» Online brugere: 170 |
0 medlemmer og 170 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

12-03-2012, 09:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Citér:
Originally Posted by Fletcher14
Albjerg: Det er formentlig en god ide, at oprette en særskilt tråd til udskiftningen af dit transom-leje. Det sikrer, at alle herinde læser det - og ikke kun dem, der stadig skeler på denne tråd.
|
Så sandt, Kaptajn Mic..... det vil jeg gøre.
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

13-03-2012, 15:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Diamanter
Wow. Jeg kan så lige følge op med nogle priser på bolte til sådan en Yamaha-motor. 367 kr. for de 4 bolte, der skal skiftes. Det er så også hos en af Yamaha's godkendte leverandører. De kunne finde dem direkte frem ud fra det originale reservedelskatalog over motoren. Det er dyrt, at lade sådanne bolte gro fast til de knækker.
|

13-03-2012, 22:44
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kbh
Indlæg: 169
|
|
Tjek lige hvad Rømerdal kan levere dem for. Mit gæt er 34 kr alt incl.
http://www.romerdal.dk/
Tag alt hvad du har fra boltene med derned - så er du en meget glad mand 10 minutter senere.
|

14-03-2012, 09:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Det var da et super link, du kom med der. De hjælper også gerne med løsninger til gamle motorcykler. Tak! Det er dog ikke sikkert, at metalindustrien har disse bolte. Jeg stak selv hovedet ind til smede-firmaet Abeto i Herlev, der er et forholdsvis stort og godt, gammelt gedigent værksted med fuld sving i drejebænkene og støberiet. De har før svejset på Fletcher'en og bygget dens rustfrie lanternebro. De målte på boltene og måtte konstatere, at målene ikke er standard-mål og skal bestilles helt specielt. Gevindet er formentlig standard, men, bolt-dimensionerne er ikke standard. Jeg synes, de målte dem til 9,21 mm diameter, hvilket ikke falder ind under noget, de kender.
|

14-03-2012, 18:43
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Fletcher14
Det var da et super link, du kom med der. De hjælper også gerne med løsninger til gamle motorcykler. Tak! Det er dog ikke sikkert, at metalindustrien har disse bolte. Jeg stak selv hovedet ind til smede-firmaet Abeto i Herlev, der er et forholdsvis stort og godt, gammelt gedigent værksted med fuld sving i drejebænkene og støberiet. De har før svejset på Fletcher'en og bygget dens rustfrie lanternebro. De målte på boltene og måtte konstatere, at målene ikke er standard-mål og skal bestilles helt specielt. Gevindet er formentlig standard, men, bolt-dimensionerne er ikke standard. Jeg synes, de målte dem til 9,21 mm diameter, hvilket ikke falder ind under noget, de kender.
|
Det må være et tomme mål. 3/8 = 9,52 mm 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

16-03-2012, 18:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Man tror simpelthen, at det er løgn.
Jeg har haft sprayet noget WD40 op i gevind-hullerne i aluminium'et, så noget af alt det ir, salt og snask kan blive renset ud inden de nye bolte leveres og skal drejes op. Jeg tog så i dag en bolt og ville dreje den forsigtigt op hullerne, så den kunne trække snask med ud. Der kom da også en masse hvidt snask ud, så jeg drejede den helt ud, rensede og op igen. Det gentog jeg et par gange.
Da den så endelig kunne drejes næsten helt op, så knasede det i gevindet. Jeg tænkte, at det var mere snask, kalk og sand i gevindet. Det var det dog ikke. Det var endnu en bolt, der knækkede i gevindet! Jeg brugte ikke særlig mange kræfter. Kan man forestille sig, at der er noget ragende galt med de gevind-huller? Et eksempel kunne være, at hele kanalen har en bøjning, så der opstår metal-træthed for hver omdrejning på vejen op? Det er bemærkelsesværdigt, at samtlige bolte er knækket det samme sted. Ca 10 mm under hovedet.
Nu har jeg jo set, hvordan det kan gøres, så jeg må bare prøve, at eftergøre nicolajjetrider's metode. Jeg har dog ikke en rørtang af hans kaliber, så operationen starter i det store, professionelle VVS-center i Måløv, hvor jeg anskaffer en ordentlig rørtang med bredt, groft bid og langt skaft, professionelle, solide og langskaftede fastnøgler, og, professionelt, solidt, hærdet og langbenet topnøglesæt. Jeg må nok også hellere se på en gasbrænder.
|

16-03-2012, 19:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Du skulle måske prøve at finde den rigtige dim. på gevindet og se om der kan købes en snittap så du kan få gevinderne skåret op/renset.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,141
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, JosephBiotH |
|