|
|
 |

14-11-2011, 13:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by molboen
Her må Rolf T være manden der skal udtale sig, han har overvintret en del gange på samme tankfuld, og jeg tvivler på at der kan være fordampet ret meget ved det, nærigpind der hellere vil klappe prinsessen og lade os andre om at holde co2 kvoten
|
Good one, Mr. Molbol... 
Sidst jeg fyldte "sovs" på Dollarprinsessen var i juni 2006...
Flere kan sikkert huske, hvordan resultatet blev, da jeg tankede benzin på Helsingør Nordhavn...Uha, det kostede en ny benzinpumpe, filter, adskillelse og rengøring af karburatoren og samling igen pga. dårlig benzin kvalitet.
Se billedet af aftappet benzin...
Omkring dieselmotorer findes der additiver som kan tilsættes brændstoftanken, men hvor stor indvirkning det har på brændstofkvaliteten ved jeg ikke med sikkerhed - jeg har ingen testrapporter fra udbyderne af additiver, som bekræfter, at tilsætning er nødvendigt ifb. med vinteropbevaring. Det samme gør sig gældende for benzinmotorer.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

14-11-2011, 13:35
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

14-11-2011, 15:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Fletcher'ens tanke er tomme om vinteren. Det er egentlig bare af sikkerhedshensyn, så branden bliver minimal, hvis lokale møgunger leger med tændstikker. Man burde egentlig placere to falske tanke med vand i. Det vil sikkert også være rimelig uforståeligt for knallertbenzintyve.
|

14-11-2011, 15:58
|
|
|
Med hensyn til additivet jeg hælder i, så har jeg ingen anelse om det virker eller ej....Jeg har bare aldrig haft problemer, også vil jeg ikke spare de 400 - 500 kr væk, det er ikke risikoen værd....
Men er der ingen diesel folk der har spekuleret over diesel pest, jeg er vel ikke den eneste ??
|

14-11-2011, 17:40
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Med hensyn til additivet jeg hælder i, så har jeg ingen anelse om det virker eller ej....Jeg har bare aldrig haft problemer, også vil jeg ikke spare de 400 - 500 kr væk, det er ikke risikoen værd....
Men er der ingen diesel folk der har spekuleret over diesel pest, jeg er vel ikke den eneste ??
|
Jo, da. Jeg har surfet på nettet og konklusionen er, at det er meget sparsomt med valide oplysninger om virkningen af additiverne.
Min egen konklusion er, at jeg vil ikke løbe risikoen for dieselpest på grund af vand i dieselolien især ikke hvis båden opbevares udenfor, med risiko for svingende temperaturer (kondens) og indtrængen af regnvand via udluftning på påfyldningsstuds, så jeg tilsætter additiv.
Min båd står indenfor og frostfrit. Den forrige ejer (en tysker) påfyldte også additiv, og jeg fik en hel flaske med, så det har jeg fortsat med.
Motoren er forsynet med RACOR forfilter med vandudskiller samt finfilter lige før dieselpumpen.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

15-11-2011, 11:41
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
|
|
Jeg har ikke tømt tanken, men har ca. 50-70 liter benzin tilbage i tanken som jeg har tilsat additiv der sørger for minimere kondensvand i tanken. Så kører motoren et stykke tid (i forbindelse med vinterkonservering) for at få additivet ind i systemet.
Det har fungeret fint uden nogen problemer ved næste sæson.
__________________
Mvh Michael
Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
|

15-11-2011, 14:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Jeg fylder tanken op med diesel fra tank med biodiesel tilsat, tilsætter ca. 1%, 99% karburatorsprit ( meget af det sprit man får på tankstationer er 96% sprit og resten vand) og additiv så må vi se hvad der sker når båden skal startes op første gang. Denne gang har jeg tætte tank dæksler. Båden står udenfor i min baghave.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,275
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Rubberxmd |
|