» Online brugere: 148 |
0 medlemmer og 148 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

02-12-2008, 18:14
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Propel
Citér:
Originally Posted by lille tut
Mener de bruger Borg Wagner gear på vandski både og det med at lave en meget hård opbremsning gør båden i sig selv bare ved at slippe gassen på grund af en meget større prop diameter end en båd med Z-drev.
Men ham tossen på you tube rykker den også i bak, hvilket der ikke sker så meget ved det er jo med hydralik  .
|
Propellerne på vandskibåde med fast skrueaksel er faktisk for det meste mindre, frem for Z-drevs både.
http://www.skidim.com/products.asp?dept=1131
Men som du siger, har de hydraulisk gear, med et meget behageligt gearskifte til følge.
Udvekslingen er ofte 1:1
Men af en eller anden årsag kan de virkelig bremse hårdt op.
|

02-12-2008, 19:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Propellerne på vandskibåde med fast skrueaksel er faktisk for det meste mindre, frem for Z-drevs både.
http://www.skidim.com/products.asp?dept=1131
Men som du siger, har de hydraulisk gear, med et meget behageligt gearskifte til følge.
Udvekslingen er ofte 1:1
Men af en eller anden årsag kan de virkelig bremse hårdt op.
|
Det er ok jeg gir mig,  mener bare dem jeg har set så noget større ud end z-drev.
Så må det jo være for at de har mere blad areal, og igen med de rpm der er på skrueakslen, for når man ser de lukker gassen af er det meget tæt på hækbølgen kommer ind.  
|

02-12-2008, 19:40
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Propel
Citér:
Originally Posted by lille tut
Det er ok jeg gir mig,  mener bare dem jeg har set så noget større ud end z-drev.
|
Nevermind, jeg er helt pjattet med vandskibåde, og har bemærket at de både jeg har kigget på, har en rimelig lille propel.
(For satan hvor gad jeg godt at eje en Mastercraft 190 prostar, eller en Correct Craft Ski Nautique)
|

02-12-2008, 19:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Nevermind, jeg er helt pjattet med vandskibåde, og har bemærket at de både jeg har kigget på, har en rimelig lille propel.
(For satan hvor gad jeg godt at eje en Mastercraft 190 prostar, eller en Correct Craft Ski Nautique)
|
Kan godt følge dig, er helt vild med deres træk kræft det trækker fra nul 
|

03-12-2008, 18:48
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Nevermind, jeg er helt pjattet med vandskibåde, og har bemærket at de både jeg har kigget på, har en rimelig lille propel.
(For satan hvor gad jeg godt at eje en Mastercraft 190 prostar, eller en Correct Craft Ski Nautique)
|
ditto - de er fantastiske, men giver ikke ligefrem nogen som tur hvis der blot er de mindst bælger..
Goffy måske du er inden på noget der også?
Jeg ved at de fleste vandskibåde stikker dybere ud i stævnen men hvorfor de skulle dykke kan jeg kun gisne om.. 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-12-2008, 19:49
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
det har måske med bovfaconen at gøre - kigger du på fx min båd så er båden ret skarp i sin v form i boven under vandlinien men over er den bred - det gør at opdriften (=det vand den fortrænger) stiger drastisk når stævnen trykkes ned i vandet
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-12-2008, 19:45
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
bladene på en propel til fast aksel instalation har en større flade da navet ikke er så stort ( ingen udstødning i )
på min gamle skiv som havde en lille mercedes diesel og borg wagner hydraulisk gear, havde jeg gas og gear i hvert sit greb og når jeg sejlede med 6 knob og hev den i bak uden at tage omdrejninger af stod båden på snuden og agter blev løftet næsten ud af vandet. den stoppede nok næsten indenfor en bådlængde.

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,538
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, LarryUnity |
|