|
» Online brugere: 378 |
| 0 medlemmer og 378 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

13-05-2012, 12:56
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Det er dem du forvarmer når du starter din motor ( går ud fra at du skal forvarme ). Gløderør gør det at de antænder din forstøvet diesel når du starter din kolde motor. Jeg tjekkede dem da jeg havde mine dyser ude for renovering så kunne jeg nemlig se dem at de blev ildrøde på spidsen. Jeg havde en der ikke virkede og nu springer den i gang efter 30 sek forvarmning.
|
Jo jeg normalt springer mine mine også igang med det samme, havde dog problemer med den ene sidst på sæsonen, men der lå fejlen vist mest i dårlig forbindelse til batteri.. ved direkte forbindelse til batteri og starter med kun 1 m kabel gik den igang med det samme :-)
Nu har jeg skiftet kabler, nye batterisko osv, efeterspændt alle forbindelser, 2 af skoene ved start batterierne var så løse de lige kunne pilles af, så mandag bliver de prøvestartet, og så krydser jeg fingrene for at også den nye giver holder efter start..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

13-05-2012, 19:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
Jo jeg normalt springer mine mine også igang med det samme, havde dog problemer med den ene sidst på sæsonen, men der lå fejlen vist mest i dårlig forbindelse til batteri.. ved direkte forbindelse til batteri og starter med kun 1 m kabel gik den igang med det samme :-)
Nu har jeg skiftet kabler, nye batterisko osv, efeterspændt alle forbindelser, 2 af skoene ved start batterierne var så løse de lige kunne pilles af, så mandag bliver de prøvestartet, og så krydser jeg fingrene for at også den nye giver holder efter start..
|
Held og lykke. Jeg vil ud med min utætte pølletank og have lavet en ny.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

14-05-2012, 00:22
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Held og lykke. Jeg vil ud med min utætte pølletank og have lavet en ny.
|
speciel lavet? det hører jeg gerne om..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

14-05-2012, 23:35
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
så blev maskinerne startet op her til aften.. begge sprang igang som små missekatte..
dejligt.. dejligt..
udskiftningen af olietryksgiver gav pote, lampen er nu slukket..
der er dog stadig alarm..
ved at trække det ene stik på "watertemp. sender", må være vand temp giver, holdt den op..
altså må¨den anden fejl ligge her.. men er det så kontakten eller kan det "bare" være termostaterne ?
håber det er en termostat som ingenting koster, giveren er en pæn del dyrere...
men ved ikke lige hvordan man finder ud af det...
Derudover må der være et eller andet med den nye generator.. den trækker fint remmene rundt, men den går ikke op på 14 volt på viseren...
læste et sted at man godt kan risikere spolen ikke er magnetiseret og at for at få den igang kan sætte et kabel fra batteri + til generator +, men er ikke sikker..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

15-05-2012, 06:01
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
så blev maskinerne startet op her til aften.. begge sprang igang som små missekatte..
dejligt.. dejligt..
udskiftningen af olietryksgiver gav pote, lampen er nu slukket..
der er dog stadig alarm..
ved at trække det ene stik på "watertemp. sender", må være vand temp giver, holdt den op..
altså må¨den anden fejl ligge her.. men er det så kontakten eller kan det "bare" være termostaterne ?
håber det er en termostat som ingenting koster, giveren er en pæn del dyrere...
men ved ikke lige hvordan man finder ud af det...
Derudover må der være et eller andet med den nye generator.. den trækker fint remmene rundt, men den går ikke op på 14 volt på viseren...
læste et sted at man godt kan risikere spolen ikke er magnetiseret og at for at få den igang kan sætte et kabel fra batteri + til generator +, men er ikke sikker..
|
Herligt at de startede med det samme.
Hvis du har alarm på ved kold motor og kan fjerne alarmen ved at fjerne ledningen så er det temp sensoren der er i stykker. Der er sikkert kun 1 ledning på sensoren?Mener sensoren er st stykke bimetal der giver stel når en given temp er nået.
Generatoren: Instrumentet viser det noget overhovedet, lyser ladelampen? Generatoren skal have + gennem ladelampen for at magnetisere. Lade lampen skal være på 12v/4 w mener jeg for ellers skal den op på en masse omdrejninger for at slukke.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

15-05-2012, 08:29
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Herligt at de startede med det samme.
Hvis du har alarm på ved kold motor og kan fjerne alarmen ved at fjerne ledningen så er det temp sensoren der er i stykker. Der er sikkert kun 1 ledning på sensoren?Mener sensoren er st stykke bimetal der giver stel når en given temp er nået.
Generatoren: Instrumentet viser det noget overhovedet, lyser ladelampen? Generatoren skal have + gennem ladelampen for at magnetisere. Lade lampen skal være på 12v/4 w mener jeg for ellers skal den op på en masse omdrejninger for at slukke.
|
Der sidder en kontakt (se billede), der er godt nok ikke kun 1 ledning forbundet her, det er efter mit diagram, en " wasser temp. geber " (water temp. SNDR.), det er hvis jeg hiver det sorte kabel med den grønne stribe, at alarmen stopper..
Generator:
ladelampen lyser, og fortsætter med det, når motor er startet, så godt på den svenske side jeg linkede til, at den skal ha' + gennem ladelampen for at magnetisere, der står så også noget om at man kan få den igang ved at sætte en ledning imellem + på et af batterierne og D + på generatoren, da denne godt kan være afmagnitifiseret.. ??
Det var jo rimelig nemt at tilslutte ledningerne bag på den nye generator da alle kabler er mærkede og ligedes er de jo på generatoren, og har dobbeltchecket alle de forbindelser..
Kan man måle på ladelampen?
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

15-05-2012, 15:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
Der sidder en kontakt (se billede), der er godt nok ikke kun 1 ledning forbundet her, det er efter mit diagram, en " wasser temp. geber " (water temp. SNDR.), det er hvis jeg hiver det sorte kabel med den grønne stribe, at alarmen stopper..
Generator:
ladelampen lyser, og fortsætter med det, når motor er startet, så godt på den svenske side jeg linkede til, at den skal ha' + gennem ladelampen for at magnetisere, der står så også noget om at man kan få den igang ved at sætte en ledning imellem + på et af batterierne og D + på generatoren, da denne godt kan være afmagnitifiseret.. ??
Det var jo rimelig nemt at tilslutte ledningerne bag på den nye generator da alle kabler er mærkede og ligedes er de jo på generatoren, og har dobbeltchecket alle de forbindelser..
Kan man måle på ladelampen?
|
Generator: Har du kun kørt den motor med den nye generator i tomgang? Hvis du har det prøv at give den lidt gas og se om ladelampen går ud. Evt bytte ladelampen med den anden motor for at se om det virker.Ladelampen skal hvis jeg husker korrekt være på 4 w hvis den er større starter generatoren ikke med at lade før en nogle højre omdrejninger.
Alarm:
Ser ud til at det virker på samme måde som til dit olietryk.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

23-05-2012, 20:48
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Herligt at de startede med det samme.
Hvis du har alarm på ved kold motor og kan fjerne alarmen ved at fjerne ledningen så er det temp sensoren der er i stykker. Der er sikkert kun 1 ledning på sensoren?Mener sensoren er st stykke bimetal der giver stel når en given temp er nået.
Generatoren: Instrumentet viser det noget overhovedet, lyser ladelampen? Generatoren skal have + gennem ladelampen for at magnetisere. Lade lampen skal være på 12v/4 w mener jeg for ellers skal den op på en masse omdrejninger for at slukke.
|
så kom skuden i vandet..
endelig muligt at checke det hele under sejlads til pladsen..
som før, lyste lade lampen endnu efter start af motor, men ligeså snart den fik bare lidt gas slukkede den igen.. det må være et problem løst (tils videre)
lagde mærke til en ting.. mine batterimålere er de analoge typer (med viser) og der står de lige omkring 13, 13,2 v.. men på min GPS som også viser volt, vsiger den 13,78 v så det må vel siges at være ok..
med hensyn til alarmen, så viser min køletemp 60- 65 grader, så det må simpelthen være kontakten den er gal med... hmmm ned og skrue..
så skal jeg bare lige finde ud af hvor mange bar mit olietryk skal vise.. i tomgang står de fint omkring 2, ved sejlads siger den ene 3-3,5 bar, den anden 3,5 - 4 bar.. hvilket stiger i takt med at den får gas..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Sidst redigeret af Lindegaard; 24-05-2012 kl. 00:14.
|

24-05-2012, 06:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
så kom skuden i vandet..
endelig muligt at checke det hele under sejlads til pladsen..
som før, lyste lade lampen endnu efter start af motor, men ligeså snart den fik bare lidt gas slukkede den igen.. det må være et problem løst (tils videre)
lagde mærke til en ting.. mine batterimålere er de analoge typer (med viser) og der står de lige omkring 13, 13,2 v.. men på min GPS som også viser volt, vsiger den 13,78 v så det må vel siges at være ok..
med hensyn til alarmen, så viser min køletemp 60- 65 grader, så det må simpelthen være kontakten den er gal med... hmmm ned og skrue..
så skal jeg bare lige finde ud af hvor mange bar mit olietryk skal vise.. i tomgang står de fint omkring 2, ved sejlads siger den ene 3-3,5 bar, den anden 3,5 - 4 bar.. hvilket stiger i takt med at den får gas..
|
Så er du jo klar til pinse turen med kanon vejr.
Generatoren: Det ser ud til at det virker.
Analog voltmeter er vel ikke så nøjagtige. det bedste resultat får du vel ved at måle direkte på batterierne.det lyder normalt.
Alarmen: Ja det må være kontakten. Fik du byttet rundt? Er det kølevandsalarm? Nogle alarmer har flere funktioner såsom temp, tryk og har set nogle indlæg med lav olie i drev.
Ang. olietrykket kan du vel finde i din manual hvad den bør ligge inden for.
Held og lykke. Nyd det gode vejr.
Jeg vil ikke sejle de næste 4 uger da jeg skal/er på vej på arbejde. Pt sider jeg i Paris fordi Air France for engang skyld gik i strejke med deres ground crew så de ikke kunne få losset bagage da vi landede med det resultat jeg ikke nåede min flyver sydpå.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

14-05-2012, 23:44
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,269
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, RaymondPaync |
|