|
Se afstemningsresultat: Har du haft driftproblemer i år - 2013?
|
Nej ingen problemer overhovedet
|
  
|
30 |
62.50% |
Ja lidt småproblemer, der ikke havde med drivlinien eller styring at gøre
|
  
|
11 |
22.92% |
Problemer der betød driftstop på vandet - men løst uden bugsering i havn
|
  
|
6 |
12.50% |
Driftstop der betød at jeg måtte bugseres i havn
|
  
|
1 |
2.08% |
 |

27-10-2013, 21:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Enig. Jeg begik helt klart den fejl, at sidde med en utilstrækkelig vejrmelding. Hvis jeg havde kigget på FCOO, så havde vejrsituationen over Sundet været mig bekendt. Det gjorde jeg desværre ikke. Der var nemlig vindstille i Københavns Havn. En kritisk fejl. Det var derfor egentlig kun en afvejning af, om den ellers skulle henligge i Københavns Havn - eller jeg skulle sejle gennem den kulsorte nat. Det var endda i sig selv lige på vippen.
Jeg blev så først klar over graden af uvejret over Sundet da jeg var over halvvejs. Da jeg så kunne fornemme det urolige hav i den sydlige ende af Kongedybet, undrede jeg mig noget over vejret - og overvejede, om jeg havde overset noget, og, om jeg skulle vende om. Jeg var dog halvvejs - og det ville også være rart, at komme hjem. Cirka 15 min til havn ved normal jævn fart.
Nordre Røse fyr lyste så klart i horisonten, så med en klar plan med kurs mod fyret og så afstik til Kastrup Havn, så vægtede det alligevel mod gennemførsel. Jeg var meget tryg ved Fletcher'en og kunne jo altid vende om - og få medvind tilbage. Tænkte jeg! Her begik jeg nemlig den fejl, at manglende månelys gør bøjer og fiskenet usynlige. Man forventer nemlig ikke den slags på Sundet - på samme måde som i Køge Bugt eller i fjorde. Men, de er der faktisk i nogle zoner - og er ringe afmærket. Da de første fløj forbi, meget tæt på, så stod det klart, at jeg ikke kunne vende om med risiko for, at ramme dem igen og få net i skruen. Så, nu var det altså bare fuld gas, så eventuelt net eller line kunne blive skåret over.
Projektøren kom nu på - og i det fjerne kunne ses blå blink. Båden hoppede jo, så de blå blink lyste op i takt med bølgegangen. Det var betryggende, hvis det var en slags patruljebåd eller forsvarsøvelse længere fremme. Jeg undrede mig over det, mens båden fløj fra bølge til bølge med store brag. Pludselig stod det klart, at det var søafmærkningen til Amager Strands pynt. De sorte bøjer reflekterer altså blåt om natten. Dermed havde de føromtalte fiskenet forstyrret kursen og jeg måtte nu desværre søge ud mod Sundet igen - og op mod vind og bølger. På denne sidste del af strækningen, cirka 7 min tilbage, var det værst, men heldigvis vidste jeg, at det nu var næsten helt slut med bøjer. Det ville være meget usandsynligt, at møde flere, så strækningen blev gennemført sammenbidt, med projektør og fokuseret på kurs mod Kastrup og det tydelige nybyggede akvarium. Jeg tænkte, at nogle eventuelt kunne se mit kraftige lys, hvis nu jeg pludselig forsvandt ud af syne.
Det sikreste havde været, at blive i Københavns Havn, og, i modsat fald, at vende om da det stod klart med vejret. Det kan slet ikke anbefales, at risikere sådan et uvejr - og de ovennævnte ukendte faktorer. Navnlig ikke, hvis man er alene, som jeg var. Jeg kan i hvert fald takke Fletcher'en og dens Yamaha-motor for, at være så driftsstabil og mig selv for, at være handlestærk i en så presset situation. Panik eller tekniske problemer havde været absolut kritisk.
Omvendt, så er det også erfaringer som disse, der gør en god sømand. Det er her, man lærer, sættes på prøve, og erfarer, hvad man kan klare - og evt ikke kan klare.
Sidst redigeret af Fletcher14; 27-10-2013 kl. 22:44.
|

27-10-2013, 22:10
|
|
Tænker bare 3m bølger i en 14fods båd ,i vores stue er der 2,5meter til loftet og bølger der 0,5 meter højre det er vildt.
|

28-10-2013, 13:03
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Sidste tur på vej hen til servicekajen for at få skuden hevet op, begynder servostyringen at hakke/hoppe i det? Nogen der har prøvet det før?
Oprette lige en seperat tråd til evt. erfaringer og hjælp...
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

28-10-2013, 14:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Ud af næsten 100 sejlture, er det også kun 2 gange, at bølgerne har været flere gange højere end båden. De største bølger, jeg nogensinde har ligget i med Fletcher'en, var i Køge Bugt. Jeg har aldrig set noget lignende. De har været højere end en almindelig stue. 3-4 m fra bølgedal til bølgetop - og kun lige plads til båden mellem bølgerne. Det vil sige en ret stor stigning. Vi kunne intet se og måtte ligge pænt mellem bølgerne til vi var kommet et godt stykke. Jeg turde faktisk ikke engang vende om - da der ind i mellem forekom voldsom styrtsø bagved. Ingen tvivl om, at det kunne overfylde båden med vand - eller kæntre båden. Et bruse-vandfald uden lige. Dets røst kunne sommetider høres. Jeg skelede blot - og fokuserede fremad. Ingen grund til forøgelse af eventuel angst. Jeg havde to passagerer med og skulle forekomme rolig.
Om end det er fascinerende, at være konfronteret med naturens krafter og livets skrøbelighed, så er det også lærerigt. Udover de 2 gange, har der været 1 tur med gennemsejling af 1 super-bølge, der var højere end båden - og med dobbelt stigning. Det vil sige, en mur af vand, der var meget brutal. Vi sejlede direkte i gennem bølgen - og mistede desværre kamera mm - og blev meget både. Motoren kørte dog fint. Der var egentlig 1 lidt mindre super bølge efter den, men, den valgte vi, at und-dreje ved at ligge mellem de to bølger til vi kunne kravle over et svagere sted. Der er jo også stor forskel på havsejlads - og fjord-/kanalsejlads, som langt de fleste nøjes med. Der vil uundgåeligt være nogle erfaringer, der skal gøres. 
Sidst redigeret af Fletcher14; 28-10-2013 kl. 14:32.
|

29-10-2013, 10:00
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
|
|

2013 er det år jeg har sejlet minst ,ikke at vi ikke har brugt båden,men mest som "sommehus" i karrebæksminde og som base for mange ture i vores nye gummibåd.
I lørdags var det slut for i år,pyha for et vaske arbejde.

__________________
Hilsen Kim 
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe 
Yamaha v8 drev
|

30-10-2013, 12:25
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
2013 har suverænt være mit bedste sejleår.
Ikke kun pga vejret, men også fordi der ikke har været tekniske problemer.
Har ikke gjort timerne op. Det er nok ikke så mange som jeg tror. De fleste ture går trods alt stadig bare ud til Kattinge Vig og så ligger jeg stille der. Har endnu ikke været længere væk end Rørvig.
Fik endda købt og afprøvet en tube med min søn og en af hans kammerater.
Næste sæson skal der mere gang i fiskeriet.
Men noget af det bedste er den fantastiske hjælp jeg har fået fra andre. Specielt fra Lars T og omegn :-)
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

03-11-2013, 12:59
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: Jylland
Indlæg: 81
|
|
Toplækker sommer - og som altid - ingen problemer. Den VW marine spinder bare derudaf!
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,739
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Harryopids |
|