» Online brugere: 142 |
0 medlemmer og 142 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

26-10-2008, 18:58
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
3,0èren er en knokkelstærk motor og yderst simpel
Dækslet under tændrørene kan du bare afmontere og skifte pakningen på - stødstængerne sidder under dækslet og det er ikke helt udsedvanligt at der skal en ny pakning til efter nogle år
Jeg ville så nok også tage topstykket af og rense kølekanaler grundigt - samt slibe ventiler etc nu motoren er ude og alt er let at komme til
Du skal så nok regne med at investere i en ny manifold og knæ da det er sliddetalier og de ser godt brugte ud på din motor man regner med ca 5 års levetid på en saltvandskølet motor - du kan købe nye på ebay eller ved fx nytdrev
Drevet skal du tappe olien af og så se om den er hvidlig eller lugter "brændt" gør den ikke det så skift impeller i vandpumpen (underdrevet skal afmonteres) og så skal drevet trykprøves - køb evt en trykprøver da det er noget man bør gøre hvert år.
Er bælgene originale skal også de skiftes - man regner med en levetid på ca 4-5 år på bælge og går kardanbælgen er følgeskaderne store
det med gassen den ikke vil tage er nok fordi du skal rense og justere karburatoren
Den kobling/notgang der sidder bag på svinghjuler skal renses og nøje efterses - jeg ville foreslå at skifte den da motoren skal ud for at udskifte den og de har også en begrænset levetid
Når alt er eftergået og klar til montering skal du huske at få oplinet motoren korrekt (hertil skal bruges en dorn)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

26-10-2008, 19:30
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Når du skal skifte bælge så se denne tråd:
http://fenderen.dk/forum/showthread.php?t=260
Og når du skal trykprøve så prøv at læse denne tråd:
http://fenderen.dk/forum/showthread.php?t=161
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 26-10-2008 kl. 19:46.
|

30-10-2008, 08:11
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
Mange tak for de mange råd, til nogle nybegyndere inden for bådverdenen.
Så er motoren adskilt og vi har foretaget en kompresionsmåling. Bedste cylinder viser 9,0 og dårligste 7,2:1.
Vi håber at kunne forbedre kompression ved slibning af ventiler og ny toppakning.
Jeg har forsøgt at lægge en del billeder ind på fenderen; men siden melder fejl?
Derfor prøvede jeg på Bådgalleriet. Det gik nemt, den kan tage en hel mappe af gangen. De ligger under teknik projekter.
Alt omkring vandpumpen er rustent, så jeg tror leje eller pakning er utæt.
Termostat skal prøves af og evt. skiftes, den ser ikke pæn ud.
Huset omkring koblingen er rusten og tæret, men måske betyder det ikke så meget?
Strømfordeler og oliepindrør sidder fast i blokken.
Manifold og udstødningsbøjnings-kanaler skal renses; ellers ser de ud til at have masser af gods tilbage. Pakningen imellem har været meget utæt.
Remhjulet skal trækkes af, men med hvad? Findes der et specialværktøj?
Har forsøgt med alm. aftrækkere, det dur ikke!
Mangler at adskille drevet, men kardangen ser flot ud og bælgene ligeså.
Generelt skal alle pakninger skiftes, alt rust fjernes og til slut skal alt rustbeskyttes/males.
Så håber vi den kommer til at køre som en drøm.
mvh. Leif
|

30-10-2008, 08:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by lbk
Mange tak for de mange råd, til nogle nybegyndere inden for bådverdenen.
Så er motoren adskilt og vi har foretaget en kompresionsmåling. Bedste cylinder viser 9,0 og dårligste 7,2:1.
Vi håber at kunne forbedre kompression ved slibning af ventiler og ny toppakning.
Jeg har forsøgt at lægge en del billeder ind på fenderen; men siden melder fejl?
Derfor prøvede jeg på Bådgalleriet. Det gik nemt, den kan tage en hel mappe af gangen. De ligger under teknik projekter.
Alt omkring vandpumpen er rustent, så jeg tror leje eller pakning er utæt.
Termostat skal prøves af og evt. skiftes, den ser ikke pæn ud.
Huset omkring koblingen er rusten og tæret, men måske betyder det ikke så meget?
Strømfordeler og oliepindrør sidder fast i blokken.
Manifold og udstødningsbøjnings-kanaler skal renses; ellers ser de ud til at have masser af gods tilbage. Pakningen imellem har været meget utæt.
Remhjulet skal trækkes af, men med hvad? Findes der et specialværktøj?
Har forsøgt med alm. aftrækkere, det dur ikke!
Mangler at adskille drevet, men kardangen ser flot ud og bælgene ligeså.
Generelt skal alle pakninger skiftes, alt rust fjernes og til slut skal alt rustbeskyttes/males.
Så håber vi den kommer til at køre som en drøm.
mvh. Leif
|
det ser ud til at du har nok at lave i vintermånederne
vedr rustbeskyttelse: jeg fik en motor renoveret hos et firma som ikke laver andet og vedr maling, så sagde de til mig at motoren skulle affedtes godt og så males direkte uden grunder. hvis du bruger grunder holder malingen ikke.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-11-2008, 19:50
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Jeg kiggede lidt på dine billeder på BG og faldt over dette:
Nu kan et billede snyde - men det ser ud til at den cyl længst tv har fået vand enten igennem en utæt toppakning eller en tæret manifold - den er helt ren på ventilerne ser det ud til - og det er tegn på at den har "ædt" vand
Der er et mere hvor du skriver at dækslet til knasttrækket er "næsten uden rust på indersiden!
Der må absolut ingen rust være på indersiden da der kun skal være olie på den side
Tror du motoren har været under vand? det ser nemlig sådan ud når der er rust på indersiden - på svinghjul mv og i cylindrene
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

08-11-2008, 22:49
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
Hej Esben
Hvis den har været under vand har det været før vores ejerskab.
Vi kender ikke bådens historie.
Måske vi skulle prøve at spørge den tidligere ejer; men han havde den vist ikke ret længe.
Jeg prøvede om ventilerne var tætte ved at hælde benzin over.
Alle holdt tæt i over 10 minutter, den ene sank lidt.
Nu sliber vi alle ventiler og skifter alle pakninger, så bliver kompressionsforholdet nok bedre.
Min MC mekaniker siger det må afvige op til 20% og at det i øvrigt skal måles ved varm motor. Vi målte ved kold og demonteret motor.
Jeg har endnu ikke undersøgt om rust på indvendig side af dæksel, er gennemtæring? eller der har været vand i? Alle tandhjul ser flotte ud
mvh. Leif
|

11-12-2008, 22:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
hvordan går det med projektet ? er du begyndt at samle motoren igen 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,540
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, OliviaWant |
|