|
» Online brugere: 346 |
| 0 medlemmer og 346 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

11-02-2012, 19:35
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
|
Ulman: Elektrikerne bruger i tavler nogle spiralslanger til at samle ledningerne med, de fåes i udgaver hvor man snor dem om det komplette bundt, men også i en T.Hansen / Harald Nyborg udgave hvor den bare trækkes hen over det færdige bundt kabler, da den er åben i den ene side, faktisk ret fikst. Elektriker modellen fåes i størrelser op til 50mm hvis ikke jeg husker forkert.
abjo og dolphin: Når jeg skriver 2 polet med 2 sikringer, så er det fordi det er den sikreste måde at lave installationen på, og ja Dolphin, du har sikring på både plus og minus fra batteriet, for så er du sikker på at din installation ikke er skyld i at båden går til ved en kortslutning, og ingen kommer til skade ved en kortslutning, for batteriet kan ikke eksploderer, da sikringerne springer / slår fra.
Men hvis man er mest til installation hvor kun den ene pol er sikret, så fint med mig, det var bare et par velmente informationer fra skibs-elektrikeren.
Jeg vil gerne gå meget mere i dybden med installationerne og forbindelserne, men jeg vil ikke bruge dage på den grundlæggende viden om el, så det er såmen kun fordi jeg er lidt doven :-)
mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
|

11-02-2012, 19:44
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
|
|
På den måde har du 2 sikringer i serie hvis du laver en kortslutning. Det bliver det ikke sikrere af, du skal bare skifte 2 sikringer istedet. Men vil da gerne have en mere dybtgående forklaring, det kunne jo være der var en pointe et sted .....
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III
Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
|

11-02-2012, 19:53
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Vi bor vist begge i nærheden af Esbjerg, så må det blive in live, for ellers skal jeg måske til at skrive en lærebog, hvilket jeg er for doven til :-)
mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
|

11-02-2012, 19:55
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Nu ved jeg hvem du er, så har du jo selv hele den tekniske baggrund, og der er ingen grund til at rode mere i det, vel .... Anders ;-)
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
|

11-02-2012, 20:03
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
|
|
Det er så ok - er ellers altid villig til at lære, hvis bare argumenterne er gode nok .... :-)
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III
Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
|

11-02-2012, 20:07
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
|
|
Ohms lov er der jo ingen argumenter imod, det har vi ´da begge lært.
Men der er faktisk gode grunde til dobbelt sikring, hviket du også ved, men med en plastikbåd som din og min, er det knapt så vigtigt som på et stålskrog, men kan ikke forestille mig, at du glemmer sikkerheden med hensyn til sikringer, så har i da forandret dig meget.
__________________
Mit liv... Mine regler.....
Askeladden 505 FreeStyle 2000
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,270
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, TLKJesse56 |
|