Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 546
0 medlemmer og 546 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 793, 17-05-2024 at 20:06.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 13-07-2011, 20:44
erjohans
Gæst
 
Indlæg: n/a
Vejret og vejr guruer

Man kan undre sig. Vi sidder lige nu i vores båd i havnen i Marstal i 20m vind. Det har blæst voldsomt hele dagen. Top målingen er på 21m. Alligevel siger farvands udsigten mulighed for kuling 15m og det samme siger Tv2 vejret. Hvad pokker skal vi have og betale disse vejr guruer for.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-07-2011, 01:08
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Hørt!

Jeg sendte faktisk en klage til DMI for et års tid siden. De svarede, at deres varsling af dårligt vejr til søens folk er matematisk korrekte - på den måde, at forstå, at tal er matematiske middelværdier og målepunkter og skaleret ned efter root-mean-square-princippet (RMS).

På dansk skulle jeg altså tage deres tal for vindstyrker og bølgehøjder - og gange dem med en faktor 1,5 til 2, hvis de skal kunne bruges til noget.

Som eksempel beskrev DMI deres varsel om bølgehøjde i farvandsudsigten sådan: Når skipper ser udover stævnen, så ser han fra bølgedal til bølgetop - og den afstand er cirka 1,5 til 2 gange større end den højde, DMI varsler.

De er dog stolte af deres matematik og teorier, så det bliver ikke ændret. Det kunne være sjovt, at invitere dem på en tur i speedbåd henover Køge Bugt med deres egen farvandsudsigt på skærmen. De ville være rædselsslagne, når styrtsøen skummer op bag dem - og få det fikset.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-07-2011, 15:30
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Hørt!

Jeg sendte faktisk en klage til DMI for et års tid siden. De svarede, at deres varsling af dårligt vejr til søens folk er matematisk korrekte - på den måde, at forstå, at tal er matematiske middelværdier og målepunkter og skaleret ned efter root-mean-square-princippet (RMS).

På dansk skulle jeg altså tage deres tal for vindstyrker og bølgehøjder - og gange dem med en faktor 1,5 til 2, hvis de skal kunne bruges til noget.

Som eksempel beskrev DMI deres varsel om bølgehøjde i farvandsudsigten sådan: Når skipper ser udover stævnen, så ser han fra bølgedal til bølgetop - og den afstand er cirka 1,5 til 2 gange større end den højde, DMI varsler.

De er dog stolte af deres matematik og teorier, så det bliver ikke ændret. Det kunne være sjovt, at invitere dem på en tur i speedbåd henover Køge Bugt med deres egen farvandsudsigt på skærmen. De ville være rædselsslagne, når styrtsøen skummer op bag dem - og få det fikset.
Ja statistik kan ikke bruges til ret meget. Manden der havde det ene ben i 80 grader varmt vand og det andet i isvand burde jfr. matematikken for gennemsnitsberegninger have det fortrinligt.

Vi ligger i Juelsminde hvor vinden trykker regnen gennem presseningen og alle sprækker, så båden er drivvåd indvendig og på gulvtæpper etc.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-07-2011, 15:32
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by erjohans Se indlæg
Man kan undre sig. Vi sidder lige nu i vores båd i havnen i Marstal i 20m vind. Det har blæst voldsomt hele dagen. Top målingen er på 21m. Alligevel siger farvands udsigten mulighed for kuling 15m og det samme siger Tv2 vejret. Hvad pokker skal vi have og betale disse vejr guruer for.
Men de har gode pizzaer i klubhuset :-)

Og solcelleanlægget bagved byen er også imponerende, absolut et besø værd, selv om det ikke producerer noget i disse dage. Billedet viser en planlagt udvidelse.

__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-07-2011, 09:20
Jli Jli er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
Billeder: 3
Vi har lige været afsted i 14 dage, og har nu en matematisk formel på vejret, som holder, så nogenlunde.

På sin smartphone kigger man både på DMI og YR.no, derefter kigger man ud i virkeligheden (gerne ved ydermolen) og dividere med 3, så har man et udmærket billede af hvad er venter når man sejler ud af havnen.

At det så tager et døgn før bølgerne i Kattegat lægger sig, efter et blæsevejr, skal man lige have med i mente.

men ellers må det være et fedt job at være meterolog. Det er jo ligegyldigt hvor meget de rammer forkert, de kan altid snakke sig ud af det igen
Reply With Quote
  #6  
Gammel 22-07-2011, 06:45
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Måske skulle DMI overveje resultatløn til sine medarbejdere.....?
Henrik Voldborg tilbage til DMI - der var bedre vejr dengang vi fik en beskrivelse af blæsevejr, som "en ordentlig snurrebasse!"
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #7  
Gammel 22-07-2011, 16:08
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
jepp. Hvis man lyver som barn, bliver man meterolog som voksen.......
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #8  
Gammel 22-07-2011, 17:03
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg skal love for sommerregnen har skærpet den objektive og nuancerede debat - christ !!! Hvilken grund skulle en metrolog have til at lyve? Jeg tror det er rimelig kvikke folk der får sådan en uddannelse og fejlskud snarere er et udtryk for hvor umuligt vejret er at forudsige end at det er udueligere folk der bestrider de jobs.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-07-2011, 19:33
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Jeg er blot skuffet over, at vejrudsigterne ikke indeholder en præcisionsvurdering, som vi kender det fra langtidsprognoserne.
Lørdag den 16. juli gik vi fra juelsminde kl 12:30.
Jeg havde checket "byvejr" i såvel Juelsminde som Kalundborg om formiddagen ligesom farvandsudsigten for Bælthavet blev nærlæst.
Alle 3 udsigter havde lovet magsvejr dvs. 3-5 m/s eller svag til jævn vind om eftermidagen.
Da vi var halvvejs øgede vinden til 10-13 m/s, bølgerne voksede til 1,5 -2 meter. Jeg måtte slå ned på 8-10 knob for at ungerne ikke skulle blive kastet rundt. De blev noget så søsyge alligevel.
2 timer senere var vi i læ af Asnæs og kunne sætte farten op igen.

Jeg opgav at sejle til Svendborg da vejret ikke blev bedre de næste dage og i tirsdags gik vi tilbage til Juelsminde.
Onsdag var en dejlig solskinsdag, som vi nød i havnen med gummibåden, badning og afslapning.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #10  
Gammel 22-07-2011, 21:15
erjohans
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja denne tråd jeg startede burde DMI vist følge lidt med i men jeg har en mistanke om at de er bedøvende ligeglade. Jeg ligger idag i Lundeborg og ifølge DMI blev der lovet op til kuling fra morgenen. Indtil 20:00 var vinden under 5m. Så jeg tror jeg hellere kigger fra ydermolen hvordan vejret er i virkeligheden. Jeg tror de skulle købe noget bedre software til deres dyrt indkøbte supercomputer
Reply With Quote
  #11  
Gammel 23-07-2011, 02:51
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg mener heller ikke at DMI's udsigter altid er geniale, og jeg bliver da også selv negativ når de ikke passer - specielt hvis det er til den forkerte side. Den her tråd er bare for meget "DSB kører ikke til tiden", DMI, DR ..." er noget lort. Altså alle de lette point som vi alle sammen kan blive enige om, eller nogen tror vi alle er enige om. DSB, DMI, DR. Har jeg glemt nogen?

Mht. DMI tror jeg helt ærligt at de ønsker at være så præcise som muligt, og jeg tror ikke de er ligeglade med fejlskud. Jeg tror de benytter så gode værktøjer, der findes, og er bemandet med rimelig kvalificerede folk. Jeg synes så også, at deres hjemmeside ikke indeholder ret meget information der er målrettet sejlere. Vejrstationer og metrologer har vel historisk haft stor fokus på søens folk, men det er ikke afspejlet på DMI's hjemmeside. Det er ikke et område jeg har dyrket ret meget, men findes der ikke hjemmesider eller tjenester der har det som primært mål at lave udsigter for søens folk? Farvandsdirektoratet eller noget i den stil?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #12  
Gammel 23-07-2011, 17:25
White Pearl White Pearl er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 4
Tak for mange gode indlæg på denne debat, som jeg tilslutter mig. Der findes en rigtig god side fra Farvandsvæsenet: frv.dk. Herudover må jeg slå fast som gammel søulk og kaptajn, at det udelukkende er det faktuelle vejr,-altså det I kan se for enden af molen, der skal være den endegyldige faktor for, om vi skal sejle ud i vores fritidsfartøjer af forskellig størrelse.

En god indikator kan også være at lære at tyde vejret. Læs f.eks. "Viden om vind, vejr og vand" af min kollega Svend Albrechtsen, der kan købes hos Weilbach.
Man kan også tage et kursus i meteorologi på min sejlerskole. Se evt. maritimskolen.eu

I sidste ende er det bådens evner til at sejle, samt din erfaring som sømand og ikke DMI, der skal bestemme hvornår du skal gå ud af havnen.

Jeg synes iøvrigt at det var en meget humoristisk bemærkning fra PROSECO.
DBH
Bent K
WHITE PEARL
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 115,461
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TigerKsdfew589lerma
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden