Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 209
1 medlemmer og 208 gæster
PronabeGem
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-04-2011, 21:57
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg synes alligevel at Farécla´en har givet mig et fornuftigt polerresultat.
De røde striber på min båd falmer mere end det hvide, men det er ikke et stort job, at få dem frisket op igen.

Jeg husker Fredes Chaparral med turkis gelcoat - den var slemt tilredt, men blev ganske hæderlig med Farécla-kuren.

Ulman; Hvilken type polermaskine bruger du ? Der findes mange på markedet.
Jeg har testet en polermaskine fra Harald-Skrald, men den var nyttesløs, så jeg købte en kraftig udgave hos Palby og den virker helt efter hensigten.

Måske jeg skulle komme en tur forbi din båd, og se om gelcoaten kan reddes - du betaler kun benzinen til bilen...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 09-04-2011, 22:10
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg bruger sådan en: http://hellers.dk/index.php?option=c...ItemId=hg68424

Hvis du er på Jyllingekanten en dag, er du velkommen til at give mig din vurdering. Og så giver jeg naturligvis en forfriskning

Nå, men det går løs igen i morgen, så det nås nok ikke. Ellers ses vi sikkert til et træf i løbet af året.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-04-2011, 22:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Hvis du er på Jyllingekanten en dag, er du velkommen til at give mig din vurdering. Og så giver jeg naturligvis en forfriskning
Hvis den forfriskning kan modsvare 30 liter benzin til 12.50,- pr. liter, så kommer jeg med glæde.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-04-2011, 22:31
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Hvis den forfriskning kan modsvare 30 liter benzin til 12.50,- pr. liter, så kommer jeg med glæde.....
Du kan jo prøve at hælde den i tanken og se hvad der sker
Nej, spøg til side. Det er lige i overkanten at spurte fra Hornbæk til Jyllinge blot fordi jeg er ikke har lært at pudse sølvtøj.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 10-04-2011, 18:06
dolphin dolphin er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
Indlæg: 75
prøv og læs lidt på det her
http://forums.sbo.sailboatowners.com...d.php?t=117266
Reply With Quote
  #6  
Gammel 10-04-2011, 21:55
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
wow - det ser fantastisk godt ud. Lige religiøs nok m.h.t. produktvalg. Jeg tror simpelthen ikke på den der med at produktet har så meget at sige. Ej heller hvilken polermaskine man bruger. For helvede - lortet er blot endnu en maskine der får noget til at dreje rundt. Godt nok lidt langsommere end de fleste.

Nå, men ellers har dagen i dag givet en del læring i kunsten at polere. Min venlige sidemand i havnen fortalte mig hvordan han synes det skal gøres. Det blev klart bedre, men alt over fenderlinien er åbenbart så drøjt at det heller ikke bliver i år den kommer til at stå flot. Den store forskel på fremgangsmåden ift. i går er VAND. Der står ikke en skid (undskyld mig) på Fareclas brugsvejledning om at man bør bruge vand. Farecla mener man bare bruger polermidlet direktet på rondellen og så sliber man. Det bliver meget nemmere med rigeligt med vand. Hellere for meget end for lidt. Sådan cirka som tandpasta der HAR været igennem en gang mundvand. Så den mest succesfulde arbejdsgang (for mig) er:
- Båden vaskes
- En køkkensvamp fugtes med vand. Hvis det skal være hidsigt skal det være den grønne side. Jeg fik fortalt at det ikke ridser, men det kan jeg ikke dokumentere. Måske passer det, måske ikke.
- Kom lidt polermiddel på den fugtige svamp
- Kør det rundt med håndkraft i cirkelbevægelser på et lille område (mindre en 1 m2)
- Kør en tur med enten polermaskine eller excentersliber med en fugtig skumrondel
- Vask hele området med en sjaskvåd svamp
- Tør med en klud så vandet er væk
- Polér med en helt tør klud til alt middel er væk og båden er så skindende som muligt
- Og så er der voks. Det blev ikke særlig godt. Måske kan jeg gøre det bedre. Umiddelbart er det bare fedte-fedte-ind med en klud. Poler-poler-poler med en anden klud indtil den skinder igen. Det gjorde den så bare ikke over fenderlisten.

Så Rolf. Jeg tror jeg landede på en metode der ligner den du beskrev.
Tak for inputs
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II

Sidst redigeret af Ulman; 10-04-2011 kl. 22:00.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-04-2011, 13:27
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Så er jeg igang.!!
Har fået poleret ca. 60 % af båden ind til videre. Hele styrbordside og det øverste af bagbords fribord er fikset. Mangler det nederste af bagbords fribord, dækket og agter. I år gik jeg over til Hempels produkt for at prøv noget nyt, og indtil videre er jeg ganske godt tilfreds.

Min proces ser således ud.

--> 1 omgang med Hempel Boat Rubbing på excentersliberen med en skumrondel - slib til Hempel Boat Rubbing bliver lidt drøj/tørre lidt ud og påfør så lidt vanddråber med en svamp. Jeg kører maks 1 meter af gangen. Tør Rubbing'en af med en tør klud, når det er tørret ind (efter ca. 5-10 min). Hvis noget af det famlede farve ikke skinner helt igennem gentages processen igen.

--> Påfør Hempels Custom Marine Polish med en klud og lad det sidde ind til det tørre (ca. 10-15min) og tør det derefter af med en klud. Jeg lader så polishen hærde i 24 timer.

--> Når polishen er hærdet smider jeg engang voks på en tør ren klud og lade det tørre ind til en fin hvid masse, hvorefter jeg polerer resterne af med endnu en tør ren klud.

Overvejer at give den 2 lag voks - nogen som gør det? Er det spild af energi/voks eller?

Skal nok skyde et par billeder...
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 29-04-2011 kl. 13:44.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Polering af båd JOR Generelle spørgsmål 22 25-05-2009 21:04
Polering ENN Off topic 11 13-09-2008 11:28

» Statistikker
Medlemmer: 128,586
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, PronabeGem
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden