|
 |

19-12-2010, 08:04
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Chribs
Flot arbejde Horizonblue, men det er jo stadigvæk et vandkølet system.
Det jeg syntes kunne være genialt ville være luftkøling af manifoldene der fungerede, således at man ikke behøver at sejle rundt med åben motorum, men blot havde nogle luftindtag og afgange der ikke forstyrrede sejladsen mere med larm og varme, end vandkølede motorer gør.
Og så kunne alle bilmotorer i princippet blive en god marine-motor til små penge, enten med gearkasse eller uden.
|
Det skal lige tilføjes at manifolden på billedet ikke er en jeg har lavet, den er fundet på nettet. Det var blot for at illustrere at det nok egentlig ikke er så farligt at svejse en manifold selv.
Det jeg selv har spekuleret meget over, var nemlig det der med at have lige lange rør og ikke nogle skrape knæk, men manifolden på billedet viser at det nok går alligevel.
Som Lynæs også er inde på, så tror jeg at der skal en enorm mængde luft til, hvis man vil undgå vandkøling.
Men har man ikke muligheden for selv at svejse en manifold sammen, kan jeg godt se at det kunne være smart at lave noget luftkøling på den eksisterende manifold og så var den hjemme.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

19-12-2010, 13:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg har set en ældre mercedes motor i en 28 fods træbåd, hvor motorens kølevand cirkulerede i tykke kobberrør under bådens bund og der var monteret en lille remtrukket pumpe som smed vand rundt i nogle tynde 8 mm kobberrør som var viklet om udstødnings manifolden og det vand endte så i udstødningen for at køle den.
manden havde sejlet med det system i mange år uden problemer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

19-12-2010, 13:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg har set en ældre mercedes motor i en 28 fods træbåd, hvor motorens kølevand cirkulerede i tykke kobberrør under bådens bund og der var monteret en lille remtrukket pumpe som smed vand rundt i nogle tynde 8 mm kobberrør som var viklet om udstødnings manifolden og det vand endte så i udstødningen for at køle den.
manden havde sejlet med det system i mange år uden problemer.
|
Ja, nedkøling af motorens kølevand i kobberrør under skroget har jeg set på en ældre træbåd i Hornbæk Havn ( den var på land, da jeg så det..  )
Systemet er simpelt og man undgå flere komponenter i motorrummet.
Ulempen er hvis man påsejler en genstand, går på grund eller lignende og rørene bliver utætte - så har man balladen.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

19-12-2010, 17:02
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
Indlæg: 75
|
|
Til min gamle båd lavede jeg selv en manifold til Mercedes om615. Jeg tog et stykke kraftigt ujern og en manifoldspakning som skabelon. Så satte jeg støtteboltene i u-jernet og spændte flancerne på som var 12 mm, så blev rørstykkerne svejset på flancerne. Dernæst blev der sat en 2 mm plade med hullerne ind over rørene og hæftet fast i den længde som kølkassen nu skulle have.Så blev et 60mm rør svejse på rørstykkerne. Så blev der bukket et U i 2 mm plade der så blev svejset sammen med pladen som blev hæftet på røret, så det blev en kasse. Efter det var svejst var det stort set ikke blevet skævt, pga. U-jernet. Det var ikke nødvendigt at fræse det. Jeg brugte også Mercedes'en koblingshus hvor der blev sat en 8 mm plade på hvor gearkassen havde siddet. Og koblet med et ZF gear via en klokobling. Det hele var selvfølgelig lavet i rustfri. Det sejlede vi med i 9 år hvor motoren blev skiftet med en 100 hk Ford, fordi Mercedes'en var lidt for lille til de 16 tons som båden vejede. Bygningen af båden kan ses i mit fotoalbum på bådgalleriet. http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=206
Sidst redigeret af dolphin; 19-12-2010 kl. 17:46.
|

19-12-2010, 19:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Det er den de fleste fiske/erhversbåde sejler med i daglig tale kaldes den for en udenbords køler kobberrør er den mest brugte til træ og glasfiber både jern både har dem i jern pga tærring men de bliver også lavet i rustfri hvor det en kasse kaldet boxkøler.
I kan sagtens bruge en bilmotor men jeg vil hellere bruge en traktor eller anden type industri motor de går ikke så mange rpm for at yde det samme, med hensyn til manifold kan den bruges som den er husk at den skal pakkes ind i asbest bånd fåes i flere typer.
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
|

19-12-2010, 22:46
|
|
Selv kølingen af motoren vil nok ikke blive det store problem, der burde man kunne bruge det orginale system med køler og blæser, den luftmængde det skal bruges til at trækkes gennem en radiator for at køle motoren ned burde sagtens kunne trækkes gennem systemet ved hjælp af den orginale blæser og nogle luftgæller til ind og udgang, det er helt sikkert udstødnings-manifoldene der er det store problem.
Man kunne vel også gøre det nemmere, og blot bruge sejlvandet til at køle motoren ned med, det kræver vel blot en passende termostat og et sted at tage kølevandet ind og og et sted at lede det ud igen, det ville kunne løses let og billigt når man ikke skulle tage hensyn til at få vand i cylinderne via udstødningernes udgang og kølesystem..
Men der er jo helt sikkert en grund til at det ikke gøres i større udstrækning end det gør.
|

20-12-2010, 08:04
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Da jeg var meget ung i 50'erne, var brugen af bilmotorer meget brugt i både, mest Ford T og A, som enten var saltvandskølede eller med rør under bunden og ferskvand i systemet. Man loddede nogle rør indv. i oliesumpen og lod kølevandet rende derigennem.
Enten brugte man gearkassen, som den var eller udskiftede noget af indmaden med en kæde, så man kun havde frem og bak, men skulle stadigvæk bruge koblingen.
Udstødningen blev pakket ind i asbest i hele længden, men der blev stadig varmt i motorkassen, med øget brandrisiko til følge. Man skulle derfor være påpasselig med at filtrere benzinen, når man fyldte på, så der ikke kom skidt med, som kunne sætte sig i nålevetilen, med øverløb til følge. Den gang fandtes der et brændstof kaldet traktolin, som ikke var afgiftsbelagt, men man skulle ha' en registreret båd og et traktolinkort.
nå lidt sidespring.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,913
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, TaylorRoda |
|