» Online brugere: 273 |
0 medlemmer og 273 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

03-10-2013, 22:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Spørger måske dumt, men hvad er forskellen på trimplan og smarttabs?
|
smarttabs ligner alm trimplan, men er så vidt jeg ved, med en kraftig fjeder (fås i flere tryktrin). ideen med smarttabs er at få båden hurtigere ud af vandet. smarttabs er trykket ned af fjederen når båden ligger stille eller sejler tomgang. når der gives gas hjælper smarttabs med at løfte bagenden af båden, og den planer hurtigere. når båden er over en vis fart presser vandet trimtabsene ud i neutral og de kan ikke styres enkeltvis som trimplan der for det meste er hydraulisk.
er problemet at båden smider sig på siden tror jeg ikke trimtabs hjælper da de jo trykker lige hårdt.
jeg kunne i teorien godt undvære den ene af mine trimplan, da jeg faktisk kun bruger den i styrbord side, som båden vil lægge sig på.
trimplan kan trimmes (justeres ) under sejlads
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-10-2013, 22:08
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
smarttabs ligner alm trimplan, men er så vidt jeg ved, med en kraftig fjeder (fås i flere tryktrin). ideen med smarttabs er at få båden hurtigere ud af vandet. smarttabs er trykket ned af fjederen når båden ligger stille eller sejler tomgang. når der gives gas hjælper smarttabs med at løfte bagenden af båden, og den planer hurtigere. når båden er over en vis fart presser vandet trimtabsene ud i neutral og de kan ikke styres enkeltvis som trimplan der for det meste er hydraulisk.
er problemet at båden smider sig på siden tror jeg ikke trimtabs hjælper da de jo trykker lige hårdt.
jeg kunne i teorien godt undvære den ene af mine trimplan, da jeg faktisk kun bruger den i styrbord side, som båden vil lægge sig på.
trimplan kan trimmes (justeres ) under sejlads
|
Ok, vil dog sige at hvis man Googler smarttabs er alle billederne umiddelbart de samme typer som hvis man Googler trimtabs 
|

03-10-2013, 22:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
læg lige mærke til hvordan ordene staves
her ses trimplan med hydraulik
og smarttaps
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

04-10-2013, 00:43
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Det er sjovt, at Finmar'en læner sig til styrbord. Jeg ved ikke, om det er meget forskelligt, hvilken vej propellen roterer, men, Fletcher'en læner sig til bagbord ved jævn til fuld gas - og det er lidt irriterende, hvis der samtidigt er passagervægt. Af en eller anden grund vil alle passagerer gerne sidde i bagbordside, så de kan konversere med kaptajnen.
|

04-10-2013, 07:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Min båd har også lidt problemer med at den hælder til den ene side under højere fart omkring 3000 omdr.min +
Et andet "problem" er at båden er meget levende ved lav fart dog undtaget, hvis motoren sejtrækker, så er den meget retningsstabil. Problemet med at båden er levende er typisk ved havnefart 2 - 3 knob.
Jeg har monteret en Stingray XXLarge hydrofoil og regner med, at båden måske - med det design som hydrofoil´en har - kan blive lidt mere retningsstabil ved lav fart. Der er ikke konstateret slør i transomen, som f.eks. mange MerCruiser BRAVO´er døjer med. Jeg har overvejet at montere trimflaps, men vil prøve hydrofoil´en først selvom virkningen på de to systemer bør være forskellig.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

04-10-2013, 11:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Fletcher14
Det er sjovt, at Finmar'en læner sig til styrbord. Jeg ved ikke, om det er meget forskelligt, hvilken vej propellen roterer, men, Fletcher'en læner sig til bagbord ved jævn til fuld gas - og det er lidt irriterende, hvis der samtidigt er passagervægt. Af en eller anden grund vil alle passagerer gerne sidde i bagbordside, så de kan konversere med kaptajnen.
|
Min propel drejer mod uret set bagfra  din er nok modsat
hvorfor min er sådan ved jeg ikke, men jeg har købt motor og drev fra ny i 2005.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,478
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, reneyj8 |
|