|  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 05:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
				
				Løft af motor
			 
 Jeg skal have kørt min gamle motor hjem på en trailer. Jeg får hjælp til at få løftet motoren op på traileren. Motoren vejer vel ca. 300-400 kg. og skal løftes af traileren. Jeg kan leje en vognmand, men findes der en metode til at gøre det selv? Nogen der har erfaring med hvordan det kan gøres? 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 05:35
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Gast |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2010 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 278
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Jeg skal have kørt min gamle motor hjem på en trailer. Jeg får hjælp til at få løftet motoren op på traileren. Motoren vejer vel ca. 300-400 kg. og skal løftes af traileren. Jeg kan leje en vognmand, men findes der en metode til at gøre det selv? Nogen der har erfaring med hvordan det kan gøres? |  Hva' med sådan en her: http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp...kt=l%F8ftekran 
Den er måske enda billiger end en vognmand. 
Den kan oss stå på traileren når den skal af igen og når der skal flyttes rundt på den derhjemme.
				__________________Mvh. Jesper
 
 SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
 Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
 Bravo 3 Drev, Duo Prop.
 
 Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.
 
 Tidligere båd:
 Campion Chase 580 årg. 2000.
 Mercruiser 4.3 V6 205 hk
 AlphaOne GenII
 |  
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 13:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 Bopæl: vestjylland 
						Indlæg: 150
					      |  |  
	
	| 
                  
		kør den ind i garagen og ta den med en talje. |  
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 20:26
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har overvejet begge muligheder. Den med kranen er jo fin, men også relativt dyr, hvis man ikke lige har brug for sådan en kran til andre ting.
 Den med taljen afhænger af, at garagen har gods nok til at kunne bære vægten. Det er en gammel trægarage med trapez-tag, der ligger på temmelig tynde lægter.
 
 Lige nu overvejer jeg at bygge en simpel portal-kran. Det kunne være to tårne af havefliser og en tværstolpe af en slags, måske en 4x4 stolpe. Derpå kan jeg så sætte en talje eller bare en strop, der er stærk nok.
 
 Eller et bord med hjul der er i samme højde som traileren, så motoren kan trækkes direkte ud på det bord.
 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 22:10
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2010 Bopæl: Midt Jylland 
						Indlæg: 30
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det lyder spændende skal du til at renovere motoren så få du bestemt brug for en motor stand af en eller anden art den kunne måske laves så den passer til højden på traileren. 
				__________________GW invader Bravo ES
 5,7L Magnum 350 260HK
 Alpha One Gen II drev
 |  
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 22:35
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja, det er min gamle 5.0 der skal hjem og jeg vil forsøge at renovere den. Der er nye reservedele på den for ½ mia. så det ville være rart at få liv i dyret.
 Er der i øvrigt en der ved noget om vægtfordeling?
 Hvis jeg bygger en motorstand på hjul, skal jeg vide hvilke hjul og hvor mange der skal til for at kunne holde til vægttrykket. Jeg er ikke selv den store ingeniør, og ved ikke noget om det. Men det må være noget med at jo flere hjul man sætter under en plade des mere kan sættet bære. Typiske hjul til vogne (møbelhjulstypen) kan vel ikke klare mere end 40-80 kg. Men det må være det tryk der kommer på det areal hjulet dækker. Hvis man fordeler vægten over hele pladen og har hjul fordelt (min. i de 4 hjørner) må trykket være lavere pr. hjul. Men hvordan beregner man hvad der skal til?
 
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 22:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		kan du ikke stille en 4x4 stolpe op under spærene som støtte. en på hver side af traileren. 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 22:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				09-04-2011, 23:30
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2011 Bopæl: Søborg 
						Indlæg: 17
					      |  |  
	
	| 
                  
		eller en rigtig motorstand som modificeres til din motor... det er super fedt at kunne dreje sin motor når man står med den.http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varkto...stativ-450-kg/ |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 08:55
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg havde motoren på en trailer, og skruede så motorstanden fast.Så kunne jeg vippe traileren indtil at motorstanden stod på gulvet.
 Det er selvfølgelig ikke sikkert at højden på din trailer passer.
 
 Du er velkommen til at låne min motorstand, Men det er nok billigere at købe en i Biltema end at hente den i nordjylland.
 
 Hvis du har tænkt at starte den op i standen skal du lige sikrer motoren så den står helt fast, jeg havde et par ben under motorophængene.
 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 09:20
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Nordsjælland 
						Indlæg: 935
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hej, 
Kommer du ikke nede fra Roskilde af?
 
Hvis du gider så jeg har lige det du skal bruge ;-) vi har selv haft bygget et stativ og så med en talje det hele kan skilles ad og lægges op på en trailer. det kan da være det var din løsning at låne det   vi har selv brugt det til alle mine projekter med løft af motor ind og ud af både, efter vores gynge stativ ikke kunne mere 
				__________________ 
				Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260 
Kawasaki 750SX jetski 1992 
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997 
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST" 
Tidliger både, 
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser 
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser 
Suzumar 260 med en 9,9 johnson 
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk 
20 43 99 58
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 18:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Gast |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2010 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 278
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvor på havnen gemmer du din båd ?.
 Jeg var ellers rundt på havnen idag for at se om jeg kunne finde dig, men jeg syntes ikke at jeg kunne se nogen der var ved at slibe og polere på en searay :-).
 
				__________________Mvh. Jesper
 
 SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
 Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
 Bravo 3 Drev, Duo Prop.
 
 Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.
 
 Tidligere båd:
 Campion Chase 580 årg. 2000.
 Mercruiser 4.3 V6 205 hk
 AlphaOne GenII
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 23:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Solow   |  Jeg har aldrig set sådan en i funktion. Umiddelbart ser det jo som om motorens ophæng, som jo er i bunden af motoren blev sat på beslaget og dermed vil bunden af motoren altid være vertikalt. Det kan da ikke være praktisk. Så kan den dreje rundt som et lykkehjul. Eller tager jeg fejl?
  
Hvis nu motoren ligger i sin normale position på traileren - hvordan får man så dyret på det stativ?
  
Men ellers en rimelig billig og attraktiv løsning. Du får en femtal af mig    
Hey, det slår mig lige. Skal beslaget sættes på bagenden af motoren? Sidder der noget der passer til det beslag?
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 
				 Sidst redigeret af Ulman; 10-04-2011 kl. 23:23.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 23:19
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Anders kr  Hej, 
Kommer du ikke nede fra Roskilde af?
  
Hvis du gider så jeg har lige det du skal bruge ;-) vi har selv haft bygget et stativ og så med en talje det hele kan skilles ad og lægges op på en trailer. det kan da være det var din løsning at låne det   vi har selv brugt det til alle mine projekter med løft af motor ind og ud af både, efter vores gynge stativ ikke kunne mere  |  Jow - jeg er fra Roskilde af'a !
  
Det er utrolig pænt af dig med det tilbud. Det er muligt jeg siger ja tak. Skal lige have afdækket en anden mulig.
  
Stor femtal fra mig  
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-04-2011, 23:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by kylle  Hvor på havnen gemmer du din båd ?.
 Jeg var ellers rundt på havnen idag for at se om jeg kunne finde dig, men jeg syntes ikke at jeg kunne se nogen der var ved at slibe og polere på en searay :-).
 |  Jeg var der, men nu er det jo en meget lille båd jeg har. Den kan nemt gemme sig da jeg står ved siden af et ordenligt lokum.
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-04-2011, 07:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Jeg har aldrig set sådan en i funktion. Umiddelbart ser det jo som om motorens ophæng, som jo er i bunden af motoren blev sat på beslaget og dermed vil bunden af motoren altid være vertikalt. Det kan da ikke være praktisk. Så kan den dreje rundt som et lykkehjul. Eller tager jeg fejl? 
Hvis nu motoren ligger i sin normale position på traileren - hvordan får man så dyret på det stativ?
  
Men ellers en rimelig billig og attraktiv løsning. Du får en femtal af mig    
Hey, det slår mig lige. Skal beslaget sættes på bagenden af motoren? Sidder der noget der passer til det beslag? |  Yes, motoren skal monteres vandret i dette apparat. Svinghjulskåben skal af, og de stykker fladjern som stritter ud, boltes på i nogle af de huller som kåben sad i.
  
Så hvis der hænger en række 6'er eller V8'er i den, er der godt med bræk på.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-04-2011, 07:56
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Nordsjælland 
						Indlæg: 935
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Jow - jeg er fra Roskilde af'a ! 
Det er utrolig pænt af dig med det tilbud. Det er muligt jeg siger ja tak. Skal lige have afdækket en anden mulig.
  
Stor femtal fra mig   |  Så må du lige sige til, hvis du skal bruge det!
				__________________ 
				Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260 
Kawasaki 750SX jetski 1992 
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997 
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST" 
Tidliger både, 
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser 
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser 
Suzumar 260 med en 9,9 johnson 
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk 
20 43 99 58
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-04-2011, 20:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		Husk den ikke må stå på bundkaret, 
				__________________Monterey 265
 Volvo penta 5,7gxi
 Dp-s-drev
 |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,168 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FcarPhore |  |