Du har helt ret - Kan ikke helt beslutte mig hvad jeg gør endnu.
Der går hurtigt mange timer med det ene og andet og hvor tit skal jeg bruge det værktøj igen ( forhåbenlig ikke særlig tit ).
Men skridt et bliver at skille det ad for at tjekke evt. skader op.
Min plan 2 er at købe et brugt underhus i USA og få sendt over. Så sætte det jeg har i stand ved siden af det andet Fandt desuden også en leverandør der ville tage mit i bytte og så sende et nyt renoveret her over ( atlså ombytter ). For en fin sum. Det blev lige knap 5K incl fragt. + Told. Så 6.000kr
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
Husk at få den rigtige omløbsretning, da det bestemmes i underhuset.
Som ofte er der tillæg på modsat rotation også kaldet Counter Clockwise Rotation på engelsk.
Du vil nok opdage, at nye drev i den prisklasse du søger kan støje en del i begyndelsen. Det skyldes, at gearhjulene skal "slides til". Resultatet er som ofte en del spåner på magneten i bundproppen. Efter et par olieskift er problemet løst. Min erfaring siger mig, at en GL5 mineralsk gearolie er velegnet til dine drev
Husk i samme omgang at skifte gearkabel, hvis ikke det er af nyere dato. Et trægt gearkabel kan ødelægge gearskifte funktionen.
Det er et CR jeg skal have. - Så passer propsne nemlig stadigvæk.
Skiftede gearkabler på begge sider v. sidste års søsætning
Fejlen lå desværre i "Fejl40" gruppen, da "tappen" som bestemmer justeringen har siddet 1 tand forkert og har gjort at gear har gået 70% i indgreb, det har naturligvis været alt for hårdt ved den når vi planede og acc.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Interessant video med ham, der trækker det indvendige af drevet ud. Jeg vil i den forbindelse spørge, om mindre revner i det omgivende og udvendige aluminium op mod propellen er et sikkerhedsmæssigt problem? Der lækkes ikke gearolie - og aftapning af gearolie ser rent og pænt ud. Det er vel formentlig en skade fra noget, der har ramt drevet via propellen i gamle dage.
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
Nej, det er helt sikkert værd at overveje, forskellen i kr. ender jo nok med at være minimal.
Mht. olie ville jeg personligt følge fabrikantens anvisninger og bruge en MERCURY High Performance Olie.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Mht. olie ville jeg personligt følge fabrikantens anvisninger og bruge en MERCURY High Performance Olie.
Husk, at en original Mercury High Performance drevolie er en "slaveolie" med SAE90 viskositet - benyttet i gamle køretøjer tilbage i i 50´erne.
Selvom der bruges en "original" Mercury drevolie, er der på ingen måder garanti for, at drevet har længere levetid kontra brugen af en opgraderet marine drevolie.
Ser vi på de olier som Volvo Penta anbefaler til alle deres drivlinjer, så er der stor forskel på disse kontra dem Mercury anbefaler - og dette er i VP favør !
Eksemplet med motorolie til GM benzinmotorer mariniseret af Mercruiser eller Volvo Penta er et skoleeksempel på, hvilken oliekvalitet der er bedst !
Volvo Penta stiller simpelthen stærkere krav til bl.a motorolie end Mercruiser gør, når der er tale om benzinmotorer......
Fletcher-Mic: Hvis revnerne er gennemgående ville jeg nok få trykprøvet din gearkasse i en fart. Er de ikke det, ville jeg få blæst gearkassen ren for maling og lakeret den op igen med 2 komp maling.
Mht. Olie: Et alpha Drev har 3 funktioner: Frem - Neutral - Bak, Samt et max rpm på ca. 4000-5000rpm. Det ikke et drev i mine øjne der er presset på nogle måder eller højt ydene, men nærmere et drev som har en driftsfunktion. Uanset hvad der står på bøtten tror jeg ikke på det forlænger drevets levetid så længe "wiskositeten" er korrekt. Olie skift hvert år tror jeg på er en rigtig god ide. Men om det er gearkasseolie fra Biltema til 89kr literen eller EXTREME-XTRA-NICE-BUILD-IN-FRANCE olie til 600kr literen, tror jeg ingen forksel gør på drevets levetid.
Misforstå mig ikke - dette er ikke en holdning til alle gearkasser, men på en driftsgearkasse som alpha er.
Snakker vi f.eks: Mercury Racing - m.fl - forstår jeg udemærkert hvorfor man vælger en super god olie. Et presset gearsystem der har rigtig mange rpm på nakken. Eller f.eks. DSG ( Bil gearkasse ) hvor der skal skiftes mellem rigtig mange gear rigtig ofte.
Blot mit holdning
PS: Iøvrigt ret sjovt at tage med i sine tanker, men ret mig hvis det forkert, er det ikke Volvo der i mange af sine tidligere maskiner havde 10w40 som forskrift for både maskine og drev olie?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Sidst redigeret af nicolajjetrider; 08-01-2014 kl. 08:23.