Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 1,186
1 medlemmer og 1,185 gæster
Jeaoneswark
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 17-02-2014, 20:34
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Endedækslet kan være et godt sted at starte. Som ofte bliver det defekt, hvis impelleren har været kørt tør for vand.

Du kan risikere, at der i slangerne på sugesiden sidder skidt/møg, som blokerer for vandtilførslen til sugesiden på søvandspumpen.

Måske er der det berømte "knæk" på en af slangerne fra vandindtag til sugesiden på søvandspumpen.

Erfaringen siger, at det sjældent er fra søvandspumpen til motor, at fejlen skal findes - baseret på det som du beskriver.

I samme omgang som fejlfinding, ville jeg montere en ny impeller fra Volvo Penta.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-02-2014, 20:44
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
Endedækslet kan være et godt sted at starte. Som ofte bliver det defekt, hvis impelleren har været kørt tør for vand.

Du kan risikere, at der i slangerne på sugesiden sidder skidt/møg, som blokerer for vandtilførslen til sugesiden på søvandspumpen.

Måske er der det berømte "knæk" på en af slangerne fra vandindtag til sugesiden på søvandspumpen.

Erfaringen siger, at det sjældent er fra søvandspumpen til motor, at fejlen skal findes - baseret på det som du beskriver.

I samme omgang som fejlfinding, ville jeg montere en ny impeller fra Volvo Penta.
ny impeller original Volvo er monteret 2 gange uden virkning
den har ingen forstoppelse da den kan sejle for fuld håndtag og ikke mangle køling, problemet er kun når systemet har været tømt, det virker lidt som om vandet kan løbe tilbage/ud når drevet løftes.
når man ser på systemet er det egentligt også et langt stykke den skal suge i og så enda igennem oliekøleren (til servoen), men det er originalt monteret fra fabrikken og har virket før, så det skal virke.
prøver at kikke på den plade/endedæksel
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-02-2014, 20:51
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Det er vel ikke noget så enkelt, som et for højt placeret søvandsfilter?
-Eller en utæt pakning på låget til søvandsfilteret? (Alt efter type)

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-02-2014, 20:58
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Det er vel ikke noget så enkelt, som et for højt placeret søvandsfilter?
-Eller en utæt pakning på låget til søvandsfilteret? (Alt efter type)

Mvh
Har ingen filter monteret, pumpen suger direkte fra drevet, hvor der kun er nogle riller til at holde cykler og strandvaskere ude
men ja det kunne være en mulighed.
har lige kikket nærmere på den tegning jeg linkede til og pakningen/ringen nr. 5 syntes jeg aldrig jeg har set ! !
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-02-2014, 21:15
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Jeg har samme "udfordring" hvert forår.
Men jeg ser det ikke som et problem, jeg spæder systemet gennem filteret og så kører det fint, sæsonen igennem.
Når jeg ser den mængde luft som skal tomsuges i systemet, inden vandet når impelleren, så foretrækker jeg klart at spæde, fremfor at køre impelleren i stykker.
Det skal lige siges, at jeg aldrig har konstateret problemet ved hævet drev.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-02-2014, 21:30
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ja det er endedækslet jeg mener.
Der skal ikke meget til.
Jeg har også set problemet hvis der er en hjemmelavet pakning istedet for den papirstynde.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-02-2014, 21:38
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Ok Goffy. He he, godt du har de riller, de omtale fremmedlegemer ville sikkert heller ikke gøre godt for imprelleren.

Kan ringen have sat sig fast på akslen? Ihvertfald, hvis den mangler helt er det nok en mulig forklaring.
Du må igang med at skille ad igen igen...

Held og lykke med fejlfindingen.

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-02-2014, 21:40
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det tyder på at jeg skal have det kikket efter igen. Det eneste pakning der er er den tynde O-ring som vist på tegningen nr. 4
mit drev sidder så højt at jeg kan trimme propellen næsten over vand og så har jeg problemet næste gang der skal startes
jeg trimmer drevet så højt for at undgå den bliver pakket ind i alt det grøde der driver i åerne.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 119,365
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Obsledovan_mcpr
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden