksel samt montering af denne..
Jeg har bestilt en ALU prop 21" SOLAS hos Nytdrev.dk som jeg vil sætte på istedet for en stål prop..
Man kan alligevel få mange ALU propeller for prisen på en stål prop..
Derfor har jeg lidt svært ved at forstå hvorfor folk vælger STÅL :-)
Mvh. Jesper
|

20-06-2010, 19:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
__________________
Chi non risica, non rosica
|

20-06-2010, 19:48
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Det er en noget kedelig historie du fortælle om - og kan sagtens forstå dig.
Propellere er lidt ligsom som alufælge og tuning til biler  Nogle er til det, andre ikke.
Hvis man vil have de sidste kmt på toppen ud af båden skal man have fat i stål.
I din "gamle" stål propel (hvis den var en Mercury/Quicksilver) skulle der meget gerne have siddet et plastik nav som dette

Den skulle gerne have "ofret" sig da du ramte stenen og dermed have skånet akslen.
Har du et par billeder af propellen?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

20-06-2010, 20:05
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
|
|
Her er billederne fra alle vinkler (næsten) :-)
Den Gummi kobling der sidder inden i ser fin ud.. og ser ikke ud til at ha' sluppet..
|

20-06-2010, 20:27
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Din propel er med fast nav.
Mht. propelleraksel, så kan jeg tilbyde dig en fabriksny ( made in USA ) til 1685,- kr. + moms
Pakningssæt til underdel af drev, kr. 240,- + moms
Er på lager til omgående levering.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

20-06-2010, 20:35
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Din propel er med fast nav.
Mht. propelleraksel, så kan jeg tilbyde dig en fabriksny ( made in USA ) til 1685,- kr. + moms
Pakningssæt til underdel af drev, kr. 240,- + moms
Er på lager til omgående levering.
|
Ahh.. så er det måske derfor akslen bukkede...
Det er godtnok billigt..
Jeg kunne ikke lige se mig tid til at sætte mig ind i at skifte sådan en aksel, og båden vil jeg meget gerne ha' i vandet asap da jeg kun har sejlet 1½ time i den hehe..
Så jeg har måtte betale MarineCare i Roskilde for at rette op min min kvajet handling.. :-(
Men nu får jeg jo den reperations håndbog fra dig.. så kan jeg vel selv næste gang..
7-9-13 ;-)
Mvh. Jesper
|

20-06-2010, 20:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hvis man vil have de sidste kmt på toppen ud af båden skal man have fat i stål.
|
Jeg er ikke uenig med dig.
På Cobalt´en ( din egen red. ), vil rustfri propel være det eneste rigtige baseret på motorens kræfter.
Dollarprinsessen har sejlet med både alu og rustfri propellere, hvor den foretrukne propel er en 4-bladet 19" til blandet sejlads.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

20-06-2010, 20:39
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Den propel en med fast navn og derfor kan navet ikke give sig.
Har du beholdt den eller? Umiddelbart syntes jeg ikke den er ret skadet.?!? Er du sikker på den var bukket?
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Jeg er ikke uenig med dig.
På Cobalt´en ( din egen red. ), vil rustfri propel være det eneste rigtige baseret på motorens kræfter.
Dollarprinsessen har sejlet med både alu og rustfri propellere, hvor den foretrukne propel er en 4-bladet 19" til blandet sejlads.
|
Jeg er da helt enig - en 4-bladet propel vil altid være det kompromis som giver det bedste af alle verdener - topfart og godt greb ligmed acceleration.
Jeg vil til hver en tid mene at en stål propel er en alu overlegen på alt, undtagen prisen. 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 20-06-2010 kl. 20:45.
|

20-06-2010, 20:45
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
|
|
Nu har jeg jo stort set ikke sejlet med stål prop før,
Så jeg tror ikke at jeg ville kunne mærke forskel og sige for eller imod alu på performance siden endnu :-)
Regner med at få båden i vandet onsdag eller torsdag igen, så skal der testes alu-prop, dog ikke på sten i vandet ;-)
Mvh. Jesper
|

20-06-2010, 20:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by kylle
Regner med at få båden i vandet onsdag eller torsdag igen, så skal der testes alu-prop, dog ikke på sten i vandet ;-)
Mvh. Jesper
|
Kylling, Kylle.
Hvis du sejler på samme sten med samme hastighed som sidst, kan du se, om akslen tager skade med aluprop monteret....   
__________________
Chi non risica, non rosica
|

20-06-2010, 20:45
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
|
|
Jeg foretrækker helt klart stål frem for alu.
Alle de senere både jeg har haft har været monteret med stålpropeller, og det kan jeg kun klart anbefale.
Det er naturligvis p*sse ærgeligt at du får sådan en dyr rep. ud af din påsejling, men du vil KLART kunne mærke forskel når du får din alupropel på - desværre i 'negativ' retning.
Jeg vil påstå den føles 'dårligere' at sejle med og at du vil ærge dig over dit valg, så mit råd er; behold din stålpropel.
Og JA, det er lidt som med biler og fælge, som Lars er inde på, du var så uheldig at ramme 'kantstenen'. Pisse ærgeligt men den ting sker altså en gang i mellem.
__________________
/ Seb
Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha
Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
|

20-06-2010, 20:48
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
|
|
Måske jeg så skulle få rettet den stål prop så jeg kan smide den på en dag, eller skal jeg smide den ud og købe en der er med "løst" nav/kobling ?
|

20-06-2010, 20:52
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Jeg ville hlet klart beholde den og sende den til en opretter.
Er du sikker på at akslen var skæv?
jeg har set værre propellere end den du viser frem, hvor akslen ikke tog skade.
Hvor og hvordan skete påsejlingen?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

23-07-2010, 15:50
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
|
|
Rpm
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hej Jesper,
velkommen til.
Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.
Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?
|
Jeg river lige ild i denne tråd igen :-)
Min motor ligger på ca. 4200 omdrejninger i min. med fulde gadafi.
Har det nogen betydning at den ikke er oppe imellem de 4400-4800 rpm ?
Jeg har nu en 4 bladet 21" alu skrue fra Rolf på, jeg kan godt mærke at den ikke er helt så hurtig i optræk med den som med stål skruen på, men til gengæld er den blevet en smule hurtigere, og jeg syntes også at min cruise hastighed er blevet lavere og med lavere omdrejninger... så jeg er yderst tilfreds med den skrue.. og især til den pris :-)
__________________
Mvh. Jesper
SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.
Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.
Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
|

23-07-2010, 16:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by kylle
Jeg river lige ild i denne tråd igen :-)
Min motor ligger på ca. 4200 omdrejninger i min. med fulde gadafi.
Har det nogen betydning at den ikke er oppe imellem de 4400-4800 rpm ?
|
Du skal ligge imellem 4400 og 4800 rpm ved wot, ellers belaster du din motor for hårdt, og det kan forkorte levetiden på den.
Generelt kan man sige at sejtræk skader mere end omdrejninger.
Jo tætte du kommer på 4800, jo bedre vil din generelle performance også blive, både hvad angår holeshot og hastighed ved wot.
Derudover kan du ved at vælge forskellige propeltyper arbejde med din performance på specifikke områder, alt efter hvad du ønsker.
Man kan ikke få bedste holeshot, bedste cruisefart, laveste brændstofforbrug og højeste hastighed i samme propel. Det vil altid være en prioritering.
Mange ender med at vælge en 4 bladet stål, da den oftest giver den bedste performance i cruiseområdet og har godt greb i vandet og dermed god kontrol over båden.
Citér:
Originally Posted by kylle
Jeg har nu en 4 bladet 21" alu skrue fra Rolf på, jeg kan godt mærke at den ikke er helt så hurtig i optræk med den som med stål skruen på, men til gengæld er den blevet en smule hurtigere, og jeg syntes også at min cruise hastighed er blevet lavere og med lavere omdrejninger... så jeg er yderst tilfreds med den skrue.. og især til den pris :-)
|
For hver pitch du ændrer på propellen ændrer du også omdrejningerne med ca 200. Så du burde overveje at prøve en 15"-17" stål i 4 bl. f.eks en Vensura. Deltager du på vores træf, er der som regel mulighed for at prøve propeller som vi andre sejler med.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

23-07-2010, 19:00
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: midt jylland
Indlæg: 90
|
|
hej
jeg tror jeg ville vælge en revo4 i 19 tommer hvis det var min båd 4200 omdr er for lidt.
|

23-07-2010, 20:47
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
|
|
Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ?
For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned..
__________________
Mvh. Jesper
SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.
Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.
Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
|

24-07-2010, 08:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeps ca. en tommelfinger regel siger ca 200 rpm pr tomme i stigning.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

24-07-2010, 08:46
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
|
|
Citér:
Originally Posted by kylle
Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ?
For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned..
|
Fra 21 til 19 = ca. +400
man kan ikke altid stole på båden`s omdrejnings måler,
min viste ca.450 for lidt 
__________________
Hilsen Kim 
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe 
Yamaha v8 drev
|
 |
|
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,985
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Claudiaenaxy |
|