Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 254
0 medlemmer og 254 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-03-2013, 12:34
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Ja det tænkte jeg også , men de bruger jo samtidigt ordlyden kraftig belastning og det er vel ordlyden til et startbatteri ? Og dem man kan finde på nettet der har haft købt dem før, har vist alle brugt dem til startbatteri med succes

Er lidt i tvivl om de prøver at sælge det som et combo batteri og er derfor endnu mere i tvivl om jeg skal bruge det til det ene eller det andet, skal jo have et af hvert, så indtil nu er der jo ingen skade sket :-)
Mht til startbatteri så kommer det vel også an om det er en 12 cyl dieselmotor med dårlig kompression eller en 5 hk let startende. Jeg bruger samme batterier agm lignede forseglede batterier og det virker godt.Bruger et på 100 amp til start ( VP TAMD40B 165 hk ) og 2 til forbrug som er koblet sammen så der er 200 amp til rådighed. Der er beregnet til hård belastning og langvarig afladning. Tror du kan bruge dem. Min erfaring er at du kan købe rigtig gode batterier, men bruger en billig lader der ikke vedligeholder batterierne så er det lige meget.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 25-03-2013, 12:46
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Mht til startbatteri så kommer det vel også an om det er en 12 cyl dieselmotor med dårlig kompression eller en 5 hk let startende. Jeg bruger samme batterier agm lignede forseglede batterier og det virker godt.Bruger et på 100 amp til start ( VP TAMD40B 165 hk ) og 2 til forbrug som er koblet sammen så der er 200 amp til rådighed. Der er beregnet til hård belastning og langvarig afladning. Tror du kan bruge dem. Min erfaring er at du kan købe rigtig gode batterier, men bruger en billig lader der ikke vedligeholder batterierne så er det lige meget.

Købte lige båden her sidst på efteråret og der sidder en Volvo md5a i, så vi snakker vist 1 cyl og 7 - 8 hk . aner ikke hvad der som minimum skal til at starte sådan en fætter.

der var to batterier i båden 1 til start og 1 til forbrug. Forbrugsbatteriet var et 60 amp exide nautilus og startbatteriet et 75 ah marine batteri fra scanbrit.

har for den sags skyld ingen problemer med at købe 2 af de her fra Aldi, da prisen jo ikke er dyrere en et billigt bilbatteri fra HN og så bruge dem til begge dele, men hvis det specifikt er bedst til kun det ene vil det måske være dumt ?

Ellers så drøner jeg nok op imorgen og snolder 1 til, hvis der er flere tilbage
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-03-2013, 13:48
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Købte lige båden her sidst på efteråret og der sidder en Volvo md5a i, så vi snakker vist 1 cyl og 7 - 8 hk . aner ikke hvad der som minimum skal til at starte sådan en fætter.

der var to batterier i båden 1 til start og 1 til forbrug. Forbrugsbatteriet var et 60 amp exide nautilus og startbatteriet et 75 ah marine batteri fra scanbrit.

har for den sags skyld ingen problemer med at købe 2 af de her fra Aldi, da prisen jo ikke er dyrere en et billigt bilbatteri fra HN og så bruge dem til begge dele, men hvis det specifikt er bedst til kun det ene vil det måske være dumt ?

Ellers så drøner jeg nok op imorgen og snolder 1 til, hvis der er flere tilbage
I dit tilfælde vil jeg også gøre det. Måske 2 til forbrug efter hvor meget du skal bruge køleskab,varmer kortplotter osv. Nu ved jeg ikke hvordan de er koblet op, men jeg vil sætte et skillerelæ ind så når du sejler vil dit start batteri blive ladet op først derefter dit forbrugsbatteri. Jeg gik fra omskifter så skulle jeg ikke tænke på hvilket batteribank der skulle lades speciel hvis man har to forskellige størrelser batteri og fabrikat.
Jeg bruger dette skillerelæ og er sat op efter diagrammet: http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-03-2013, 14:34
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
I dit tilfælde vil jeg også gøre det. Måske 2 til forbrug efter hvor meget du skal bruge køleskab,varmer kortplotter osv. Nu ved jeg ikke hvordan de er koblet op, men jeg vil sætte et skillerelæ ind så når du sejler vil dit start batteri blive ladet op først derefter dit forbrugsbatteri. Jeg gik fra omskifter så skulle jeg ikke tænke på hvilket batteribank der skulle lades speciel hvis man har to forskellige størrelser batteri og fabrikat.
Jeg bruger dette skillerelæ og er sat op efter diagrammet: http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
Hej

Tak for link :-)

Båden står i original stand hvad strøm angår (sunwind 26 fra 1980) så der er 2 håndtag ved motoren, 1 for at tænde for startbatteri og 1 for at tænde for forbrug, så har købt 2 små elektroniske billige ladere fra lidl for at kunne komme igang her til sommer, men skal da absolut have bygget noget op på sigt der er mere smart. Regner med at skulle finde noget der svare til 1 gruppe med startbatteri og op til 2 ekstra grupper til forbrug, da det giver mulighed for at flytte gamle batterier over i den ene forbrugsgruppe, så alt ikke skal skiftes hvergang. har dog været lidt i tvivl om hvordan det skulle grejes, men dit link ser jo meget smart ud.Derudover regner jeg med at gå over til udenbordsmotor når motoren står af, for at holde udgifterne nede på sigt

Har godt nok en udgave af el om bord, men den er fra 98 og efter at have læst lidt i den har jeg fornemmelsen af at mange af de ting man kan købe idag ikke var der den gang. Har så ikke fået set om de nye udgaver er mere opdaterede
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-03-2013, 15:21
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Hej

Tak for link :-)

Båden står i original stand hvad strøm angår (sunwind 26 fra 1980) så der er 2 håndtag ved motoren, 1 for at tænde for startbatteri og 1 for at tænde for forbrug, så har købt 2 små elektroniske billige ladere fra lidl for at kunne komme igang her til sommer, men skal da absolut have bygget noget op på sigt der er mere smart. Regner med at skulle finde noget der svare til 1 gruppe med startbatteri og op til 2 ekstra grupper til forbrug, da det giver mulighed for at flytte gamle batterier over i den ene forbrugsgruppe, så alt ikke skal skiftes hvergang. har dog været lidt i tvivl om hvordan det skulle grejes, men dit link ser jo meget smart ud.Derudover regner jeg med at gå over til udenbordsmotor når motoren står af, for at holde udgifterne nede på sigt

Har godt nok en udgave af el om bord, men den er fra 98 og efter at have læst lidt i den har jeg fornemmelsen af at mange af de ting man kan købe idag ikke var der den gang. Har så ikke fået set om de nye udgaver er mere opdaterede
Der findes flere skillerelæer på marked og opkobling er vist den samme, men Tystor er i den dyre ende, men jeg ved det virker. bruger selv 2 af samme slags og har topladning på batterierne,da den interne modstand er meget lav.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 22-03-2016, 11:40
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Status

Sidder lige og kigger på mine gamle trāde, så vil da lige sige at jeg købte 1 stk til forbrug og at det stadig kan lades helt op uden problemer, så mit eneste problem er at jeg ikke købte 2 med det samme så jeg ikke skal spekulere på om der er strøm nok til selvstyrer mm :-)
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:08.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden