Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 142
1 medlemmer og 141 gæster
axiontLitog
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-07-2015, 21:41
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Den båd kender jeg.

Første ejer var ejeren af AB Bådproduktion som stod for produktionen (nuværende ejer af AB marine) i Næstved.

Anden ejer var en af min gode venner. Han købte den i 1987 med en 200 HK Mercury. Den sejlede med en 22" Chopper propel.

I 1989 lærte jeg min gode ven at kende da jeg købte en Bornett 17 og monterede en ny 200 HK Mercury (årgang 1988 med de nye topstykker). Jeg sejlede med en 24" Chopper og sejlede hurtigere end min vens Bornett 19.

Så senere blev der monteret en brugt Mercury 220 Laser årgang 1988 på din Bornett 19. Den blev monteret i de øverste huller med en 26" Chopper. Den lavede en flot vandsøjle efter båden, men den sejlede ikke hurtigere end min. Trykloggen på Bornett 19 viste omkring 70 MPH ved tophastighed, mens min kun viste 66 MPH (selvom jeg kunne følge med). Ved ikke hvor hurtigt vi rent faktisk sejlede da vi ikke havde GPS.

Min ven solgte den til en anden fælles ven, som monterede en Mercury 2.4 EFI Bridgeport han allerede havde. Den blev monteret på en justerbar transom jack og sejlede med en 22" Chopper propel (den kunne tage rigtig mange omdrejninger). Den sejlede rigtig godt og motoren larmede helt vildt. Jeg har siddet på bagsædet fra Næstved til Femø og retur uden at miste hørelsen , men det var næsten umuligt at tale sammen.

Senere blev båden solgt til en vi kendte som fik en 60 HK Evinrude monteret og den blev brugt som familiebåd.

Kort tid efter blev den igen handlet til en anden (ved hvem de er) og de havde den i en del år. På et tidspunkt fik de monteret en Mercury 150 Optimax til erstatning for Evinruden.

Så solgte de den på et tidspunkt og jeg ved ikke hvad der blev af den, så det er lidt sjovt at se at den stadig bruges.

Desværre havde vi jo ikke GPS den gang så det er lidt svært at sige hvor stærkt de præcist sejlede. I 1994 fik jeg monteret en Yamaha 200 Pro-V på min Bornett 17 og den sejlede 120 km/t målt med Yamahas digitale tryklog og tog 6000 RPM målt med den digitale omdrejningstæller med en 25" Yamaha Pro propel. Det var et meget vildt og sjovt setup.

Min Bornett 17 var en kopi af Fletchers 17 fods. Men din Bornett 19 er kun inspireret af Fletcher. Det vil jeg ikke kalde en kopi.

Fordelen ved din Bornett 19 er at den har et meget stærkt agterspejl. Jeg ved ikke hvordan det har det i dag ? Men dengang så det rigtig godt ud. Væsentlig bedre konstruktion end på Fletcher/Bornett 17.

Selvom du har et 25" ben havde jeg forventet at du kunne sejle hurtigere.

Med en 225 HK Optimax burde du kunne sejle rigtig stækt med det rigtige setup hvis motoren yder det den skal.

Sidst redigeret af BrianL; 26-07-2015 kl. 21:47.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-07-2015, 13:21
Morten Venzel
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Den båd kender jeg.

Første ejer var ejeren af AB Bådproduktion som stod for produktionen (nuværende ejer af AB marine) i Næstved.

Anden ejer var en af min gode venner. Han købte den i 1987 med en 200 HK Mercury. Den sejlede med en 22" Chopper propel.

I 1989 lærte jeg min gode ven at kende da jeg købte en Bornett 17 og monterede en ny 200 HK Mercury (årgang 1988 med de nye topstykker). Jeg sejlede med en 24" Chopper og sejlede hurtigere end min vens Bornett 19.

Så senere blev der monteret en brugt Mercury 220 Laser årgang 1988 på din Bornett 19. Den blev monteret i de øverste huller med en 26" Chopper. Den lavede en flot vandsøjle efter båden, men den sejlede ikke hurtigere end min. Trykloggen på Bornett 19 viste omkring 70 MPH ved tophastighed, mens min kun viste 66 MPH (selvom jeg kunne følge med). Ved ikke hvor hurtigt vi rent faktisk sejlede da vi ikke havde GPS.

Min ven solgte den til en anden fælles ven, som monterede en Mercury 2.4 EFI Bridgeport han allerede havde. Den blev monteret på en justerbar transom jack og sejlede med en 22" Chopper propel (den kunne tage rigtig mange omdrejninger). Den sejlede rigtig godt og motoren larmede helt vildt. Jeg har siddet på bagsædet fra Næstved til Femø og retur uden at miste hørelsen , men det var næsten umuligt at tale sammen.

Senere blev båden solgt til en vi kendte som fik en 60 HK Evinrude monteret og den blev brugt som familiebåd.

Kort tid efter blev den igen handlet til en anden (ved hvem de er) og de havde den i en del år. På et tidspunkt fik de monteret en Mercury 150 Optimax til erstatning for Evinruden.

Så solgte de den på et tidspunkt og jeg ved ikke hvad der blev af den, så det er lidt sjovt at se at den stadig bruges.

Desværre havde vi jo ikke GPS den gang så det er lidt svært at sige hvor stærkt de præcist sejlede. I 1994 fik jeg monteret en Yamaha 200 Pro-V på min Bornett 17 og den sejlede 120 km/t målt med Yamahas digitale tryklog og tog 6000 RPM målt med den digitale omdrejningstæller med en 25" Yamaha Pro propel. Det var et meget vildt og sjovt setup.

Min Bornett 17 var en kopi af Fletchers 17 fods. Men din Bornett 19 er kun inspireret af Fletcher. Det vil jeg ikke kalde en kopi.

Fordelen ved din Bornett 19 er at den har et meget stærkt agterspejl. Jeg ved ikke hvordan det har det i dag ? Men dengang så det rigtig godt ud. Væsentlig bedre konstruktion end på Fletcher/Bornett 17.

Selvom du har et 25" ben havde jeg forventet at du kunne sejle hurtigere.

Med en 225 HK Optimax burde du kunne sejle rigtig stækt med det rigtige setup hvis motoren yder det den skal.
Hej Brian.

Interessant historie :-) det er sku lidt sjovt at høre at du kender båden så godt.

Jeg kan se på det som de fleste skriver, at det måske i første omgang er motorkraften jeg skal koncentrere mig omkring. Nu har jeg som sagt ikke fået testet resultatet af min gasspældsjustering endnu. Når det er gjort, og hvis der stadig ikke er forbedring at mærke, så er det nok den kompressionstest som Martin foreslog jeg vil prøve næstefter. Jeg har dog bemærket at der er en del sod indvendigt i skruen, hvor udstødningsgassen kommer ud. Jeg ved ikke hvor meget der er normalt for en OptiMax, men hvad jeg kan huske fra min gamle båd med en Mercury 80, så ser det altså ud til at der måske godt kan være tegn på dårlig forbrænding. Hved man hvordan, eller hvem der kan teste blandingsforholdet af luft/benzin og olie? Umiddelbart er det vel motorstyringen der burde klare dette selv!

Så har jeg faktisk snakket lidt med Arrild som har bygget båden, og han er ikke bange for belastningen af agterspejlet med en OptiMax 225. Dog mener han at man skal overveje hvordan man vil hæve motoren yderligere, for ikke at få unøddigt meget vægt bagud.

Jeg havde forestillet mig at lave en 15 mm. rustfast plade, monteret i agterspejlets huller. Herefter ville jeg lave gevindhuller til montering af motoren i pladen. Men, sådan en plade vil nok komme til at veje omkring de 50 kg., og det er jo en del vægt at have hængende i den gale ende af båden.

Derfor, tænker jeg at en elevator nok er en vægtmæssigt lettere løsning, men formegentligt også noget dyrere. Måske er der nogen som kender nogen der har noget brugt til salg?

Mange tak for det gode indlæg.

Mvh. Morten.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 27-07-2015, 18:57
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Morten Venzel Se indlæg

Så har jeg faktisk snakket lidt med Arrild som har bygget båden, og han er ikke bange for belastningen af agterspejlet med en OptiMax 225. Dog mener han at man skal overveje hvordan man vil hæve motoren yderligere, for ikke at få unøddigt meget vægt bagud.

Jeg havde forestillet mig at lave en 15 mm. rustfast plade, monteret i agterspejlets huller. Herefter ville jeg lave gevindhuller til montering af motoren i pladen. Men, sådan en plade vil nok komme til at veje omkring de 50 kg., og det er jo en del vægt at have hængende i den gale ende af båden.

Derfor, tænker jeg at en elevator nok er en vægtmæssigt lettere løsning, men formegentligt også noget dyrere. Måske er der nogen som kender nogen der har noget brugt til salg?

Mange tak for det gode indlæg.

Mvh. Morten.
Hej Morten

Har en kammerat der har en brugt jack-plate, kombi lift-setback, den kan købes for 500,-, så opnår du det ønskede og den vejer ca 10 kg.

Propeller til test ville jeg nok også kunne finde :-)

__________________
LarsH
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-07-2015, 18:44
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Thumbs up God historie Brian

Jeg kan husk vi var med vores ven i Svendborg og få monteret den Mercury 220 Laser.Jeg var med mekanikeren ude og teste på Svendborgsund,på et tidspunkt overgav jeg mig og svarede JA til at den sejlede hurtigere en før, da turen blev vildere og vildere ,våde blev vi også .
Det var ikke bådens skyld den sejler fint,men kunne havde behov for en bedre styring.
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-07-2015, 19:10
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Morten,

Hvad måler du dine omdrejninger med?
Smart Craft eller analoge instrumenter?

Mht. din gearkasse er det højst sansynligt en standard Fleet Master med gearing 1.75. Den hurtigste måde at kontrollere det på er, at skrue tændrørerne ud og dreje svinghjulet 10 omgang, og så se hvor mange gange propellen har roteret. HUSK at slå tændingen fra.

Hvis det er en standard gearing vil en 24-25" stigning nok være mere passende.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #6  
Gammel 28-07-2015, 21:39
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Hvis det er en standard gearing vil en 24-25" stigning nok være mere passende.
Den burde kunne trække en 25" propel med 1.75:1 gearudveksling uden problemer.

Jeg sejlede med en 25" Tempest propel på min Fletcher 19 model årgang 1997 (nyere model Fletcher som er noget tungere end Bornett 19) med en 225 HK Optimax årgang 1999 med standard 1.75:1 gearudveksling.

Mit gæt er også at du skal bruge en 3 bladet propel så du kan få lidt løft i forenden (stævnen)
Reply With Quote
  #7  
Gammel 28-07-2015, 21:49
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Kim Se indlæg
Jeg kan husk vi var med vores ven i Svendborg og få monteret den Mercury 220 Laser.Jeg var med mekanikeren ude og teste på Svendborgsund,på et tidspunkt overgav jeg mig og svarede JA til at den sejlede hurtigere en før, da turen blev vildere og vildere ,våde blev vi også .
Det var ikke bådens skyld den sejler fint,men kunne havde behov for en bedre styring.
Jeg husker også den tur til Leif Larsen Marine

Giver dig ret i at styringen ikke var optimal på den Bornett 19. Den var meget tung (næsten umulig at dreje til den ene side) at dreje med fuld trim med den maksimalt hævede Laser 220 HK.
En gang var vores fælles ven ved at sejle ind i mig under fuldgas sejlads, fordi han ikke kunne dreje (og jeg vidste ikke at han havde det problem i så udtalt grad), men jeg flyttede mig så der skete heldigvis intet.

