Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 229
0 medlemmer og 229 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-10-2011, 20:46
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg har slet ikke haft skuden i vandet i år, den har nærmest været vinterklar i et par år nu. Har haft ubeskriveligt meget at se til, men det er lysnet nu. Desværre er sommeren jo forbi. Hen over vinteren nusser jeg de sidste ting færdig, så den er klar til en rekordsommer næste år. Jeg har lavet en masse ting om på Suntop'en, derfor har jeg ikke bare kunnet søsætte den. Noget der har trukket tænder ud at lave, har været at ombygge remtrækket foran på motoren til fladrem.

Der fandtes ikke et beslag som kunne bruges, til at holde generator/servopumpe/remstrammer, så jeg har lavet et selv, i rustfrit stål.

Så er der også kommet ny badebro og drev på den. Badebroen mangler noget færdiggørelse.
Attached Images
File Type: jpg poly_belt.jpg (427.0 KB, 16 views)
File Type: jpg Agter_1.jpg (88.1 KB, 15 views)
File Type: jpg bridge.jpg (109.1 KB, 15 views)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-10-2011, 22:11
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Meget smukt HB

Er platformen inspiration fra en ski nautique?

Lige i vand overfladen
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-10-2011, 06:26
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Meget smukt HB

Er platformen inspiration fra en ski nautique?

Lige i vand overfladen
Yep, badebroen er inspireret af Ski Nautique.

Dog er den noget højere oppe. Jeg vil vende det om og sige at den sidder så langt nede som drevet tillader det. Drevet kommer egentlig temmelig højt op, når man hejser det op, så jeg har fået fat i originale trimbegrænsere til cylindrene. Det er blot en plastic-dimmer som skal puttes ind i trimcylinderen, så drevet ikke kan løftes så højt op.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 24-10-2011, 07:37
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Mangler et billigt bådstativ, og derefter skal den på land...
nr jeg skal køreblandingen af kølevædske og vand igennem motoren, er det så bare at åbne søvandsfilteret og hælde det i der mens motoren kører??
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-10-2011, 09:21
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
"Røde Anne" kom op den 30. september - den sidste gode weekend med sommervejr. Begge maskiner er konserveret for vinteren. bunden spulet ren, "møllerne" afsyret med saltsyre. Fribordet vokset og poleret. Det var herligt, at gå rundt i T-shirt og klargøre til vinteren. Så ja, nu er jeg klar til den kommende vinter - må den være mild, selvom båden står inde.
Af projekter kan nævnes: Nyt blandingsbatteri i pantry, opsætning af børstet rustfrit stål omkring køkkenbord, nyt varmelegme - evt. ny varmvandsbeholder. Alle 12 dyser ud for tjek evt. udskiftning (har hørt, at de er rimelige billige til en Ford). paksnore udskiftes. Og så det man ellers lige falder over.
Ellers er oktober gået med omforandringer på andres vogne og stativer. Det er blevet til 6 indtil nu, men en kammerat for "ny" båd hjem fra England omkring 1. november, så hans nye vogn skal nok også tilpasses.....
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-10-2011, 10:51
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Mangler et billigt bådstativ, og derefter skal den på land...
nr jeg skal køreblandingen af kølevædske og vand igennem motoren, er det så bare at åbne søvandsfilteret og hælde det i der mens motoren kører??
Jeg vil foretrække at stille en tønde under udstødningen og arrangere en slange, så motoren kan "snuse" det op igen. Så kan den stå og køre i en stykke tid og blive rigtig godt smurt ind, indvendig.

På den anden måde skal du nok have et par hjælpere, en der kan stoppe motoren og en der kan se efter hvornår der kommer kølervæske ud af udstødningen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-10-2011, 18:48
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Mangler et billigt bådstativ, og derefter skal den på land...
nr jeg skal køreblandingen af kølevædske og vand igennem motoren, er det så bare at åbne søvandsfilteret og hælde det i der mens motoren kører??
Jeps..Har du en ventil mellem søvandsfiltret og vandindtaget så lukkes den og låget til filtret fjernes. start maskinen og hæld kølevæske i filtret og den vil suge det til sig. Sæt en balje under udstødningen så du ikke sviner for meget.
du har jo diesler med lukket kølesysten, så det er kun vekslerne og udstødningen der lige skal skylles igennem med kølevæsken.
i min tidligere skiv. lå der en mercedes med bowmann veksler og da brugte jeg samme fremgangsmåde og brugte faktisk kun 3-4 liter blandet kølevæske, så var den frostsikret.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 25-10-2011, 10:34
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Båden kommer på land på fredag, er lidt spændt på begroning.... Drev skal pilles af og efterses, transomleje og bælge skal skiftes. Kender I nogen gode mekanikere i det sydjyske område til det? Er dagligt i Kolding, men kan sagtens køre højere op efter det....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #9  
Gammel 25-10-2011, 10:45
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Juelsminde marine service.
Ellers gør det selv, er ikke den værste udskiftning af lave.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #10  
Gammel 25-10-2011, 11:04
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Båden kommer på land på fredag, er lidt spændt på begroning.... Drev skal pilles af og efterses, transomleje og bælge skal skiftes. Kender I nogen gode mekanikere i det sydjyske område til det? Er dagligt i Kolding, men kan sagtens køre højere op efter det....
Jeg tror horizonblue kan lave det sammen med alle de andre projekter....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 26-10-2011, 07:44
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg har fået klaret 3 stk og hjulpet md på en enkelt indtil videre - 2 V8'ere og 1 V6'er.
Mangler stadig 2 V6'ere og en V8 endnu

Har testet kølervæskeblandingen som Casper T skrev om og ved -20 grader er min 50% blanding stadig tyndt og letflydende.

Ibber - Roskilde havn har stadig pladser indendørs..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-12-2011, 09:47
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
jeg tænkte lige.. : hvor længe kan motoren køre før der skal tilføres "blandingen" for vinterkoservering?? altså starter motoren op og går ned og hælder det i, så op og checke det kommer ud og så stoppe motoren, er det sådan det fungerer?? den skal selvfølgelig ikke stå 10 min uden kølevand, selvom der nok skal mere til.. er også i tvivl med hensyn til hvornår jeg skal stoppe motoren?? det skal vel være så der stadig er blanding i systememet eller hvad??
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden