» Online brugere: 250 |
0 medlemmer og 250 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

11-10-2013, 21:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Helt sikkert stål.
Jeg købte 2x alu til vores højre og venstre drejet da jeg mente den ville trække det lettere.
Ganske rigtigt.
Men!
Ved havnemanøvre og acc er det ikke til at sammenligne.
Stål svinger båden rundt i tomgang hvor alu skulle have omdrejninger på.
Stor mærkbar omdrejningsforskel.
Jeg har 15P 3 bladet mirage. Den er du velkommen til at prøve.
Min mening til den str båd: STÅL!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

12-10-2013, 13:38
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Helt sikkert stål.
Jeg købte 2x alu til vores højre og venstre drejet da jeg mente den ville trække det lettere.
Ganske rigtigt.
Men!
Ved havnemanøvre og acc er det ikke til at sammenligne.
Stål svinger båden rundt i tomgang hvor alu skulle have omdrejninger på.
Stor mærkbar omdrejningsforskel.
Jeg har 15P 3 bladet mirage. Den er du velkommen til at prøve.
Min mening til den str båd: STÅL!
|
Helt enig med Nico.
Jeg ville altid gå efter stål.
Stålpropeller reagere bare bedre og har bedre greb i vandet ved næsten alle hastigheder.
Alle de både jeg har testet med stål vs alu har haft ikke kun mærkbare, men også målbare, forbedrede egenskaber.
Til din crusier ville jeg klart gå efter en 4 bladet i stål - Lav planingshastighed, super greb og super acceleration.
Til min egen cruiser bruger jeg både en Revo 4, Bravo og en Mirage - båden sejler meget forskelligt. Jeg syntes den sejler bedst med Bravo'en, planer hurtigst og ved laveste omdrejniger (2450) men den sejler hurtigst med Miragen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

12-10-2013, 14:13
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Jeg ville også gå efter stål - en 15" Revolution 4 kunne være et godt bud, jeg er sikker på du vil blive positivt overrasket
Jeg har en du kan låne hvis du har lyst.
Send mig en PM hvis det bliver aktuelt.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

12-10-2013, 21:05
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Jeg ville også gå efter stål - en 15" Revolution 4 kunne være et godt bud, jeg er sikker på du vil blive positivt overrasket
Jeg har en du kan låne hvis du har lyst.
Send mig en PM hvis det bliver aktuelt.
|
Revolution 4 fåes enten i 15 eller 17" stigning, det samme gælder HR Titan 4 fra Solas (dog kun 14 1/2" dia.).
Michigan er de eneste jeg kunne finde med 16" stigning, nemlig deres Apollo XHS.
Er lidt nervøs for at 15" er lige lidt nok og 17" er for meget.
Hvilken pitch er din Revolution?
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290
Facts do not cease to exist because they are ignored.......
|

14-10-2013, 09:42
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
|
|
Jeg er glad for min Apollo (18" 4blade kan ikke huske om den har nogle bogstaver til ),båden sejlede da hurtiger med Mirage men var ikke til at lægge til med.

__________________
Hilsen Kim 
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe 
Yamaha v8 drev
|

20-12-2013, 20:50
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by kjaerlarsen
Revolution 4 fåes enten i 15 eller 17" stigning, det samme gælder HR Titan 4 fra Solas (dog kun 14 1/2" dia.).
Michigan er de eneste jeg kunne finde med 16" stigning, nemlig deres Apollo XHS.
Er lidt nervøs for at 15" er lige lidt nok og 17" er for meget.
Hvilken pitch er din Revolution?
|
Min er en 14 5/8" x 15".
En 15" burde passe perfekt, da Rev4 er en væsentligt mere aggresiv prop end din Votex, det kompenserer for forskellen i pitch.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

21-12-2013, 15:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Er der generelt forskel på kvaliteten af disse indbyggede skrid-beskyttelses-koblinger i henholdsvis alu- og stålpropeller? Jeg har en udenbords Yamaha AET 85, der alene ved accelleration - og skarpe sving - har revet skrid-beskyttelses-koblingerne over i to tilfælde på alupropeller. I skarpe sving kogte akselen simpelthen inden i skruen - indtil jeg opdagede, hvad der foregik.
|

22-12-2013, 20:23
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Min er en 14 5/8" x 15".
En 15" burde passe perfekt, da Rev4 er en væsentligt mere aggresiv prop end din Votex, det kompenserer for forskellen i pitch.
|
Jeg tænker på om den er for agressiv. Har primært brug for mere greb ved havnemanøvrer, specielt når jeg skifter til bakgear, der tager det laaaang tid før der sker noget. Meget muligt at jeg gerne vil prøve din rev4.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290
Facts do not cease to exist because they are ignored.......
|

23-12-2013, 09:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by kjaerlarsen
Jeg tænker på om den er for agressiv. Har primært brug for mere greb ved havnemanøvrer, specielt når jeg skifter til bakgear, der tager det laaaang tid før der sker noget. Meget muligt at jeg gerne vil prøve din rev4.
|
Den er ikke for agressiv til din båd, det er ikke sådan du må opfatte agressiv. Faktisk er propellen oprindelig udviklet til både med indenbordsmotor meget lig din
Det vil overraske mig meget hvis du ikke vil opleve forbedring på stort set alle parametre.
Du siger bare til når det bliver aktuelt.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,750
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, RonaldRix |
|