Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 366
3 medlemmer og 363 gæster
BrentCah, Normandnew, Raymondcraro
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-12-2008, 11:59
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jamen Rolf du har helt ret.
ProPulse har ikke det bedste ry, og kan i mine øjne ikke sammelignes med med en alu eller stål propel.
ProPulse har en kømpe fordel med dens variable stigninger, men ellers komemr den til kort da kompositmaterialet som bruges simpethen ikke er stærkt nok. Bladende flexer og dermed kan den holde f.eks. 21" stigning ved høje omdrejninger hvilket bevirker at man mister topfart.
Land and Sea (nu Mercury) have en gang en propel - Torqueshifter - med variable stigning 16"-30" og den havde stålblade.

Brugerne var meget begejsteret for denne med den havde desværre en tendens til at sætte sig fast pga tærring, således at den ikke var så variabel endda
Kan stadig findes brugt på nogle website - primært i USA
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-12-2008, 12:01
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hov - Den producedes stadig Så der må være en virksomhed der har købt rettighederne af Mercury..
http://www.torqueshift.aeromarine.com/
Lidt video
http://www.torqueshift.aeromarine.co...t_video_7k.mpg
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-12-2008, 18:18
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det er kun reservedele han sælger ikke hele propellen da den desværre ikke produceres mere
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-12-2008, 19:07
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det er kun reservedele han sælger ikke hele propellen da den desværre ikke produceres mere
Helt rigtigt at han kun sælger delene, men sådan som jeg læser det, er han leveringsdygtig i alle dele, og en kyndig (læs: ikke mig)burde vel så kunne samleen komplet prop
Teorien er super spændende men hvis den ikke fungere i praksis (det gør den jo egentlig på fly) tja så kan det jo være lige meget
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-12-2008, 18:18
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Thumbs up Torqueshift

Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Jamen Rolf du har helt ret.
ProPulse har ikke det bedste ry, og kan i mine øjne ikke sammelignes med med en alu eller stål propel.
ProPulse har en kømpe fordel med dens variable stigninger, men ellers komemr den til kort da kompositmaterialet som bruges simpethen ikke er stærkt nok. Bladende flexer og dermed kan den holde f.eks. 21" stigning ved høje omdrejninger hvilket bevirker at man mister topfart.
Land and Sea (nu Mercury) have en gang en propel - Torqueshifter - med variable stigning 16"-30" og den havde stålblade.

Brugerne var meget begejsteret for denne med den havde desværre en tendens til at sætte sig fast pga tærring, således at den ikke var så variabel endda
Kan stadig findes brugt på nogle website - primært i USA
Sådan en har jeg og accelerationen på filmen er ikke overdrevet men det er problemet med tærring heller ikke så til z drev som ligger fast i vandet kan den ikke anbefales
Skal man igennem længere stræk hvor der ikke planes er den heller ikke god
Knækked hækken på en kammy`s båd i kompi med en Yamaha 200ProV
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-12-2008, 18:29
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg vile dælme gerne prøve en engang - for teorien og systemet er rigtigt
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-12-2008, 22:22
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Jeg vile dælme gerne prøve en engang - for teorien og systemet er rigtigt
Det kan vi nok finde ud af.

og Lars virker gør den skam med korte service interval
med lidt smøring med en god saltvandfast fedt
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,138
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Shawnbuh
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:13.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden