|
|
 |

16-01-2012, 07:42
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
|
Hvad mener du med 'ikke normalt' ?
Lige nu monterer jeg ny vinduesvisker og søgelygte. Begge dele kræver at jeg kommer til spaghettifadet. Sidste år var det et nyt ekkolod, der krævede adgang, samt en trim-flaps der ikke kørte pga en sprunget sikring (glas der sad omme bag panelet). Så nej, man roder ikke med ledninger hver gang man skal på vandet, men vel 2-3 gange i løbet af en sæson.
Jeg tror også det handler om ordning af ledningerne.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

16-01-2012, 09:34
|
|
|
Jeg har ikke haft åbnet til ledningerne siden vi lavede det om.
Men jeg har selvfølgelig heller ikke haft noget der skulle monteres....
Min båd er lidt mere opdelt. Forstået på den måde at selve sikrings panelet sidder nede i stævn kahytten, og dernede fra er der også adgang til ledningerne og bagsiden af instrumenterne.
|

17-01-2012, 20:22
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Hvis ledningsnettet fungerer 100%, så vil jeg tænke mig rigtigt grundigt om, inden jeg ryddede ledningsnettet af vejen og installerede nyt.
Det er meget få, der slipper godt fra det, og får det udført professionelt.
Hvis installatøren ikke bruger loddede samlinger og/eller rustfrit materiale, så irrer samlingerne hurtigt i det saltholdige miljø. Og det er meget svært at få det til at se ordentligt ud i vores amerikanerbåde. De nordiske bådtyper (altså de to jeg har set/rodet i :-) har virket noget nemmere tilgængelige med hensyn til føringsveje.
Da jeg kiggede på båd var der flere både som bar præg af hjemmefusk, og det fik ihvertfald ikke gjort købelysten større hos mig :-)
Hvis du kaster dig ud i det, så husk at tegne installationen op som dokumentation over installationen.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

17-01-2012, 21:48
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Jeg har ikke ambitioner om at trække det hele om, og slet ikke selv. Blot at få orden i sagerne og gjort det funktionelt. Lige nu er det sådan, at når jeg piller instrumentbrættet af, hopper nogle af hannerne ud af hunnerne 
Jeg tror det bedste er at få fjerne nogle af de ting der kører på forbrugsbatteri og så lave en tavle i et af skabene i kahytten. Det har flere andre med samme båd. Godt nok typisk 220V, men det kan lige så godt være de alm. 12V-ting.
Mit spørgsmål gik også lidt på hvordan I andre har ordnet Jeres ledningsnet.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

17-01-2012, 22:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Ledningsnettet i mange ældre både bærer præg af at diverse hjemmefuskere liiigge skulle installere et eller andet som var hip i en periode, eller reparere noget med hvad man lige havde ved hånden en søndag eftermiddag.
Flyfish'en (årg 1976) jeg er ved at lave, er et godt eksempel. Ligemegt hvor jeg kiggede hen, var der lavet noget fusk med ledningsnettet, så jeg rev hele skidtet ud og skal starte forfra. Det gamle ville næppe komme til at virke ret længe ad gangen.
Topless'en (årg 1971) som jeg købte i december er ikke meget bedre. Under instrumentbrættet var der serveret spaghetti, med kronmuffer og diverse sikringer her og der. Også her har jeg revet det hele ud og starter forfra. Lader dog det tykke bundt kabler, der går bagud til motoren, sidde og tager udgangspunkt i det.
Som Clasg er inde på, så er adgangsforhold/føringsveje gode, så det er et ret nemt job at ordne ledningsnettet, det er heller ikke særlig kompliceret i en gammel 17 fods speedbåd.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

17-01-2012, 23:06
|
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
|
|
Mangler I et multimeter til at måle spænding, styrke og forbindelser med, så kan sådan et købes i Kina og fragtes hjem i jeres postkasse for ca. 30 kr:
http://www.buyincoins.com/details/ne...duct-7332.html
Har selv lige fået et leveret. Så en helt magen til i et eller andet katalog her hjemme til 3-4 gange prisen. Tjek også deres nyeste mode til lillemor ;-)
|

05-02-2012, 07:53
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Det er ikke så slemt at lave installation i et skib / båd, der er bare lige nogle regler man skal holde sig stramt til, og det er fra start til slut, de kommer her.
- ALT installation laves uden strøm tilsluttet, altså demonter dit batteri inden du starter noget elarbejde.
-Sæt gerne en sikring på dit batteri, helst på både plus og minus.
Nu til arbejdet...........
- Vælg nogle føringsveje, og hold dem ( også bag instrument panelet)
- Lav et skillepunkt, hvor kablerne stopper (læs yder-isoleringen) og herfra føres de enkelte ledninger videre til den komponent hvor de skal monteres, Husk også her at følge de nøje planlagte kabelveje / ledningsveje.
- GLEM alt om spade-kabelsko, ALT SKAL skrues sammen.
- Smid loddekolben i affaldsspanden, en stiv ledning knækker meget før en ledning der er rå.
- Afslut så vidt muligt alle ledningsender i skrueterminaler, eller kabelsko med øje, så kan de ikke falde fra hinanden.
- Hvis der ikke kan undgåes stik, så sæt en eller flere strips rundt om stikket, så det ikke kan falde fra hinanden.
- Brug gerne skrueterminaler som 'indgang' til et intrument panel, og herfra fordeles til komponenterne i panelet.
- Hvis der er mulighed for det, så sprøjt alle forbindelser med el-isol, når installationen er færdig og afprøvet grundigt, dog ikke ind i kontakter og instrumenter.
- Sæt sikringer på ALT.
Hvis du har en stålbåd, SKAL alt installation laves som 2-polet, så man undgår jordfejl.
HUSK, 12 og 24 volt er mindst lige så farlig som 230V, så leg ikke med det, og lav ingen kortslutninger, da et batteri kan ødelægge rigtig meget hvis det eksploderer, og det kan give syre i øjne og på huden, så PAS GODT PÅ JER SELV
God arbejdslyst
mvh
Skibselektrikeren fra Vestkysten
|

05-02-2012, 10:34
|
|
|
@Mayland
Hvorfor sikring på både plus og minus, på batteriet, det giver da ikke rigtig meningfor mig.
Eller hvad er forklaringen?
mvh jens
|

13-02-2012, 09:43
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Mayland
- Lav et skillepunkt, hvor kablerne stopper (læs yder-isoleringen) og herfra føres de enkelte ledninger videre til den komponent hvor de skal monteres, Husk også her at følge de nøje planlagte kabelveje / ledningsveje.
- Afslut så vidt muligt alle ledningsender i skrueterminaler, eller kabelsko med øje, så kan de ikke falde fra hinanden.
- Brug gerne skrueterminaler som 'indgang' til et intrument panel, og herfra fordeles til komponenterne i panelet.
|
Jeg er lidt interesseret i at se nogle eksempler på de ting du skriver. Kan du vise noget omkring de skrueterminaler og skillepunkter?
Hos mig kører kablet fra batteriet op til sikringspanelet i instrumentbrættet. Det er sådan et hvor der sidder 6 kontakter med automatsikringer.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

16-02-2012, 19:38
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Citér:
Originally Posted by MortenBP
Mangler I et multimeter til at måle spænding, styrke og forbindelser med, så kan sådan et købes i Kina og fragtes hjem i jeres postkasse for ca. 30 kr:
http://www.buyincoins.com/details/ne...duct-7332.html
Har selv lige fået et leveret. Så en helt magen til i et eller andet katalog her hjemme til 3-4 gange prisen. Tjek også deres nyeste mode til lillemor ;-)
|
Det vil jeg gerne lige kommentere, jeg har nu flere gange set billige måleinstrumenter Sprænge i luften, i bogstavligste forstand, det er heller ikke særlige præcise!
Jeg ville heller bruge penge til et ordenligt. da det direkte kan være farligt at bruge, jeg sad og måle på en 400V. vaskemaskine, hvor efter jeg kortsluttede gennem instrumentet som resulteret i at det smeltede indvendigt, og ned læge en køkken i en restaurant i åbnings tiden, da jeg havde lånt sådan en "billigt" et.!
Så jeg kan kun råde folk at til at købe en ordenligt,!
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,283
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, QuincyShep |
|