| 
	
		
			
				| » Online brugere: 381 |  
| 0 medlemmer og 381 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:00
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| Hvor sidder oliepumpen ?   
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Hvor sidder oliepumpen ?    |  Til højre for nr 9, sidder der et skovlhjul som rører rundt i olien. Den virker selvfølgelig kun når drevet er i gear. |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	|  |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Man har jo også kun brug for cirkulation når drevet er belastet så det er jo helt fint
 Jeg har aldrig hørt om varmeproblemer på SX drev - og kun sjældent på alpha eller bravo drev - men det opstår hvis man kører i yderområderne af drevenes kapacitet og kører mange timer med WOT og så benyttes driveshowers
 
 Hvor store olie kanaler er der i sx drevet mellem over og underdrev?
 
 På Alpha har drivakslen mellem over og underdrev en boret kanal på vel ca 6-8 mm og i huset er der endnu en kanal der også er ca 6-8 mm i diameter så nogen cirkulation forekommer jo - men belastes drevet til max effekt i flere timer - og specielt i varmt vand bliver olien varm i det øvre drev.
 
 Er man i tvivl om hvor varmt det bliver er det en god ide at lugte til drevolien den kan få en brændt lugt - og en sort farve hvis temparaturen bliver høj i drevet - ligeledes kan der dannes en hvid kalk/mineral belægning på overdrevet hvis det bliver varmt
 
 Nu kører jeg jo med en lille motoreffekt på mit alpha - men ofte køres i flere timer med båden planende - jeg har nogengange sprunget om bag i båden straks efter en sådan tur og mærket på drevet - og det er vel ca 35`c varmt hvilket er helt uproblematisk - men køres Alpha drevene med 300 hk eller mere så er det problematisk
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hullet i overdel er vel omkring 15 mm, mens det er lidt over 20 mm i underdelen. Der sidder et filter i underdelen, altså i det store hul.
 Jeg har godt lagt mærke til det lille hul, der er boret i selve huset på Mercruiser, som tættes med en o-ring, når man samler over og underdel, det er meget lille i forhold til Volvo, både 290 og SX.
 
 Sjovt nok, så ser det ikke ud til at der sidder et skovlhjul på duoprop'en.
 
 Desuden er den, så vidt jeg har set i en reservedelsliste, droppet på de nyere SX drev.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 22:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har drive showers, men jeg kan ikke huske hvilket fabrikat det er. De var monteret da jeg købte båden, ellers var det nok ikke noget jeg ville montere da jeg ikke sejler fuldgas i længere tid ad gangen. |  
	
	| 
			
			 
			
				04-12-2008, 16:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Nogle high performance både har drive shower som standard bla. fountain har jeg kunnet læse mig til
 Egentligt også tankevækkende at alle high performance både er med Mercruiser drev - men det skyldes nok at den type både er amerikanske
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				04-12-2008, 17:15
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Nogle high performance både har drive shower som standard bla. fountain har jeg kunnet læse mig til
 Egentligt også tankevækkende at alle high performance både er med Mercruiser drev - men det skyldes nok at den type både er amerikanske
 |  Laver volvo egentlig nogle som kan tåle det  |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		
		 Hybrid Mode |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,219 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Aaronvaw |  |