Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 151
0 medlemmer og 151 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-06-2012, 17:41
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Minus til G (ground)
Tænding til I (ignition)
Sensor til S (sender)

Jeg har testet det med den gamle sensor og hvor jeg trækker plus og minus direkte fra batteriet til instrumentet. Så har jeg sat en ny ledning på S på instrumentet og hen til sensoren der ligger frit. Ingen udslag. Så har jeg trukket kabel fra minus på batteriet til sensorens gevind. Max udslag på instrumentet.

PS: I øvrigt er det ligegyldigt om jeg har minus til G på instrumentet. Det har ingen effekt på noget. Kan ikke helt gennemskue om det kun er til ære for instrumentlyset.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-06-2012, 18:48
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Minus til G (ground)
Tænding til I (ignition)
Sensor til S (sender)

Jeg har testet det med den gamle sensor og hvor jeg trækker plus og minus direkte fra batteriet til instrumentet. Så har jeg sat en ny ledning på S på instrumentet og hen til sensoren der ligger frit. Ingen udslag. Så har jeg trukket kabel fra minus på batteriet til sensorens gevind. Max udslag på instrumentet.
Hvis du først har afmonteret ledningen fra sensoren, som er monteret på motoren, til instrumentet, og så derefter har monteret en ledning fra den løse sensor (som du har målt til 240 Ohm), og derefter monteret den løse sensor til stel, og instrumentet derefter giver max udslag med 12V på ignition, så må instrumentet være defekt.

Er du selv kommet frem til den samme konklusion ?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-06-2012, 19:03
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
PS: I øvrigt er det ligegyldigt om jeg har minus til G på instrumentet. Det har ingen effekt på noget. Kan ikke helt gennemskue om det kun er til ære for instrumentlyset.
Jeg tror at det kun er til instrument lyset.

Olietryks instrumentet er enten konstrueret som et voltmeter eller amperemeter.

Konstrueret som voltmeter er det monteret parallelt over sensoren og en indbygget modstand som går til 12 V.

Konstrueret som amperemeter er det monteret i serie mellem sensoren og de 12V.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-06-2012, 19:53
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Ja, jeg er kommet til sammen konklusion, selvom jeg dog ikke kan være sikker på det.

Jeg fandt et nyt instrument hos Thansen til 200,- og det har jeg forsøgt mig med. Umiddelbart vil jeg mene at det virker som det skal, og at det derfor var instrumentet der var defekt. Jeg har ikke haft motoren igang, så jeg kan ikke være helt sikker.

Det er af en anden type og hvis jeg forbinder det efter planen, virker det ikke. Men det skal også monteres på en anden type giver med 2 udgange. På Mercruiseren er der kun 1 udgang. Det nye instrument har en gul, en rød, en grøn og en sort ledning. Den røde skal til tændingen, den sorte skal egentlig til stel, den grønne skal til giveren og den gule til plus på batteriet. Hvis jeg gør det slår den max ud. Flytter jeg den sorte over til den grønne, så de begge går til giveren, virker det. Når jeg sætter tænding på kører nålen lige lidt op, og falder fint ned på 0 og der er lys i instrumentet.

Og hvad kan man så lære af det ...?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-06-2012, 20:58
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Og hvad kan man så lære af det ...?
Et andet instrument skal passe med tabellen:

PSI Ohm
0 227-257
20 142-162,5
40 91.7-113.6
80 9-49

Kan du ikke låne et andet mercruiser instrument som du ved virker ?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-06-2012, 21:13
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg prøver at starte motoren i morgen. Hvis det ser fornuftigt ud, kører jeg videre med det instrument indtil videre. Det er planen at jeg gør noget mere dramatisk ved instrumentbrættet næste vinter - herunder muligvis udskiftning af instrumenter. Jeg ville faktisk gerne have noget digitalt smartcraft, men synes faktisk ikke instrumenterne er til salg ret mange steder. Jeg kan ikke helt gennemskue Mercurys salgskanaler. Det er ikke Ebay i hvert fald.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #7  
Gammel 19-06-2012, 20:37
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Fik du prøvet T Hansen instrumentet med motoren i gang ?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-06-2012, 07:25
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Nej, det er ikke afprøvet endnu. Håber det bliver i dag.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #9  
Gammel 20-06-2012, 23:04
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Jeg prøver at starte motoren i morgen. Hvis det ser fornuftigt ud, kører jeg videre med det instrument indtil videre. Det er planen at jeg gør noget mere dramatisk ved instrumentbrættet næste vinter - herunder muligvis udskiftning af instrumenter. Jeg ville faktisk gerne have noget digitalt smartcraft, men synes faktisk ikke instrumenterne er til salg ret mange steder. Jeg kan ikke helt gennemskue Mercurys salgskanaler. Det er ikke Ebay i hvert fald.
Halløj--

Google is your friend

Der er ikke mange derude men de findes, det sværreste er at finde de originale.
Smartcraft kan du bruge hvis din motor er fra så vidt at jeg husker, 2004 og frem... undersøgte det med min der er fra 2001..

J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #10  
Gammel 21-06-2012, 18:16
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Hej Thomas

Jeg hører at du fik løst problemet, det var da godt der ikke var andet galt.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,149
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, AvianZili
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:20.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden