| 
	
		
			
				| » Online brugere: 380 |  
| 0 medlemmer og 380 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				09-12-2013, 13:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| Smart ! Det har jeg faktisk alt grejet til    
Thanks !
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				06-01-2014, 12:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere  
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				06-01-2014, 15:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nicolajjetrider  Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere   |  Husk at få den rigtige omløbsretning, da det bestemmes i underhuset. 
 
Som ofte er der tillæg på modsat rotation også kaldet Counter Clockwise Rotation på engelsk.
 
Du vil nok opdage, at nye drev i den prisklasse du søger kan støje en del i begyndelsen. Det skyldes, at gearhjulene skal "slides til". Resultatet er som ofte en del spåner på magneten i bundproppen. Efter et par olieskift er problemet løst. Min erfaring siger mig, at en GL5 mineralsk gearolie er velegnet til dine drev
 
Husk i samme omgang at skifte gearkabel, hvis ikke det er af nyere dato. Et trægt gearkabel kan ødelægge gearskifte funktionen.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				06-01-2014, 15:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		tak for info    
Det er et CR jeg skal have.    - Så passer propsne nemlig stadigvæk. 
 
Skiftede gearkabler på begge sider v. sidste års søsætning    
Fejlen lå desværre i "Fejl40" gruppen, da "tappen" som bestemmer justeringen har siddet 1 tand forkert og har gjort at gear har gået 70% i indgreb, det har naturligvis været alt for hårdt ved den når vi planede og acc.
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				07-01-2014, 20:15
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2009 Bopæl: København 
						Indlæg: 624
					      |  |  
	
	| 
                  
		Interessant video med ham, der trækker det indvendige af drevet ud. Jeg vil i den forbindelse spørge, om mindre revner i det omgivende og udvendige aluminium op mod propellen er et sikkerhedsmæssigt problem? Der lækkes ikke gearolie - og aftapning af gearolie ser rent og pænt ud. Det er vel formentlig en skade fra noget, der har ramt drevet via propellen i gamle dage. |  
	
	| 
			
			 
			
				07-01-2014, 20:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Fletcher14  Interessant video med ham, der trækker det indvendige af drevet ud. Jeg vil i den forbindelse spørge, om mindre revner i det omgivende og udvendige aluminium op mod propellen er et sikkerhedsmæssigt problem? Der lækkes ikke gearolie - og aftapning af gearolie ser rent og pænt ud. Det er vel formentlig en skade fra noget, der har ramt drevet via propellen i gamle dage. |  Har du billeder af det?
 
Opret evt. en tråd med emnet, det giver helt sikkert flere besvarelser.
				__________________/Martin
 
 En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
 
 _______________________________________
 Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
 
 Once you go black - you'll never go back !!
 _______________________________________
 
				 Sidst redigeret af MartinN; 07-01-2014 kl. 21:00.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-01-2014, 20:59
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nicolajjetrider  Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere   |  Nej, det er helt sikkert værd at overveje, forskellen i kr. ender jo nok med at være minimal.
 
Mht. olie ville jeg personligt følge fabrikantens anvisninger og bruge en MERCURY High Performance Olie.
				__________________/Martin
 
 En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
 
 _______________________________________
 Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
 
 Once you go black - you'll never go back !!
 _______________________________________
 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-01-2014, 23:29
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by MartinN  Mht. olie ville jeg personligt følge fabrikantens anvisninger og bruge en MERCURY High Performance Olie. |  
Husk, at en original Mercury High Performance drevolie er en "slaveolie" med SAE90 viskositet - benyttet i gamle køretøjer tilbage i i 50´erne.
 
Selvom der bruges en "original" Mercury drevolie, er der på ingen måder garanti for, at drevet har længere levetid kontra brugen af en opgraderet marine drevolie.
 
Ser vi på de olier som Volvo Penta anbefaler til alle deres drivlinjer, så er der stor forskel på disse kontra dem Mercury anbefaler - og dette er i VP favør ! 
Eksemplet med motorolie til GM benzinmotorer mariniseret af Mercruiser eller Volvo Penta er et skoleeksempel på, hvilken oliekvalitet der er bedst ! 
Volvo Penta stiller simpelthen stærkere krav til bl.a motorolie end Mercruiser gør, når der er tale om benzinmotorer......
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				08-01-2014, 09:15
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Fletcher-Mic: Hvis revnerne er gennemgående ville jeg nok få trykprøvet din gearkasse i en fart. Er de ikke det, ville jeg få blæst gearkassen ren for maling og lakeret den op igen med 2 komp maling.    
Mht. Olie: Et alpha Drev har 3 funktioner: Frem - Neutral - Bak, Samt et max rpm på ca. 4000-5000rpm. Det ikke et drev i mine øjne der er presset på nogle måder eller højt ydene, men nærmere et drev som har en driftsfunktion. Uanset hvad der står på bøtten tror jeg ikke på det forlænger drevets levetid så længe "wiskositeten" er korrekt. Olie skift hvert år tror jeg på er en rigtig god ide. Men om det er gearkasseolie fra Biltema til 89kr literen eller EXTREME-XTRA-NICE-BUILD-IN-FRANCE olie til 600kr literen, tror jeg ingen forksel gør på drevets levetid. 
 
Misforstå mig ikke - dette er ikke en holdning til alle gearkasser, men på en driftsgearkasse som alpha er. 
 
Snakker vi f.eks: Mercury Racing - m.fl - forstår jeg udemærkert hvorfor man vælger en super god olie. Et presset gearsystem der har rigtig mange rpm på nakken. Eller f.eks. DSG ( Bil gearkasse ) hvor der skal skiftes mellem rigtig mange gear rigtig ofte.
 
Blot mit holdning    
PS: Iøvrigt ret sjovt at tage med i sine tanker, men ret mig hvis det forkert, er det ikke Volvo der i mange af sine tidligere maskiner havde 10w40 som forskrift for både maskine og drev olie?
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook   
				 Sidst redigeret af nicolajjetrider; 08-01-2014 kl. 09:23.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				08-01-2014, 16:26
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Jeg købte en ny 50 hp Mercury i 1993, efter første sæson så gerolien træt og grå ud.Jeg spurgte forhandleren, som anbefalede Quiksilver High Performance drevolie , efter at have sejlet næste sæson med den, tappede jeg olien af i et glas, olien så ud som ny.
 
 Jeg synes quiksilver High Performance, virker overbevisende bedre end standard olien.
 Med gearolie er oliens bæreevne, nok den væsentligste egenskab.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				08-01-2014, 20:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		Rolf T.  hvor ser du at Volvo stiller større krav til olien end mercruiser ? direkte skrevet efter min instruktionsbog til Volvo 3,0 :
 
 Brug alm. single-viskositet mineralsk SAE30 olie på markeder hvor dette findes. Brug af multi-viskositets olier såsom 10W-30 og 10w-40 kan ikke anbefales medmindre single-viskositets ikke findes
 
 nicolajjetrider. Helt rigtig Volvo har drev der kører på samme olie som motoren. SX kører dog på SAE 75-90 GL5
 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		
		 Hybrid Mode |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,219 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Aaronvaw |  |