Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 540
1 medlemmer og 539 gæster
MaryMa
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-05-2011, 08:56
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Mange måler ofte deres fart via en tryk log. og mange tilfælde ved hurtig sejlads viser de meget forkert,

Jeg havde yamaha instrumenter i min lille shakespeare. den sagde også 109/110kmt, da jeg sejlede 95/98kmt

Så derfor tror mange deres båd går hurtigere end alle andres.

Eks.
Silverline 19 1/2 fod.

ca 1700kilo med en 5,7Liters V8 260hk. målt til 74kmt. så dit passer nok fint med fart
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-05-2011, 09:30
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Ok. Lad os så sige at 75 km/t er ok, men stadigvæk er der en del fra 4100 rpm og op til de anbefalede 4600-4800 rpm.

Er det rigtig forstået at rpm vil falde yderligere, jo mere vægt der kommer i båden, eller er det kun propellens stigning der kan ændre på det nu?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-05-2011, 09:57
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Thomas.

Det er en grund til at trykloggen kaldes et ønskometer og ikke et speedometer
Men når det så er sagt så har du helt ret, der er langt fra 4100 til de 46-4800 hvor den skal op og op ligge - helst på de 4800.

Mere vægt vil give færre omdrejninger.
Hvordan sejlede den ellers?
Var den hurtig ud af vandet (hvor mange sek)?
Tog den gassen med det samme?

Kan du ikke i din signatur skrive hvilken båd, hvilken motor, hvilket drev samt evt. hvilken udveksling du har - også en opfordring til andre brugere http://www.fenderen.dk/forum/showthr...light=signatur

Hvilken bundmaling endte du med at rulle på? Det giver også modstand og dermed lavere fart, og kan være med til at holde omdrejningerne ned. Dog tror jeg ikke på at det bør være med 500-700.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-05-2011, 12:19
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Tager gassen perfekt og sejler rigtig fint og er rimelig godt ude af vandet - syntes faktisk jeg kan mærke en del bedre træk ved den nye propel og bedre ud af svingene.

Bundmalingen er en selvpolerende Jotun NonStop VK.

Sidst redigeret af thg; 07-05-2011 kl. 12:47.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-05-2011, 12:50
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Når du finder den stigning som rammer 4800 rpm, så vil du også få en højere topfart, bedre acceleration m.m.

Derudover vil hver enkelt type propel med stor sansynlighed kunne tilføre yderligere forbedringer på forskellige områder, f.eks. kan en 4-bladet give bedre holeshot og brændstoføkonomi i cruiseområdet, 3-bladet bedre topfart osv. Men en ting er teori og en ting er praksis, så som det er skrevet mange gange før er der kun en ting der kan afgøre det, og det er test, INGEN setup er ens, ej heller ens både med ens motor da vægtfordeling, bundmaling, motorhøjde m.m. kan være forskellige.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________

Sidst redigeret af MartinN; 07-05-2011 kl. 12:57.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-05-2011, 23:36
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Når du finder den stigning som rammer 4800 rpm, så vil du også få en højere topfart, bedre acceleration m.m.

Derudover vil hver enkelt type propel med stor sansynlighed kunne tilføre yderligere forbedringer på forskellige områder, f.eks. kan en 4-bladet give bedre holeshot og brændstoføkonomi i cruiseområdet, 3-bladet bedre topfart osv. Men en ting er teori og en ting er praksis, så som det er skrevet mange gange før er der kun en ting der kan afgøre det, og det er test, INGEN setup er ens, ej heller ens både med ens motor da vægtfordeling, bundmaling, motorhøjde m.m. kan være forskellige.
Jeg er enig med dig i at, rammer han den stigning der gør den kan tage max omdrejninger, så vil han få bedre optræk, men det er langtfra sikkert at han vil øge topfarten, tværtimod...

Passer den stigning han bruger nu bedre til motorens max drejnings-moment vil den give maximalt topfart, men ikke optræk.

Det er meget svært at få begge dele, da det jo er et simpelt gearing-spørgsmål, på en bil feks. vil optrækket være meget bedre hvis man starter i 1 gear, og man vil i det gear ingen problemer have med at opnå max. omdrejninger, men topfarten opnåes i højeste gear, og der vil det være stort set umuligt at opnå max. omdrejninger...

Jeg ved at jeg har forsimplet det meget i mit eks. men det er samme fysiske regler der gælder ....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 08-05-2011, 10:56
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Som jeg forstår historikken så har du:
- aldrig prøvet topfart (WOT) med den gamle 21P 3-bladede alu propel
- du grundstøder og skifter til en 3 bladet 21P stål propel Vengeance
- denne propel benyttes gennem motorens indkøringsprogram
- og nu når du ikke mere 4100 RPM ved WOT.

Synes at have læst et sted at et skifte til rustfri ståpropel med samme stigning kan betyde at max. omdrejn. falder 2-400 rpm.

Og så vil det passe med, at den gamle alupropel lå indenfor det angivne omdrejn. område for en 4.3 Mercruiser MPI (4400 - 4800 rpm).
Det anbefales at WOT ligger mellem 4600-4800 rpm, ved den last og setup om båden oftest sejler med.
Dermed er de også plads til, indimellem at fylde mere vægt og belastning i båden uden at motoren sejtrækker.

Har du mulighed for at afprøve en 19P rustfri, så er det da en oplagt mulighed for at teste set-uppet.

Forøvrigt, så vil jeg tro at de mindre både fra fabrikken udstyres med en standard alu-propel med en stigning som er beregnet til båden. Måske kan du få oplysningerne om denne str.ved at skrive til fabrikken (blot som en kontrol ).
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 130,254
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MaryMa
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:05.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden