» Online brugere: 172 |
0 medlemmer og 172 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

03-10-2012, 22:48
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Kan du tappe olien af gennem bundproppen ?
Jeg skal suge de 12-13 liter op gennem oliepinden 
Og det går overhovedet ikke, hvis olien ikke er varmet op til de 70-80 grader først !
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

04-10-2012, 06:29
|
|
Jeg har en pumpe på motoren, fungerer som en luftpumpe til en cykel...
Bortset fra at den suger og ikke puster 
|

04-10-2012, 06:54
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Der er utallige holdninger og meninger til korrekt service af drivlinien i båden.
På min egen båd gør jeg bl.a følgende ved vinterkonservering:
- Ingen olie- eller filterskift på motoren. Det gøres om foråret.
- Drevolie aftappes og der kontrolleres for vand i olien. Er der ikke vand i drevolien, påfyldes det gamle olie igen. Som ofte har drevolien ikke sejlet meget, så det kan lyde som frås, at skifte det efter en sejlsæson på få timer.
- Motorens kølesystem drænes for vand og frostsikres med kølervæske.
- Korrosionsbeskyttelse udvendig på motoren.
- Batteri sættes til opladning
- Vand i motorrum fjernes.
- Fugtposer hænges op i kabinen
- Drevet køres i nederste position eller afmonteres
- Smøring af transomleje, styreaggregat mv.
- Indvendig motorbeskyttelse med konserveringsolie
Vi bliver nok aldrig enige om, hvad der er bedst for en bådmotor. Egne erfaringer med bl.a reparationer kan måske bruges som retningspil til at lave ændringer omkring service, drift og vedligeholdelse.
Lad mig tilføje, at min OMC motor endnu aldrig har været åbnet pga. et mekanisk nedbrud. Der er skiftet bundkar, generator, starter, benzinpumpe og selvfølgelig gængse servicedele som tændingsdele, et par relæer + lidt andre småting.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

04-10-2012, 09:02
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Jeg har lavet 4 indtil videre, inkl. min egen som også er "gemt" væk for vinteren.
To 4.3'ere, en 5.0 og min egen 8.2'er er vinterkonserveret - jeg mangler stadig 2 4.3'ere og en 3.0
Vinterkonservering for mig er følgende proces:
--> opstart af motor til drifttemperatur, evt. på "øreklapper" eller ved sejlads
--> ud med bundprop
--> aftapning af kølevand
--> tjekke drænhuller for pakninger evt. rustflager
--> opstart af motor og gennemkørsel af kølevæske
--> evt. aftapning af lidt af den gennemkørte kølervæske for at tjekke frysepunkt
--> aftap/tjek af drevolien
Færdig 
Hermed to pics fra sidste weekend hvor vinterkonserveringen startede - Båden på billedet er en 1998 SeaRay 190 Overnighter Signature med en 4.3'er.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

04-10-2012, 13:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Opstart på land med øreklapper/haveslange KAN udløse defekt impeller specielt på de motorer, hvor der er remtrukket søvandspumpe - jeg har set og hørt om det flere gange.
Årsagen er, at der i enkelte tilfælde ikke er nok tryk på vandet, og derfor "brænder" impelleren af. Andre gange er haveslangens længde 3 gange så lang som ventelisten til den lokale swingerklub, og derfor er vandmængden reduceret....
Derfor vær opmærksom på, at der kommer kølevand ud i bunden af transomen, når motoren er startet på land.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

04-10-2012, 16:58
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Opstart på land med øreklapper/haveslange KAN udløse defekt impeller specielt på de motorer, hvor der er remtrukket søvandspumpe - jeg har set og hørt om det flere gange.
Årsagen er, at der i enkelte tilfælde ikke er nok tryk på vandet, og derfor "brænder" impelleren af. Andre gange er haveslangens længde 3 gange så lang som ventelisten til den lokale swingerklub, og derfor er vandmængden reduceret....
Derfor vær opmærksom på, at der kommer kølevand ud i bunden af transomen, når motoren er startet på land.
|
Det er heller ikke nok, at man kan se der kommer vand ud ved transomen. På min er der vandindtag i bunden af båden OG i drevet. Dvs. 2 indtag. Det vand der kommer ud ved transomen kan stamme fra drevindtaget udelukkende, og ingenting fra vandindtaget i bunden. Der skal omdrejning på for at søvandsindtaget fungerer ordentligt når den står på land. Ca. 1300-1500 på min.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

04-10-2012, 17:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Det er heller ikke nok, at man kan se der kommer vand ud ved transomen. På min er der vandindtag i bunden af båden OG i drevet. Dvs. 2 indtag. Det vand der kommer ud ved transomen kan stamme fra drevindtaget udelukkende, og ingenting fra vandindtaget i bunden. Der skal omdrejning på for at søvandsindtaget fungerer ordentligt når den står på land. Ca. 1300-1500 på min.
|
Ja, det er korrekt - det fik jeg ikke tilføjet, når båden har vandindtag igennem skroget.
Det beklager jeg.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,175
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, JamesClozy |
|