|
|
 |

04-04-2012, 23:26
|
 |
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
|
|
|
Nu er jeg ret ny herinde, så jeg ved ikke lige, hvilken båd, du har.
Men den VHF, vi har - og de fleste stationære - er ikke større end en bilradio. De leveres med en bøjle, som kan sidde fast monteret et sted i båden, den snapper du lige radioen fast i med et par fingerskruer, sætter strøm og antenne til, så er den ged barberet.
Sejler du i en åben jolle uden nogetsomhelst, kan antennen sættes på et simpelt vinkelbeslag, som kan monteres med en fløjmøtrik. På den måde kan du installere hele anlægget på 3 minutter.
Der er 2 forhold, der gør sig gældende indenfor rækkevidden af en VHF. Den ene er naturligvis sendeeffekten, hvor en 25W stationær i sagens natur rækker længere end en bærbar med 5W. Den anden er, at sender og modtager helst skal kunne 'se' hinanden, så jo højere, din antenne sidder, jo længere rækker den. Vores sidder i 2 meters højde og er ca. en meter lang. Vi har kunnet modtage Lyngby Radio klart overalt fra Ishøj til Præstø (de sender fra mange master i den danske geografi og med 50W), men de har nogle gange haft problemer med at høre os, fordi vores antenne sidder så lavt.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven 
Men det var lokummet, som brændte
Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
|

05-04-2012, 00:00
|
 |
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
|
|
Noget helt andet - en kommentar til Softice.
Reglerne er helt klare, fortolkningen måske nok lidt mere 'floffy'. Og jeg er helt klart tilhænger af, at man tager certifikatet, inden man anskaffer sig en VHF.
MEN Lyngby Radios opgave er ikke at lege politibetjente overfor, om man har certifikatet (og det er stort set ordret, hvad læreren sagde derude). Den slags har vi det sejlende politi til.
Du kan også godt få et MMSI-nummer og kaldesignal til din radiostation, uden at fremvise VHF-certifikat (hvilket jeg synes er forkert). Og MMSI-nummeret er alfa og omega for, om du overhovedet kan bruge DSC-funktionerne (bl.a. den røde nød-knap) til nogetsomhelst. Registreringen koster lige over 700 kr. hos Søfartsstyrelsen (engangsbeløb).
Groft sagt er kaldesignalet radioens nummerplade, SRC-certifikatet dit kørekort til den.
Lyngby Radio hjælper alle, der kalder om assistance, certifikat, MMSI, kaldesignal fuldstændig underordnet. Deres opgave er at yde assistance, intet andet. Men kommer havnepolitiet på besøg, og du har en radio i båden og intet certifikat, falder der en bøde.
Men jeg har ikke lyst til, at vores maritime VHF-bånd, som er vores sikkerhedsline til land og hjælp, bliver invaderet af en hord af sejlere, som ikke gider tage certifikatet og derfor måske uvidende blokerer kanal 16 med chit-chat, den dag jeg har brug for assistance.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven 
Men det var lokummet, som brændte
Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Sidst redigeret af albino; 05-04-2012 kl. 00:18.
|

05-04-2012, 07:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by albino
Noget helt andet - en kommentar til Softice.
Reglerne er helt klare, fortolkningen måske nok lidt mere 'floffy'. Og jeg er helt klart tilhænger af, at man tager certifikatet, inden man anskaffer sig en VHF.
MEN Lyngby Radios opgave er ikke at lege politibetjente overfor, om man har certifikatet (og det er stort set ordret, hvad læreren sagde derude). Den slags har vi det sejlende politi til.
Du kan også godt få et MMSI-nummer og kaldesignal til din radiostation, uden at fremvise VHF-certifikat (hvilket jeg synes er forkert). Og MMSI-nummeret er alfa og omega for, om du overhovedet kan bruge DSC-funktionerne (bl.a. den røde nød-knap) til nogetsomhelst. Registreringen koster lige over 700 kr. hos Søfartsstyrelsen (engangsbeløb).
Groft sagt er kaldesignalet radioens nummerplade, SRC-certifikatet dit kørekort til den.
Lyngby Radio hjælper alle, der kalder om assistance, certifikat, MMSI, kaldesignal fuldstændig underordnet. Deres opgave er at yde assistance, intet andet. Men kommer havnepolitiet på besøg, og du har en radio i båden og intet certifikat, falder der en bøde.
Men jeg har ikke lyst til, at vores maritime VHF-bånd, som er vores sikkerhedsline til land og hjælp, bliver invaderet af en hord af sejlere, som ikke gider tage certifikatet og derfor måske uvidende blokerer kanal 16 med chit-chat, den dag jeg har brug for assistance.
|
Helt enig.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

06-04-2012, 21:14
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: 8940
Indlæg: 80
|
|
Jeg har den VHF fra Biltema og bruger den som reserve og i flydedragten. Jeg vil ikke anbefale den som hoved radio, dertil er den for ringe. Du kan få flere modeller med en trådløs håndholdt enhed bla. Furuno RO 4800 og Navcom laver også een, men få en antenne der passer til den når du køber. Shipshop har lidt omkring antenner her: http://www.shipshop.dk/system/applic...articles_id=25
Held og lykke med købet.
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,269
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, RaymondPaync |
|