|
 |

15-11-2011, 10:41
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
|
|
Jeg har ikke tømt tanken, men har ca. 50-70 liter benzin tilbage i tanken som jeg har tilsat additiv der sørger for minimere kondensvand i tanken. Så kører motoren et stykke tid (i forbindelse med vinterkonservering) for at få additivet ind i systemet.
Det har fungeret fint uden nogen problemer ved næste sæson.
__________________
Mvh Michael
Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
|

15-11-2011, 13:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Jeg fylder tanken op med diesel fra tank med biodiesel tilsat, tilsætter ca. 1%, 99% karburatorsprit ( meget af det sprit man får på tankstationer er 96% sprit og resten vand) og additiv så må vi se hvad der sker når båden skal startes op første gang. Denne gang har jeg tætte tank dæksler. Båden står udenfor i min baghave.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

16-11-2011, 09:07
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
|
|
Der er åbenbart ikke to der gør det samme ;-) Jeg hælder 2,5 liter kaburatoralkohol på og fylder derefter tanken (210 liter diesel, det skulle give cirka 1,1% sprit). Der har været store menungsudvekslinger om det er godt at tilsætte sprit eller ej, men jeg tror på det.
/Ole
|

16-11-2011, 09:20
|
|
Næh der er tydeligvis mange måder at gøre det på.
Udfordringen er helt klart at det er første vinter med bio diesel, og det produkt er bare meget vand følsom. Jeg har set nogle skræk billeder fra tanke i Norge, og det var bestemt ikke et godt syn.....
Jeg håber dæleme ikke at det udvikler sig til at blive et problem for båd ejere der sejler på diesel......
|

16-11-2011, 09:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Næh der er tydeligvis mange måder at gøre det på.
Udfordringen er helt klart at det er første vinter med bio diesel, og det produkt er bare meget vand følsom. Jeg har set nogle skræk billeder fra tanke i Norge, og det var bestemt ikke et godt syn.....
Jeg håber dæleme ikke at det udvikler sig til at blive et problem for båd ejere der sejler på diesel......
|
Det er noget med du er inde for branchen med brændstof? Kan du komme med noget konkret mht. skræk billeder, hvad der sker, er sket og, hvad der er gjort for at undgå det?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

16-11-2011, 15:13
|
|
De billeder jeg har set er fra stations tanke i Norge, og de står som skræk eksempel på hvor galt det kan gå, hvis eksempelvis dækseler o.a. ikke er tætte....
Dieselpest ligner mest af alt en for gammel overkogt gang risengrød, virkelig klamt....men fremfor alt særdeles omkostningstungt.
Jeg frygter det da i mine 2 tanke på båden, dog har jeg som tidligere skrevet kun tanket båden på havneanlæg, og disse er undtaget bio diesel....
|

16-11-2011, 19:53
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Citér:
Originally Posted by hammerholt
Der er åbenbart ikke to der gør det samme ;-) Jeg hælder 2,5 liter kaburatoralkohol på og fylder derefter tanken (210 liter diesel, det skulle give cirka 1,1% sprit). Der har været store menungsudvekslinger om det er godt at tilsætte sprit eller ej, men jeg tror på det.
/Ole
|
Resultatet af lidt "googling":
I princippet er det jo samme virkemåde 
Sprit, karburatoralkohol, tilsætningsmiddel.....alle dræber bakterier og holder vandindholdet tyndet op i dieselolien så bakterierne (dieselpesten) ikke kan vokse i skillelaget mellem dieselolien og vandet.
Karburatorsprit lyder som den absolut billigste metode, og så er der den fordel at vandet kommer ud af tanken og bliver brændt af i motoren.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,153
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, EugeneNes |
|