I min Bornett 17 fik jeg monteret dobbelt tandstangs kabel styring så der ikke var noget slør, og den var samtidig nem at dreje, så det var relativt nemt (med lidt øvelse) at styre chine walk. Havde jeg ikke monteret den styring, kunne jeg sikkert ikke have styret den med Yamaha'en og den voldsomme Pro propel. Mercury'en med Chopper var meget lettere at styre da den ikke gav så meget løft.

Hvilken styring er der i Bornett'en nu ?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 28-07-2015, 21:57
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Morten Venzel Se indlæg
Hej Brian.

Interessant historie :-) det er sku lidt sjovt at høre at du kender båden så godt.

Jeg kan se på det som de fleste skriver, at det måske i første omgang er motorkraften jeg skal koncentrere mig omkring. Nu har jeg som sagt ikke fået testet resultatet af min gasspældsjustering endnu. Når det er gjort, og hvis der stadig ikke er forbedring at mærke, så er det nok den kompressionstest som Martin foreslog jeg vil prøve næstefter. Jeg har dog bemærket at der er en del sod indvendigt i skruen, hvor udstødningsgassen kommer ud. Jeg ved ikke hvor meget der er normalt for en OptiMax, men hvad jeg kan huske fra min gamle båd med en Mercury 80, så ser det altså ud til at der måske godt kan være tegn på dårlig forbrænding. Hved man hvordan, eller hvem der kan teste blandingsforholdet af luft/benzin og olie? Umiddelbart er det vel motorstyringen der burde klare dette selv!

Så har jeg faktisk snakket lidt med Arrild som har bygget båden, og han er ikke bange for belastningen af agterspejlet med en OptiMax 225. Dog mener han at man skal overveje hvordan man vil hæve motoren yderligere, for ikke at få unøddigt meget vægt bagud.

Jeg havde forestillet mig at lave en 15 mm. rustfast plade, monteret i agterspejlets huller. Herefter ville jeg lave gevindhuller til montering af motoren i pladen. Men, sådan en plade vil nok komme til at veje omkring de 50 kg., og det er jo en del vægt at have hængende i den gale ende af båden.

Derfor, tænker jeg at en elevator nok er en vægtmæssigt lettere løsning, men formegentligt også noget dyrere. Måske er der nogen som kender nogen der har noget brugt til salg?

Mange tak for det gode indlæg.

Mvh. Morten.
Det var så lidt Morten.

Vedrørende soden i propellen det gjorde min Optimax 225 også. Det undrede mig noget eftersom man ellers ikke så noget røg fra den.

Hvad oplever i andre med 225 Optimax ?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 28-07-2015, 23:15
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Vedrørende soden i propellen det gjorde min Optimax 225 også. Det undrede mig noget eftersom man ellers ikke så noget røg fra den.

Hvad oplever i andre med 225 Optimax ?
Der bør ikke været ret meget sod, men helt undgåes kan det ikke.

Lige nu er der ikke en optimal forbrænding pga. den manglende ydelse, så ekstra sodning vil ikke være unaturligt. Hvordan ser tændrørene ud og hvornår er de sidst skiftet?

Hvis motoren har gået ekstremt meget i tomgang, er der også mulighed for at den er tilstoppet i udstødningen. Der er en masse huller som kan stoppe til. Nogle af dem kan i øvrigt lige anes hvis man kigger op i underbenet med en lygte når gearkassen er afmonteret. Det er også værd at tjekke.

Hvordan går den i tomgang? - går den 100% rent uden at tabe tændingen enkelte gange? - det kan være rigtig svært at se/høre.

Nogle Optimax'er har haft problemer med foringer der går løs og roterer, så portene blokeres. Det resultater i manglende ydelse - specielt på toppen.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________

Sidst redigeret af MartinN; 28-07-2015 kl. 23:29.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 18-09-2015, 13:55
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Er du kommet videre med projektet Morten?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,584
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, StellaWaec
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:28.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden