» Online brugere: 176 |
0 medlemmer og 176 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

22-11-2010, 10:14
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig
Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.
3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM
Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.
|
Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?
|

22-11-2010, 18:20
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Propellen er afmonteret og jeg undrer mig lidt over hvad den runde "plastic krans" inde i propellen (modsat ende af møtrikken) er til og om den skal overflyttes i en evt. ny propel, for jeg syntes da godt nok at den sidder godt fast?
|

22-11-2010, 18:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Gummiet mellem nav og propel er limet/vulkaniseret og skal beskytte drev og motor for de værste stød ved påsejlning. Det kan ikke skilles ad, og hvis du får den løsnet kan du godt bestille en ny propel  
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

22-11-2010, 20:08
|
|
Der er nogle propeller med et hårdt plastik-nav, det er lavet til at splintres hvis man påsejler feks. en sten, således at man beskytter propelakslen og spidshjulet m.m mod skader der langt overstiger prisen på en propel..
Nogle af de plastik bøsninger er limet i og andre virker som en løs hub der kan udskiftes hvis man har været uheldig at ødelægge den gamle ved feks. en påsejlning...
Det kan lade sig gøre at vulkanisere et løst gumminavn fast igen, det kræver en meget grundig rengøring samt den rette lim til at vulkanisere det med, vi gjorde det på gamle svævefly´s landingsstel hvis gummidæmpningen blev slået af ved en meget hård landing, og kravene til en sådan rep. er tårnhøje, da det er vitalt for en sikker landning at understellet ikke bryder sammen ved en hård landing.
Disse gummiklodser blev vulkaniseret på et stykke metal, og det var ultrastærkt bagefter...
|

22-11-2010, 20:50
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?
|
Propeller der passer:
- Vengeance 13 3/4 X 21 RH SS 3 BL
- Revolution 4 Propeller - 14 5/8 X 21 RH SS 4 BL
- HighFive Propeller - 13 1/4 X 23 RH SS 5 BL
Propeller der ikke passer:
- HighFive Propeller - 13 1/4 X 21 RH SS 5 BL
- For mange RPM ved 2 personer, men det syge optræk. Er nok optimal med fyldt båd 4-6 personer
- Mirage Plus 14 5/8 x 23 RH SS 3 BL
- For få RPM.
- Vil tro man skal ned i en Mirage Plus 14 3/4 x 21 RH SS 3 BL
Lige et sidelink, kan se Mercury har opdateret deres propselector: http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|

23-11-2010, 08:35
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

23-11-2010, 11:19
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?
|

23-11-2010, 11:31
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?
|
Håber det giver mening 
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|

23-11-2010, 11:58
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?
|

23-11-2010, 12:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?
|
drive sleeve er ikke metal men plast, så der er ikke metal mod metal.
samme virkning som på min prop (billedet) gummiet er mellem prop og nav, så i teorien skulle det gummi kunne rykkes istykker ved grundstødning for at beskytte aksel og drev.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

23-11-2010, 12:13
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?
|
Drifesleve er af plast.
Drive Sleve sidder inde i propel. (Plast inde i metal)
Drive sleeve adaptoren sidder inde i drive sleve (metal inde i plast)
Propellar shaft sider inde i drive sleev adaptor (metal mod metal)
Så når du eks støder på en sten med propellen vil slaget/vredet blive taget af det blødeste material som i det her tilfælde er Drive Sleve der ligger som mellemstykke mellem propel og drive sleve adaptoren.
så hvis vi tager det fra propellen som udgangspunkt og ind mod akslen:
- Propel (Metal)
- Drive Sleve(Plast)
- Drive Sleve Adaptor (Metal)
- Propeller Shaft (Metal)
Jeg har selv oplevet at støde på grund og få smadret propel samt Drive Sleve. Drive Sleve flækkede men resten tog ikke skade, og min havde ikke slået sig. Er ikke i tvivl om hvis jeg havde haft en propel med fast nav på var jeg ikke sluppet så billigt som at købe ny propel.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|

23-11-2010, 17:57
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.
|
Den proces jeg nævner er med en kold vulkanisering, og jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne rense og påføre denne vulkaniseringvæske/lim på en gummi-hub og presse hub´en ind igen i propellen.
Man kan kan vel bruge en stor skruestik eller lign.
Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...
|

23-11-2010, 18:33
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Men hvad så hvis man grundstøder og dette stykke plast (drive sleeve) smadres, så kan propellen vel ikke dreje rundt og så kan man vel ikke sejle hjem?
|
Oftest vil man kunne sejle hjem i tomgang, hvor propeller vil dreje rundt. Men så snarr du giver den gas vil propelakslen fedte rundt inde i propellen, fordi at "drive Sleeve"/hub'en er smadret. Kan man mærke deciderede ubalance i båden efter en grundstødning, skal den op af vandet og efterses.
Citér:
Originally Posted by thg
Er det kun "standard propeller" som har drive sleeve eller har andre "optimererede" alu og rustfri propeller også sådan en "indbygget"?
|
Nej alle propeller har løse navkits med "drive sleeve"/hub. Det er kun propeller til meget hurtig gående både, som er med fastnav. Ved en grundstødning her er det propellen og akslen som tager hele stødet.
Citér:
Originally Posted by Chribs
Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...
|
Rudes Propeller gør det, så det er helt sikkert muligt, om det så er noget man kan gøre derhjemme, afhænger vel af størrelsen på ens skur 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 23-11-2010 kl. 18:41.
|

24-11-2010, 10:03
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Oftest vil man kunne sejle hjem i tomgang, hvor propeller vil dreje rundt. Men så snarr du giver den gas vil propelakslen fedte rundt inde i propellen, fordi at "drive Sleeve"/hub'en er smadret. Kan man mærke deciderede ubalance i båden efter en grundstødning, skal den op af vandet og efterses.
Nej alle propeller har løse navkits med "drive sleeve"/hub. Det er kun propeller til meget hurtig gående både, som er med fastnav. Ved en grundstødning her er det propellen og akslen som tager hele stødet.
Rudes Propeller gør det, så det er helt sikkert muligt, om det så er noget man kan gøre derhjemme, afhænger vel af størrelsen på ens skur 
|
Jeg vil godt lige indskyde at ældre eks mercury propeller der idag har nav kit, kom med fast nav. Mere så der ikke købes brugt med forventning om de er med nav kit og skuffelse til følge.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|

29-11-2010, 20:32
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Har nu kigget lidt på en Propulse propel, men ved ikke lige om det er noget der virker?
Det er en 4-bladet og har en diameter på 14,5" hvilket svarer meget godt til den org. men tilgengæld kan man selv indstille stigningen imellem 14"-22" så man kan prøve sig frem og ændre på det alt efter hvad man lige netop skal bruge båden til og hvor mange personer man har ombord mv. Derudover kan man købe løse blade til den ved evt. påsejlning.
Den er lavet af et korrosionsfrit materiale som er hårdere end aluminium men 40% lettere end aluminium.
Nogen som har erfaringer med Propulse og om det er noget som kan måle sig med en 4-bladet alupropel?
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,780
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Fabianstula |
|